0

И зложба на известната немска художничка Розeмари Трокел се открива в столичната галерия „Структура“ на ул. „Кузман Шапкарев“ 9 в Деня на влюбените 14 февруари (четвъртък) от 18.30 ч. и ще може да се види там до 30 март.

Изложба на известната немска художничка Розeмари Трокел се открива в столичната галерия „Структура“ на ул. „Кузман Шапкарев“ 9 в Деня на влюбените 14 февруари (четвъртък) от 18.30 ч. и ще може да се види там до 30 март.

Проявата е част от поредица самостоятелни експозиции от програмата на Института за международни отношения на Германия – ИФА, и се организира със съдействието на Гьоте-интитут – България.

Работата на една от най-важните и влиятелни съвременни немски художнички не може да бъде ограничена до един жанр, нито да бъде подчинена на един стил. Използвайки изразните средства на рисунката, живописта, инсталацията, скулптурата, фотографията и видеото, тя

размива границите между личното, местното и глобалното

и включва широка мрежа от дискурси, които засягат както различни аспекти на германската социална и политическа история, така и западни философски, теологични и научни дебати или културни кодове, ролеви модели и норми в системата на изкуството.

Една от основните теми в творчеството на Роземари Трокел е критичното изследване на женската страна на живота и различията между половете. Всъщност артистичните позиции на нейните по-възрастни колеги формират нейната програмна отправна точка. Доминирана предимно от мъже дори през 80-те години на миналия век, художествената сцена я подтиква към противопоставяне. Тя настойчиво създава контра позиции и съпоставя мъжкия артистичен гений с ролята на жената и нейното място. Творбите ѝ отразяват гледната ѝ точка в една категорично феминистка посока и са настойчиви в своята фундаментална критика към доминиращата система в изкуството.

Роземари Трокел отправя фундаментални критики към съществуващата художествена система. Една от най-ранните ѝ творби, „Машина за рисуване” от 1990 г., по виртуозен начин извежда до абсурд баналните представи за занаятчийско-механичното естество на изкуството, създавано от женска ръка.

Въпреки дръзката си критична позиция, творбите на Роземари Трокел са витални, изпълнени с въображение концептуални конструкции, живи и убедителни. Художничката успява да визуализира дори тежки интелектуални теми по ироничен и хумористичен начин, като избягва догматичните позиции и дори полемиката. Тя продължава тази посока чрез

плетени картини, които висят на стената

като минималистични скулптури. Роземари Трокел заимства плетивата от всекидневието на жените и ги освобождава от традиционните им функции. Както вълнените материали в плетените картини – идеологически обременени като „типично женски”, така и електрическите котлони, използвани често в нейни произведения, също губят баналните си връзки с домакинството.

В работите ѝ традиционните и новите изразни средства създават удивителни връзки за зрителя. Това е особено очевидно при рисунките с мастило, въглен, молив, колажите и компютърните рисунки, които имат важно място в творчеството ѝ. Рисунките придружават всяка нова фаза на работа както като експерименти, така и като скици, отбелязващи наблюдения и идеи, но и като отделни произведения. Тази изложба ще постави специален акцент върху рисунките и видео работите на Роземари Трокел.