20 000 деца и родители, ученици и техните учители са открили тайните на науката по забавен начин с помощта на иновативни експерименти в TechnoMagicLand от откриването му през лятото на 2018-а.

Още по темата:

За служителите това не са просто посетители, а любопитковци, които се запознават със заобикалящия ги свят. „Ние се раждаме любопитни, но не спираме да бъдем такива, когато пораснем и станем на 20, 30 или 60 години. Затова и наричаме всеки посетител любопитко“, обясни Алексей от TechnoMagicLand. Той и неговите колеги искат да представят сложните неща по лесен и достъпен начин, за да може всяко хлапе да се доближи до науката. „Нашата цел е за запалим деца да се занимават с наука и технологии“, допълни Алексей.

В научния център са изградени над 45 интерактивни експериментални станции в областта на физиката, химията, математиката, информатиката и 3D технологиите, виртуалната реалност. До всеки от тях има поставено табло, където всеки може да намери информация как се прави експериментът, какво е неговото приложение – къде около нас може да бъде видян, и обяснение – каква е причината да се случват нещата точно така. Така всеки един научен принцип може да бъде илюстриран по най-елементарния начин.

Престоят на малки и големи в TechnoMagicLand започва с обяснения за физиката и експеримента с танцуващите махала, които висят от дървена плоскост. „Даваме начален импулс и виждаме, че възниква вълново движение. Ако наблюдаваме танца на махалата, ще видим, че се разделят на две групи – жълти и зелени. Това е елементарно движение, с което всеки един любопитко може да проследи как е започнало меренето на времето“, обясни Алексей. По този начин се демонстрира и движението на люлката, меренето на такта и темпото на музиката.

С друг от експериментите децата и техните родители могат да научат и малко повече за силите на триене и защо през зимата, когато паднат температурите под нулата, започва да става леко хлъзгаво. Тук любопитковците използват научния подход и се прилага определена методология. Върху една и съща плоскост се поставят три трупчета с различна повърхност - кожата, плексигласа или шкурката. За да продължат с експеримент, любопитковците трябва да приложат промяна в средата – в случая увеличават ъгъла на плоскостта. Ако резултатът е един и същ при всички опити след многократно повтаряне, те ще могат да заявят, че имат откритие.

В случая обаче се оказва, че има различен резултат, защото материалите се влияят и от външните условия. Например кожата се овлажнява и лепне повече, когато дишаме около нея. Така логически децата стигат до извода, че за експеримента не са важни само промените в средата, които те правят, а и външните условия. Хлапетата могат да се запознаят по забавен начин със силите на триене, центъра на тежестта и силите на реакция с помощта на „метлата на баба“. Това е дървена пръчка, която наподобява метла, с която трябва да се научат да балансират.

В TechnoMagicLand разбиват и стереотипи като този, че топлата вода е червена, а студената синя. „Дали това са цветовете, с които тече водата от чешмата. Когато завъртим кранчето, не виждаме червена или синя вода“, обясни реторично Алексей. С помощта на термочувствително фолио и специална скала той и колегите му демонстрират на посетителите каква е температурата на тялото ни, защо през зимата са сухи.

В друга от секцията пък се обръща внимание на електричеството и енергоспестяващите технологии. За експеримент са представени две крушки – с волфрамова жичка и луминесцентна, а над тях има въртележка, която реагира на топлина. Любопитковците ги включват едновременно и могат да установят, че от крушката с волфрамова жица въртележката започва да се върти. „Демонстрираме, че от крушките се отделя топлина и така особено летните месеци трябва да използваме климатик, за да изстудим помещението, в което сме. Добре е да сменим старите крушки, защото искаме светлина, а не топлина“, обясни за приложението на експеримента Алексей.

Много забавна за всички малчугани е възможността да влязат в огромен сапунен мехур и да видят как изглежда светът отвътре, какви са всички негови цветове. Сред експерименталните станции има и такава, която разкрива тайните на магнетизма и защо в асансьора нямаме обхват. Любопитните могат да се спрат и пред специална секция с криви огледала. Там всеки може да разбере защо, когато сме в магазина, всеки е готов да купи дадена дреха, докато след като си тръгне и се прибере в тях, вече не е толкова щастлив от покупката си. За учителите по математика пък има специален съд, с който може да се демонстрира Питагоровата теорема. Докато обикалят през всички експерименти, малки и големи могат да играят и различни игри, за да разберат кой е най-големият любопитко.

В центъра има и 2 лаборатории, в които учениците могат да прекарат също част от своите уроци, да правят експерименти в модерните лаборатории. Всеки един преподавател може да се свърже с TechnoMagicLand, да зададе темата и урока, по който иска да работи, и той да бъде разработен.

Седмицата започва със слънце

Днес ще е предимно слънчево. На места в котловините на Западна България до обяд ще се задържи мъгливо. Ще се появи слаб югозападен вятър. По-топло, с максимални температури между 11 и 16 градуса, по-ниски - в районите с продължителна мъгла.

Общо в 1715 нанасят отсъствия и оценки онлайн

Всяко пето училище прати в историята хартиения дневник (ТЕМАТА)

Общо в 1715 нанасят отсъствия и оценки онлайн

1715 от всички над 2200 школа в страната използват електронен дневник през учебната 2019/2020 г., за да нанасят отсъствия и оценки онлайн. Това показват данни на образователното министерство, предоставени на „Монитор“. Училищата могат да избират между три варианта – хартиен, хартиен и електронен или само електронен дневник. На последната опция са се спрели близо 400 от тях. Това означава, че всяко пето школо у нас е пратило в историята хартиения дневник.

Липса на ваксини остави без помощи семействата на други 485 хлапета

Отрязаха детските на 10 591 ученици заради бягства от час

Липса на ваксини остави без помощи семействата на други 485 хлапета

Месечните помощи на 10 591 деца са спрени от началото на учебната година до 19 декември заради натрупани пет неизвинени отсъствия в училище в рамките на един месец. Това става ясно от писмен отговор на социалния министър Деница Сачева до депутата от БСП Георги Гьоков на въпрос за раздадените помощи през изминалата година.