Случайно избран ден от Първата световна война. Ефрейторите Блейк и Скофийлд са извикани да получат своята мисия от генерал Еринмор (Колин Фърт). Мисия, от която зависят животите на 1600 английски войници, сред които и този на брата на ефрейтор Блейк.

„1917“ следи всяка стъпка на двамата ефрейтори, а зрителят се превръща в безгласен и недосегаем техен спътник. Наблюдава и най-малкия детайл от почти братската им връзка. Вижда как притеснението се превръща в мотивация за Блейк (Дийн-Чарлз Чапман), чийто ентусиазъм да се докаже във войната и да спечели медал граничи с наивността. От удобната седалка в киносалона ставаме свидетели и на инстинкта на Скофийлд (Джордж МакКей) да брани на всяка цена своя другар.

Носителят на „Оскар“ Сам Мендес ни повежда из бруталния реализъм на Първата световна война, като внася усещането, че целият филм е изграден от един продължителен кадър (разделен само веднъж от тъмен екран вследствие на експлозия). Всъщност,

снимачният процес по „1917“ е продължил 65 дни

като заснетите сцени са с по 7-8-минутна продължителност. Магията на киното (и монтажът) обаче успяват да заблудят зрителите, внасяйки една наистина нужна автентичност на същинския ад, изобилстван от пречупени дървета, плъхове и трупове на хора и животни.

Самият Мендес неведнъж е казвал, че е базирал историята си на разкази на своя дядо – Алфред Мендес, който още непълнолетен е отишъл на фронта на Първата световна война. Героите (или поне повечето от тях) са плод на фантазията на режисьора, който е и съавтор на сценария. Въпреки това идеята за мисията – доставяне на съобщение за евентуален капан, готвен от германците, е вдъхновена от ролята на младия Алфред във войната. По думите на 54-годишния кинодеец, дядо му най-често е получавал заповеди именно за пренасяне на важни съобщения, тъй като бил бърз и достатъчно нисък, за да може да се скрие от враговете.

7-месечни тренировки пък водят Чапман и МакКей до сета на „1917“. „Репетирахме поне веднъж седмично. Но тъй като това се случваше в края на 2018 г., получихме почивка през декември. Тогава разбрах, че трябва да се върна на тренировки достатъчно подготвен и всеки ден прекарвах часове на ред в лазене по пода – така, както си представях, че ще преминат през ничията земя“, обяснява пред сп. Backstage МакКей. Актьорът сравни начинът на заснемане на „1917“ с хореография на танц. „През цялото време влияем на начина, по който камерата се местеше“, казва още той.

Динамиката на заглавието също безспорно е голям позитив

Решението на Мендес да даде вид, че е заснел всичко в един кадър е изключително рисково, предвид опцията да остави сюжета на течението. А оттам да натовари филма с излишни, протяжни и ненаситени със съдържание и темпо сцени. „Хореографията“, както я нарича МакКей, обаче успява да тушира тези опасности. И зрителят не скучае дори и за секунда пред големия екран.

Всичко изброено дотук ни дава ясна представа защо „1917“ се спряга за един от основните фаворити на предстоящите оскари. Допълнителен бонус за нас, киноманите, пък е присъствието и на актьори като Колин Фърт, Бенедикт Къмбърбач и Ричард Мадън.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини