Снимки

Агенция "Пътна инфраструктура" събира експерти на съвещание заради масивното свлачище, затворило пътя Смолян – Мадан, което вече пети ден блокира връзката между двата града. Освен прекъсването на движението свлачището заплашва два електропровода и водопровод. Срутището обхваща голяма територия с появяващи се нови пукнатини. В предаването "Преди всички" преподавателят по инженерна геология в Минно-геоложкия университет доц. Кирил Ангелов заяви, че развитието на свлачищните и срутищните процеси там обхваща огромни земни и скални маси заради активните дъждове в района. 

"Това свлачище представлява изключителен феномен за този участък от пътя. Пътят е поставен пред сериозен проблем – да съществува ли в този вид. Винаги когато се говори за нов участък, нов път, той е много по-скъп, отколкото укрепването, така че този път ще се запази", коментира Ангелов.

Целият път по линията Асеновград – Пампорово е осеян с такива свлачища, които преди година-две бяха сериозен проблем по същия начин, припомни експертът, според когото това е нормално заради сложния планински терен, в който пътищата се изграждат в сложни геодинамични условия и при сериозни наклони.

"Процесите, които разглеждаме в този случай, са внезапни, неочаквани и не могат да бъдат предварително изследвани и прогнозирани", уточни Ангелов. Той изрази мнение, че е необходимо да се проведат предварителни инженерно-геоложки обследвания от високо квалифицирани инженер-геолози, а не просто геолози. Така местните пътни управления ще разполагат с информация за потенциално активните участъци, които биха могли да нанесат сериозни щети.

Пътят ще остане за доста време затворен. Надяваме се всички тези мероприятия, които сега ще предприемем и сме ги предприели, да сработят бързо. Това каза в свое изявление председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ инж. Дончо Атанасов, след като обсъди с експерти геолози и проектанти възможните мерки, които може спешно да се предприемат по повод срутището на път ІІ-86 Смолян – Мадан, предаде „Фокус“.
„Продължават свлачищните процеси, свлачището е активно. От сряда ще започне с моя заповед работа на една Междуведомствена работна група и комисия, която ще обследва доста обстойно геоложки и ще предприемем първоначални действия по укрепване на свлачището. То е уникално като площ и раздробеност на този огромен масив, над който над пътя са надвиснали стотици милиони тонове скална маса, която може да повлече всичко и да отиде в реката. Участъкът е наблюдаван, има един геоложки доклад. Тези процеси, които обаче са продължили и може би водопроводът е бил стар, намира се на около 250 м над пътя, което е далеч в масива, при 60-70 градуса наклони на масивите, най-вероятно е допринесъл в годините за овлажняването и структурата на скалите, за да се стигне до това свлачище“, обясни инж. Атанасов и уточни, че не могат да кажат кой е виновникът. 
Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Деца с дълги коси аут от водните пързалки

Деца с дълги или неприбрани в гумени шапки коси не бива да бъдат допускани да ползват водните и другите атракциони по морето. Това информираха от Комисия за защита потребителите (КЗП). От там уточниха, че при неспазване на това изискване има повишен риск от нараняване на децата.

Подозират Лозан в натиск на съдии

Нов скандал с подозрения за натиск върху магистрати от страна на шефа на КВС Лозан Панов се развихри на заседанието на Висшия съдебен съвет във вторник.