20 000 деца и родители, ученици и техните учители са открили тайните на науката по забавен начин с помощта на иновативни експерименти в TechnoMagicLand от откриването му през лятото на 2018-а.

За служителите това не са просто посетители, а любопитковци, които се запознават със заобикалящия ги свят. „Ние се раждаме любопитни, но не спираме да бъдем такива, когато пораснем и станем на 20, 30 или 60 години. Затова и наричаме всеки посетител любопитко“, обясни Алексей от TechnoMagicLand. Той и неговите колеги искат да представят сложните неща по лесен и достъпен начин, за да може всяко хлапе да се доближи до науката. „Нашата цел е за запалим деца да се занимават с наука и технологии“, допълни Алексей.

В научния център са изградени над 45 интерактивни експериментални станции в областта на физиката, химията, математиката, информатиката и 3D технологиите, виртуалната реалност. До всеки от тях има поставено табло, където всеки може да намери информация как се прави експериментът, какво е неговото приложение – къде около нас може да бъде видян, и обяснение – каква е причината да се случват нещата точно така. Така всеки един научен принцип може да бъде илюстриран по най-елементарния начин.

Престоят на малки и големи в TechnoMagicLand започва с обяснения за физиката и експеримента с танцуващите махала, които висят от дървена плоскост. „Даваме начален импулс и виждаме, че възниква вълново движение. Ако наблюдаваме танца на махалата, ще видим, че се разделят на две групи – жълти и зелени. Това е елементарно движение, с което всеки един любопитко може да проследи как е започнало меренето на времето“, обясни Алексей. По този начин се демонстрира и движението на люлката, меренето на такта и темпото на музиката.

С друг от експериментите децата и техните родители могат да научат и малко повече за силите на триене и защо през зимата, когато паднат температурите под нулата, започва да става леко хлъзгаво. Тук любопитковците използват научния подход и се прилага определена методология. Върху една и съща плоскост се поставят три трупчета с различна повърхност - кожата, плексигласа или шкурката. За да продължат с експеримент, любопитковците трябва да приложат промяна в средата – в случая увеличават ъгъла на плоскостта. Ако резултатът е един и същ при всички опити след многократно повтаряне, те ще могат да заявят, че имат откритие.

В случая обаче се оказва, че има различен резултат, защото материалите се влияят и от външните условия. Например кожата се овлажнява и лепне повече, когато дишаме около нея. Така логически децата стигат до извода, че за експеримента не са важни само промените в средата, които те правят, а и външните условия. Хлапетата могат да се запознаят по забавен начин със силите на триене, центъра на тежестта и силите на реакция с помощта на „метлата на баба“. Това е дървена пръчка, която наподобява метла, с която трябва да се научат да балансират.

В TechnoMagicLand разбиват и стереотипи като този, че топлата вода е червена, а студената синя. „Дали това са цветовете, с които тече водата от чешмата. Когато завъртим кранчето, не виждаме червена или синя вода“, обясни реторично Алексей. С помощта на термочувствително фолио и специална скала той и колегите му демонстрират на посетителите каква е температурата на тялото ни, защо през зимата са сухи.

В друга от секцията пък се обръща внимание на електричеството и енергоспестяващите технологии. За експеримент са представени две крушки – с волфрамова жичка и луминесцентна, а над тях има въртележка, която реагира на топлина. Любопитковците ги включват едновременно и могат да установят, че от крушката с волфрамова жица въртележката започва да се върти. „Демонстрираме, че от крушките се отделя топлина и така особено летните месеци трябва да използваме климатик, за да изстудим помещението, в което сме. Добре е да сменим старите крушки, защото искаме светлина, а не топлина“, обясни за приложението на експеримента Алексей.

Много забавна за всички малчугани е възможността да влязат в огромен сапунен мехур и да видят как изглежда светът отвътре, какви са всички негови цветове. Сред експерименталните станции има и такава, която разкрива тайните на магнетизма и защо в асансьора нямаме обхват. Любопитните могат да се спрат и пред специална секция с криви огледала. Там всеки може да разбере защо, когато сме в магазина, всеки е готов да купи дадена дреха, докато след като си тръгне и се прибере в тях, вече не е толкова щастлив от покупката си. За учителите по математика пък има специален съд, с който може да се демонстрира Питагоровата теорема. Докато обикалят през всички експерименти, малки и големи могат да играят и различни игри, за да разберат кой е най-големият любопитко.

В центъра има и 2 лаборатории, в които учениците могат да прекарат също част от своите уроци, да правят експерименти в модерните лаборатории. Всеки един преподавател може да се свърже с TechnoMagicLand, да зададе темата и урока, по който иска да работи, и той да бъде разработен.

Депутатът Делян Пеевски подкрепи деца с увреждания в Етрополе

Големите дарители: Над 3,3 млн. лв. помощи в сметката на МЗ

Депутатът Делян Пеевски подкрепи деца с увреждания в Етрополе

3 384 000 лв. са постъпили в сметката на МЗ от големи и малки дарители. Средствата са както от преки парични дарения, така и от DMS кампанията на здравното министерство, заяви изпълнителният директор на NOVA Ива Стоянова. Кампанията, която поде телевизията, посочва имената на физически дарители и на фирми, които помагат както с финансова подкрепа, така и със закупуване на оборудване и предпазни средства за болниците в страната.

56 000 души у нас са под карантина (ТЕМАТА)

56 000 души у нас са поставени под карантина заради това, че са били в контакт със заразен с коронавирус или защото са се върнали от чужбина. Това показват данните на властите у нас. По регламент хората под карантина се следят от служителите на МВР и РЗИ по места. Те проверяват дали лицата напускат без позволение адресите, на които трябва да са в изолация.