Снимки

- Г-жо Петрова, роднини на загинали пешеходци сигнализираха преди няколко дни за забавяне на дела за такива инциденти. На какво се дължи това?

- Когато става дума за транспортни дела, по принцип адвокатите на пострадалата страна много често използват вратички в закона, за да бавят делата. Така след изтичане на законовия срок не може да се направи нищо. Затова съветвам хората, ако забележат, че техните дела се отлагат във времето, да си сменят адвокатите.

  • - Това ли е пречката?

- Моят опит показа точно това. Осъзнах го, когато дъщеря ми загина. Преди това не бях се сблъсквала със съдебната ни система. Но самият факт, че успях да осъдя момчето, което я уби, едва на петата година, е показателно. Преди това адвокатите на подсъдимия отлагаха непрекъснато делото с искане за нови експертизи. Винаги намираха някакви причини, за да бавят решението на съда. Общо взето, така стоят нещата и с другите дела.

- Какво споделят с вас родители на загинали?

- Знаете ли, човек трябва да има силна воля и да не се отказва, защото обикновено в протакане на делата човек губи надежда и се отказва. Нямаш желание да се сблъскваш с едни и същи неща в съдебната зала. Важно е да има кой да те подкрепя в този труден момент.

- Увеличават ли се тези произшествия, какво сочи статистиката?

- Само за миналата година загиналите са 31. Всъщност за 2017 година тези произшествия са най-много. Истината е, че българският водач е недисциплиниран, не спазва законите. Масово минават на червен светофар. Когато няма глоби за тези нарушения, всеки се чувства безнаказан. И когато се случи непоправимото, се разбира, че извършителят има и предишни нарушения, неплатени глоби.

  • - По принцип се смята, че българинът го боли най вече като му бръкнат дълбоко в джоба. Така ли е според вас и едни солени санкции биха ли променили нещата?

- Хората са разделени на две. Едни смятат, че когато се налагат високи глоби, българинът спазва законите, а другите - че по-скоро е важна събираемостта. Наскоро излезе информация, че в Гърция ще има глоби за хора, които пушат в кола. Спомням си, че у нас глобата за водач без колан беше 50 лева и трябваше да се борим за това. За мен обаче проблемите идват още от семейството. Децата подражават на родителите си. После го пренасят и в ежедневието си. Ако родителите спазват правилата, мислят за живота на детето си и за околните, нещата ще се променят коренно. Но аз продължавам да твърдя, че високите глоби стимулират шофьорите да спазват законите.

  • - Тогава как гледате на идеята 17-годишните да излизат на пътя и да получават временна книжка? Добра мярка ли е това, достатъчно зрели ли са?

  • - Не подкрепям тази идея, въпреки че наистина е практика в много страни. Но техните закони нямат нищо общо с нашите. Според мен това е все едно да дадеш скалпела на студент по медицина в първи курс и той да те оперира. Аз правя такава съпоставка. Какво ще стане, ако един 17-годишен седне зад волана и убие някого, като имате предвид тенденцията у нас на недисциплинираност?

- Всъщност Законът за движение по пътищата е един от най-променяните през годините. Добре ли е да бъде разделен наистина на три части?

- Да, крайно време беше и чакам с нетърпение да мине краят на месеца, за да бъде обсъден в парламента. Очаквам новите предложения.

  • - Професионални шофьори се възпротивиха на идеята водачи да остават без книжка при три нарушения. Прекалено строга санкция ли е това или напротив - ще подобри дисциплината на шофьорите?

- Много зависи от нарушението. Ако е умишлено и тежко, съм съгласна за такава санкция. И на мен много хора са ми казвали, че може конкретният човек да си вади хляба с тази шофьорска книжка, но смятам, че един отговорен човек трябва да спазва законите и да прави всичко възможно да не му отнемат книжката и да запази работата си. Така че въпросът е спорен. Затова според мен е необходимо нарушенията да се прецизират - ако не сложиш колан веднъж, разбира се, че е прекалено наказанието да е за една година. Но ако шофираш с висока скорост и рискуваш живота на другите, наказанието трябва да е по-тежко.

- А какви мерки да се предприемат, за да има по-голяма събираемост на глобите? Експерти непрекъснато изтъкват това като проблем, преди малко и вие засегнахте въпроса.

- Според мен тези глоби трябва да бъдат обвързани със съответните институции и когато човек отиде да си плати данъците например, да си плаща и наложените глоби. Ако не го направи, да му се отнема шофьорската книжка. Мисля, че това е добра превантивна мярка.

  • - А доколко проблемът е в липсата на камери?

- Вярно е, че в другите европейски страни има много повече камери. Доколкото знам, КАТ ще бъдат оборудвани с 20 нови стационарни камери в републиканската пътна мрежа. Но те са стряскащо средство. Забелязвам шофьори, които намаляват скоростта, когато видят камери. Така че това е добра мярка.

  • - Казвате, че българският шофьор става все по-недисциплиниран. Къде се нареждаме ние в сравнение с останалите европейски страни?

- Ами не знам как да коментирам този въпрос. Представете си българския шофьор - гол до кръста и със златния ланец, миришещ на бира. Такъв пример мога да дам. Така че според мен сме на едно от последните места по дисциплинирани зад волана шофьори. Не мога и да помисля за сравнение със страни като Германия, да речем. Важно е законът да се прилага, затова очаквам с нетърпение новите предложения.

  • - Изтъква се, че сме се превърнали в автоморгата на Европа. Доколко това оказва влияние върху големия брой катастрофи?

- Самият факт, че голяма част от българските шофьори са безотговорни, е достатъчно красноречив. Автомобилите са като оръжие и водачите трябва да знаят как да боравят с него.

 

Визитка:

Родена е на 17.1.1969 г.

Народен представител от ПП ГЕРБ

Председател на Гражданско сдружение „Карай умно, искам живот”

Дъщеря й Лора беше блъсната и убита на пешеходна пътека във Варна през 2011 г.

 
Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Eнергийни сюжети или каква е връзката между леда, електричките и "Белене"

Явно последната седмица на петия месец от нашето председателство на Съвета на Европейския съюз ще протече под знака на две важни визити на български политици в Русия: отминалата вече среща на президентите на двете страни в Сочи и предстоящата среща на българския премиер с руския президент и с други официални лица на 30 май в Москва.

Побойниците от фейсбук

Късно следобед в събота до читалището в кв. "Гривица" в Шумен убили с нож млад мъж, баща на три деца. На пръв поглед мнозина биха отвърнали глава - битова свада на границата на квартала с циганската махала, някак си дежавю, което не предизвиква съпричастност. Можеше да си продължим с обърната глава, ако не беше цялата съботна активност на убиеца в социалните мрежи.

Вечната сила на пазарлъка

 Промениха се светът, хората и техните нрави. Няма го умилителния пазарлък от времето на Любен-Каравеловите герои. Дигиталната епоха иска своето.