Двама американски астронавти излязоха в открития космос за ремонта на роботизираната ръка на Международната космическа станция /МКС/, предаде Франс прес, цитирайки съобщение на НАСА.

Имената на двамата астронавти, изпратени да изпълнят мисията, са Ранди Бресник и Марк Ванде Хай. Те активираха батериите на своите скафандри и излязоха извън борда на орбиталната станция, за да ремонтират канадската роботизирана ръка, дълга 18 метра. Тя играе съществена роля при работата на МКС и служи също за прихващането на товарните кораби, които редовно се скачват с орбиталния комплекс.

Роботизираната ръка е служила безгрешно на покорителите на космоса в продължение на 16 години, но напоследък тя дава признаци на износване и НАСА държи тя да е в пълна изправност. Американски товарен кораб трябва са се скачи с МКС следващия месец. "Космическата разходка" на астронавтите е с предвидена продължителност от два часа и половина.

Това е двеста и третото излизане в открития космос в историята на МКС, припомня агенцията.

Пловдив посрещна част от светите мощи на свети апостол Андрей Първозвани

Светинята бе донесена от архиепископа на Томи (Констанца) Теодосий от Румъния в катедралния храм „Успение Богородично”. Светите мощи са в града по покана на митрополит Николай, за празника на митрополитския храм „Света Марина”

Брак с полет до Луната срещу 125 млн. евро

От 2022 г. ще бъде възможно да се направи предложение за брак с полет около Луната. Услугата ще се предлага от френска агенция, специализирана в организиране на екстравагантни предложения за брак.

За първи път в света: Издадоха българо-ромски етимологичен речник

Единственият в света Диалектно-съпоставителен (етимологичен) речник на езика романес бе издаден в България. Това стана ясно при представянето във Варна на 3-годишния труд на ромския писател Димитър Атанасов - Кабули (Доброжелателният).