0

Н ад сто шофьори на бусове и таксита са хванати да извършват нерегламентираните автомобилни превози чрез съвместни акции на държавните органи през последната година, показа справка на транспортното министерство. Но нито един от тях все още не е изправен пред съда.

Над сто шофьори на бусове и таксита са хванати да извършват нерегламентираните автомобилни превози чрез съвместни акции на държавните органи през последната година, показа справка на транспортното министерство. Но нито един от тях все още не е изправен пред съда.

Десетки таксита, менте превозвачи, имитиращи марки на известни фирми,

буквално обсаждат големи жп и автогари,

нелегалните превози с т.нар. копърки биват засичани от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ (ИААА) и Икономическа полиция и около летището. Най-често принудителните мерки са сваляне на табелите на автомобилите, взимане на шофьорската книжка на водачите.

Същото се случва и по ГКПП-та на страната, където Гранична полици заедно с инспекторите на бившата ДАИ правят акции срещу нелегалните бусове. Националната агенция за приходите често проверява за съответствие между имущество и доходи собственици на микробуси, които подозрително често преминават през едни и същи гранични пунктове. Бяха установени 172-ма „социално слаби“ превозвачи без разрешение. Данните, които навяват съмнение за превоз на пътници "на черно", са подават от Гранична полиция. Те показват, че има физически лица - собственици на десетки микробуси, които пътуват към Западна Европа поне веднъж седмично.

Някои от тези граждани

не са декларирали никакви доходи в последните 5 години

а същевременно притежават солиден автопарк и недвижими имоти, са установили от НАП. Недекларираните доходи ще бъдат обложени с данък, който трябва да бъде платен с лихвите.

От години автотранспортният бранш се оплаква, че в България действат огромен брой нелегални превозвачи. 3000 осем-местни микробуса със статут на леки автомобили возят пътници "на черно" според сметки на Конфедерацията на автобусните превозвачи. Във вътрешния транспорт сивият сектор е около една трета. Преди две години автобусните компании дори се стягаха за национална стачка, като твърдяха, че 40% от автобусите са опасни и че заради нелегалните превози

фирми фалират, а цели общини остават без превози

Контролът се затяга, но освен отнемането на книжките на шофьорите и свалянето на табелите на бусовете за известно време, наказани няма. След акциите от МВР уведомяват прокуратурата за нарушенията по чл. 234 от НК. И от 100 случая няма нито един стигнал до съда, обясни пред “Монитор“ директорът на ИААА Бойко Рановски. В по-голяма част те се връщат обратно с отказ за образуване на досъдебно производство, защото не може да се докаже съставът на престъплението. Случаите са установени за бусове, пътуващи до Европа.

Нарушителите са най-често на граничен пункт Калотина

Прокуратурата в Сливница отказва да образува производства, защото не може да се докаже съставът на престъплението, казва Рановски.

Проблемът е, че за да бъде изпълнена нормата в НК за нерегламентиран превоз, първо трябва да е извършен обществен превоз срещу заплащане, т.е. да има облага. Второто условие е превозът да е извършен без лиценз или разрешително – бусовете са такива. Третото условие е тази дейност да се извършва по занятие. И тук прокуратурата среща трудност да докаже третата хипотеза. За голяма част от случаите се получават откази за образуване, някои от тях са обжалвани заради отказите и Окръжна прокуратура-София е върнала преписките на Районна прокуратура-Сливница с допълнителни указания и разпореждания.