При рестриктивен за България пакет „Мобилност“ транспортният ни сектор ще се свие наполовина, а 14 000 служители на фирмите ще останат без работа в следващите четири години. Това показва пазарно проучване, поръчано от родните превозвачи, което да се използва при договарянето на бъдещите нови правила за шофьорите и техните работодатели.

На пресконференция, в присъствието на министър Росен Желязков, бяха представени резултатите от направеното проучване на тема "Българският тежкотоварен сектор", възложено от Съюза на международните превозвачи. То обхваща пазарно изследване и прогнозна оценка за въздействието на пакет Мобилност 1 върху тежкотоварния автомобилен бранш у нас.

Пазарното проучване има значение за представяне на пазарите в България и последиците от прилагането на новия мобилен пакет, уточни министър Желязков. Категорични сме по отношение на връщането на превозните средства в държавата на регистрация и възможността да се ползва седмичната почивка на охраняем паркинг в превозното средство, посочи министърът.

Цветан Алексиев от фирмата, провела социологическото проучване, уточни, че за него са използвани собствено проучване и публично достъпна информация, както и специализирани източници и анализи. Около 12 700 компании от България предоставят сухопътен международен транспорт. 75 на сто от тях са с до 5 камиона, т.е. малки фирми. Заетите в сектора са 42 500 с около 1 750 евро средна заплата, сочи анализът.

Общо 25 800 са българските камиони, които са оперирали в Европа през 2018 г. и тяхната средна възраст е 3 години, за разлика от тези в Европа, които са средно на 11 години, посочиха анализаторите. Средната възраст на тежкотоварния автопарк общо за страната е 6 години, а около 1,5 млрд. евро са направените инвестиции, показва проучването. Общо 6 на сто от БВП и 2,8 млрд. евро е пазарният дял от сектора за международен автомобилен транспорт. Основната проблем, ако бъде прието задължителното връщане в държавата на всеки 4 месеца на тежкотоварните камиони, е че то ще обхване около 53 на сто от всички задължителни курсове от и за България, които ще бъдат празни, без да генерират печалби за компаниите. От пропуснати приходи загубите ще бъдат 0,5 млрд. евро.

Ще се увеличат и въглеродните емисии, като 1 процент от техния дял ще е за сметка на българските автомобили. Словакия, Чехия, Холандия, Португалия, Естония са страните, от които ще търсим подкрепа и съдействие по отношение Мобилен пакет 1. Важното е да нямаме разколебаване в подхода като правителство и да сме единни с групата на единомишлениците, посочи министър Желязков. Йордан Арабаджиев от Съюза на международните превозвачи посочи, че 850-те млн.евро очаквани загуби за българските превозвачи ще са същите и за другите източноевропейски държави. "Ние не сме против Мобилен пакет 1, а за равнопоставеност между отделните превозвачи в ЕС.

За целта ще търсим конструктивен диалог и онова златно сечение, което устройва и българските, и холандските превозвачи", коментира Арабаджиев. Около 40 млн.евро ще бъдат административните разходи през 2023 г. за оформяне на различните процедури и унифициране на процеса за българските превозвачи. Много са и неяснотите по правоприлагането, смята още министър Росен Желязков.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

От неделя пътническите влаковете с ново разписание

От неделя (15-и декември) влиза в сила новият График за движение на влаковете на „БДЖ-Пътнически превози“ ЕООД. В повечето региони на страната се запазва досега действащият график за движение, а за подобряване на обслужването са оптимизирани връзките на влаковете в основни гари и е увеличен броя на пътническите композиции по някои направления.

Одобри ли ЕП пакета „Мобилност“, България го дава на съд

България и още няколко страни-членки на Европейския съюз ще подадат съдебен иск пред Съда на Европа, ако Европарламентът приеме пакета "Мобилност" в този вид, в който е гласуван в рамките на триалога между Европейската комисия , ЕП и Съвета на ЕС. Това съобщи вчера министърът на транспорта Росен Желязков.

Трима от четирима у нас подкрепят тола

Трима от четирима българи или 77% от сънародниците ни смятат, че е справедливо тежкотоварните камиони и автобусите да плащат по-високи такси от леките автомобили. Едва 9% пък са на противоположно мнение. Това показват резултатите от социологическо проучване, съобщиха от Агенция „Пътна инфраструктура” (АПИ).