Сбърка ли водач регистрационния си номер при закупуването на електронен винетен стикер, той няма как да получи заплатената сума обратно и губи тези пари. Това стана ясно след сигнали на граждани за нови проблеми със системата за е-винетка. Около 150 жалби на граждани са подадени от граждани при продадени от пътната агенция 1,5 млн. такси.

Оказва се, че всеки може да купи и валидира винетка на несъществуващи номера. За сгрешени по вина на потребителя символи от регистрационния номер на превозното средство суми не се възстановяват от Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ). Отговорността за правилното деклариране на регистрационния номер на превозното средство е на потребителите. Най-често водачите въвеждат грешно регистрационния си номер, като


например въвеждат SV вместо СВ или V вместо В.


Впоследствие се оказва, че нямат валидни винетни такси, заплатени реално, а парите са преведени на АПИ. Често се бъркат цифри или други букви от номерата. Така 150 водачи вече по погрешка или купуват винетки на други шофьори или даряват пари в сметките на държавата.

Според ръководителя на отдел "Информационно обслужване" в Националното ТОЛ управление проф. Олег Асенов, законодателят ясно е постановил, че отговорност за въвеждането на грешни данни на машините за самообслужване при таксуване на електронна винетка носи потребителят. По регламент регистрационните номера в България са с букви, които могат да бъдат намерени и на латиница, затова въвеждането, независимо дали е на кирилица или на латиница, трябва да съответства на буквения израз на регистрационния номер. Системата обаче не може да проследи валидността на номера.

„Такъв номер теоретично би могъл да съществува. Включително би могъл да съществува номер и от 6 цифри. Както и сме виждали по пътищата и други интересни номера, които съществуват. Защо обаче потребителят няма възможност да върне сумата пари, ако е сгрешил при закупуването на винетка, както би трябвало да се случи с всяка стока и услуга в рамките на ЕС? Защото това, което заплаща потребителят


не е стока и не е услуга, а държавна такса


тълкува Асенов. Според него не трябвало в управлението да има човек с правомощия да редактира данни, защото същият можел утре да започне да злоупотребява с правомощията си.

В Националното ТОЛ управление е създадена работна група, която анализира всички подадени сигнали. Следва в 3-месечен срок групата да обобщи ефективността на системата. След това ще предложат на законодателя евентуални решения. Признават, че ако има пропуск, той не е във функционалността на системата, която стриктно следи разписаното в закона.

Припомняме, че при стартирането на новата система за таксуване имаше проблеми със заплащането на винетките през Борика. Тогава вместо да таксува за една винетка, системата грешно вземаше на два или три пъти повече.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Продаваме колата само с оценка от застраховател (ТЕМАТА)

Покупко-продажбата на автомобили вече става само след представена оценка на возилото от лицензиран застраховател. В документа трябва да бъде посочена данъчната оценка на колата, която е изготвена от застраховател или брокер. Самата оценка пък се изчислява по немската система „Шваке“, която се ползва и за изчисляване на застраховки „Каско“.

Fibank раздаде ежегодните си награди "Най-добра българска фирма"

За осма поредна година Fibank връчи наградите в конкурса "Най-добра българска фирма". Традицията на банката цели да мотивира конкурентоспособността и иновативността на българските фирми, показвайки успешните бизнес модели в страната.

Длъжници на хазната с по-малко от 30 бона зад граница

Кабинетът одобри редакция на Валутния закон, с която се приемат някои промени по отношение на изнасянето на валута от страната. Длъжници на държавата, които имат неплатени борчове, няма да могат да напускат страната с повече от 30 000 лв. в себе си. Митничарите ще получават по служебен път информация за длъжниците и когато засекат такова лице, ще му правят щателна проверка.