Снимки

- Г-н Маринков, безопасни ли са асансьорите, които в момента са в експлоатация? Какви са най-големите нарушения, които установявате при инспектиране?

- Много малък процент от тях са безопасни. Става дума за това да отговарят на техническите изисквания за безопасност, които са били валидни към момента на техния монтаж. Нарушенията са много и може би трябва да започнем с най-голямата група от асансьори в България, които са произведени от времето на социализма – те са над 90 хиляди. Те са на над 30 години вече, някои от тях на 50-60 години. Тези асансьори са произведени по изисквания за безопасност, които са от 60-те и 70-те години на миналия век. Актуалните изисквания за безопасност са много по-високи и много по-съществени от това, което имаме там. Тези около 90 хил. Асансьора, освен че са много стари, са и с неактуални изисквания за поддържане и безопасност. Когато възникне проблем, той не се подменя, отстранява се и се оставя асансьорът да работи. Тези асансьори трябва да преминават изисквания от завода производител, а тези изисквания са и задължителни по нормативна база в България. Изискването е на всеки няколко години да минават през малки, средни и капитални ремонти, което са множество мероприятия, които допринасят за тяхната безопасност. За почти нито един от тези асансьори не са провеждани. Ако мога да сравня с автомобилите, това означава да имате кола, на която трябва да извършвате определени ремонти – да се подменят спирачки, да се подменят амортисьори, ремонт на двигателя, когато трябва – и вие това нищо да не правите. И по някакъв начин да го крепите този автомобил и той да продължава да върви. Абсолютно същото е с асансьорите. И на базата на автомобилите всички ние знаем какви са нещата, с които могат да се направят компромиси, въпреки това една кола да върви. Изключително западнало е състоянието на асансьорите в България. Другото нещо, за което ние от много години се борим и казваме, че не бива да продължава, е, че никъде в Европейския съюз не се допуска такива асансьори да работят. Например – без кабинна врата- тоест те са с ръчни, полуавтоматични врати и когато човек се качи в кабината, вижда как етажите преминават пред него. Няма никаква кабинна врата, която да пази пътника от преминаващите край него етажи. Това е голям риск за хората, които ползват асансьори. Имаше случай преди години, когато такъв асансьор отряза две пръстчета на ръката на едно дете.

- Тези асансьори, които визирате от времето на социализма, имаха такива предпазни решетки, които с течение на времето някъде все още функционират, някъде ги няма. Тоест дори тогавашните изисквания са били в крак с това, което сега вие изисквате?

- Точно това е фрапантното, че решетката, за която говорите, я е имало във вносните асансьори от 20-те и 30-те години на миналия век. Те са били с такава решетка. След това през 50-те години започват да се произвеждат първите български асансьори, които имат такава решетка. И някъде през 60-те се променя технологията на производство на асансьорите и решетката отпада, което е крачка назад в отношение на сигурността.

  • - Какви мерки обсъждате в момента с държавните органи? Едно от нещата, което се тиражира, е домоуправителят да носи по-голяма отговорност.

- Това, че домоуправителят ще носи по-голяма отговорност и ще може да бъде наказван с 12 години затвор, не знам откъде излезе като информация, защото във всички заседания на комисията, която променя в момента наредбата, такова нещо не е дискутирано. Ще се предложи да се вкара като наказателна отговорност да се преследват хората, които са виновни за неизрядности по асансьорите. Това не са само собствениците на асансьорите, ползватели, домоуправители или който и да било, а и сервизните фирми, които трябва да ходят веднъж на десет дни, когато става дума за най-старите асансьори и да извършват профилактика. Това са надзорните фирми, които правят годишни технически прегледи като независимо трето лице. Хората, които участват в обезопасяването на асансьорите, трябва да носят отговорност. Защото само по този начин може да се постигне някаква дисциплина. Едно от нещата, които се дискутират, е надзорът да стане изцяло частен, защото в момента се извършва само за жилищните сгради от лицензирани фирми. За всички останали асансьори се осъществява от Държавна агенция за метрологичен и технически надзор. Тази агенция е свръхнатоварена и няма как да смогне да обработи всички сигнали. А и в цяла Европа няма държавна агенция, която да извършва годишен технически преглед на асансьорите. Държавните технически органи трябва да имат експерти, които да санкционират виновните, когато има някакъв проблем, да контролират да няма пропуски, да няма грешки и всички да се съобразяват с тях, да изпълняват изискванията.

- Смятате ли, че в обществените сгради има по-опасни асансьори, отколкото в жилищните?

  • - Трудно е да се каже, но според мен със сигурност процентът на по-опасните асансьори е в жилищните сгради, защото са етажна собственост. И всички знаем как етажната собственост за съжаление продължава да е по-лош стопанин, отколкото собственикът на хотел, на административна сграда. И оттам нататък, след като се допускат порочни практики, етажните собственици започват да се възползват.

- Всяка година говорим за нови мерки. Едни от новите от началото на 2017 г. е телефонна връзка в кабините. В колко от асансьорите има тези аварийни уредби?

  • - Над 90 хиляди са произведените от държавния завод, който затвори врати през 1994 година, иначе се смята, че в България има общо 120 хил. асансьора. През последните 25 години са произведени и монтирани към 20 хил. асансьора, които спадат в графата нови. Но какво означава нови, има много от тях, които са много по-некачествени асансьори, отколкото тези от миналото. Иначе не разполагам с данни колко са устройствата с двустранна телефонна връзка. Едва ли и някой има, все пак няма централизирана информация. Лично аз не вярвам и половината асансьори у нас да разполагат с такава двустранна телефонна връзка.

- Тази „разхвърляност“ на данните показва, че няма как да се прецени дали дадена мярка е полезна или не?

- Много добре знаем, че двустранната връзка например няма да реши проблемите на асансьор, който да речем няма кабинна врата или пък е със счупено стъкло. Това е добра мярка, една от 75-те мерки за обезопасяване на старите асансьори според европейски стандарт. Единственият начин е да се осъществи контрол от държавните органи, когато се установи нередност. Нищо повече. Това е въпрос може би на промяна в мисленето на хората, в което настъпва лека-полека, когато видят нередност, да информират органите, които се занимават с това нещо. Те от своя страна да разследват случая и виновните да понесат своята отговорност. Би трябвало да им отнемат лиценза. Гарантирам ви, че за около две години браншът ще влезе в релси.

- Трябва ли да се оставят да работят асансьори, които имат предписания за някаква неизрядност?

- Категорично асансьори, които са неизрядни и според нашата наредба застрашават здравето и живота на хората, трябва да бъдат спирани веднага.

 

Визитка:

 

Николай Маринков е главен секретар на Българска асансьорна асоциация от нейното създаване през 2009 г.

Той е изпълнителен директор на фирма УНИКЕН - доставчик на асансьори, ескалатори и платформи в България

Завършил е бизнес администрация в Университет Аугсбург, Германия, а по-рано 91-ва немска гимназия в София

От 6 години изнася лекция в Университета по архитектура, строителство и геодезия в София на тема „Вертикална транспортна техника като част от сградните инсталации“

 
Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Eнергийни сюжети или каква е връзката между леда, електричките и "Белене"

Явно последната седмица на петия месец от нашето председателство на Съвета на Европейския съюз ще протече под знака на две важни визити на български политици в Русия: отминалата вече среща на президентите на двете страни в Сочи и предстоящата среща на българския премиер с руския президент и с други официални лица на 30 май в Москва.

Побойниците от фейсбук

Късно следобед в събота до читалището в кв. "Гривица" в Шумен убили с нож млад мъж, баща на три деца. На пръв поглед мнозина биха отвърнали глава - битова свада на границата на квартала с циганската махала, някак си дежавю, което не предизвиква съпричастност. Можеше да си продължим с обърната глава, ако не беше цялата съботна активност на убиеца в социалните мрежи.

Вечната сила на пазарлъка

 Промениха се светът, хората и техните нрави. Няма го умилителния пазарлък от времето на Любен-Каравеловите герои. Дигиталната епоха иска своето.