0

П рокуратурата в Бургас погна претоварените камиони, заради които ежегодно стават десетки катастрофи с жертви. Досъдебното производство е образувано след последните два тежки инцидента в Айтос, при които загинаха четирима души, сред които и две невръстни деца. от които две деца. Мащабното разследване се води съвместно с ОД на МВР - Бургас. На извънреден брифинг от прокуратурата и полицията съобщиха подробности от досъдебното производство. 

Прокуратурата в Бургас погна претоварените камиони, заради които ежегодно стават десетки катастрофи с жертви. Досъдебното производство е образувано след последните два тежки инцидента в Айтос, при които загинаха четирима души, сред които и две невръстни деца. от които две деца. Мащабното разследване се води съвместно с ОД на МВР - Бургас. На извънреден брифинг от прокуратурата и полицията съобщиха подробности от досъдебното производство. 

Правната квалификация на престъплението - предмет  на досъдебното производство е по чл. 136, ал.1, вр. чл.26, ал.1 от НК. То касае застрашаване живота и здравето на водачите на превозните средства и на гражданите, уточниха от държавното обвинение. 
"В рамките на една година станаха две тежки катастрофи в Айтос с 4 човешки жертви, от които две деца. По тях се водят досъдебни производства. Ние решихме да задълбочим изследването на този проблем, да погледнем по-мащабно на причините, поради които са настъпили тези лоши последици. Беше извършен анализ и беше установено, че за 5 години са настъпили 86 ПТП с участието на тежкотоварни автомобили с маса между 18 и 40 тона", заяви директорът на ОД на МВР-Бургас. 


В рамките на операцията са извършени 13 претърсвания на обекти в Бургас, Карнобат и Несебър. Иззети са над 400 000 електронни записа, съдържащи номер на превозното средство, вид на товара, търговските дружества получател и изпращач и др. Иззета е и документация от пет търговски дружества - пътни  листи, товарителници, кантарни бележки, справки за превозните средства. Те касаят период от последните 12 месеца. Проведени са десетки разпити на свидетели. Данните от разследването бяха съобщени  от прокурор Георги Чинев - административен ръководител на Окръжна прокуратура - Бургас и старши комисар Калоян Калоянов - директор на ОД на МВР - Бургас. "Идеята на претърсванията беше да изземем данни за изходните точки на превозваческите фирми и за крайните точки, където стига товарът. Сравняването на данните установи  големи разминавания между документацията за товарите в началната и крайната точка", каза ст. комисар Калоянов. 
Според разследващите  проблемът с претоварването е станал хроничен, тъй като глобите за нарушение при надвишаване на допустимия тонаж на камионите са минимални и нарушителите предпочитат да ги плащат, вместо да спазват закона. 
Извършен е анализ на причините, които са довели до всички пътнотранспортни произшествия с участие на тежкотоварни автомобили, възникнали в бургаски регион през последните пет години. Установено е, че претоварването е и причина за деформация и разрушаване на пътната настилка на републиканската и общинската пътни мрежи, което води до ежегодни ремонтни дейности, заплащани от съответния бюджет. Справките показват, че през последните пет години сумите за ремонти за нарушена пътна настилка, причинена от претоварването на тежкотоварни транспортни превозни средства, възлизат на над 41 милиона лева. 
 Прокурор Чинев и старши комисар Калоянов се обединиха около тезата, че освен търсеното на персоналната вина, целта на провежданото разследване е и да установи начини и възможности за решаване на хроничния проблем с претоварването на тежкотоварните автомобили, които са свързани и с промени в съществуващата нормативна уредба. 
Те добавиха, че през последните години на територията, попадаща в компетентността на Районна прокуратура - Бургас, разследване за  престъпление по този текст от наказателния кодекс не е провеждано.