0

П ървият локомотив, използван за нуждите на теснолинейната линия, свързваща царския парк Врана с жп гара София през първото десетилетие на миналия ХХ в., се съхранява в Стара Загора и само преди седмица е бил пребоядисан, съобщи началникът на локомотивното депо в Града на липите Жельо Илиев.

Първият локомотив, използван за нуждите на теснолинейната линия, свързваща царския парк Врана с жп гара София през първото десетилетие на миналия ХХ в., се съхранява в Стара Загора и само преди седмица е бил пребоядисан, съобщи началникът на локомотивното депо в Града на липите Жельо Илиев.

По думите му, произведената през далечната 1905 г- в берлинската фабрика A.BORSIG с фабричен номер 5912 машина е докарана в Стара Загора в началото на 60-те години и оттогава е заведена в книгата на вътрешноведомствената музейна експозиция.

Локомотивчето е обслужвало царската линия Искър до към началото на Първата световна война, когато е присъединено към останалите от този тип машини и е използвано за направата на военновременни съоръжения.

След  войната е предадено на БДЖ, получило е  №202 , а през 1938 е прехвърлено на територията на държавната военна фабрика –Казанлък /сега частното „Арсенал“ ЕАД/.

Използвано е за превоз на спецпродукцията от цеховете на заводите до местната гара.След закриването на ведомствената теснолинейка и препратено към пристанището в Бургас, откъдето след години „акостира“ в Града на липите.

„На работа съм в депото от средата на 80-те години, още тогава локомотивчето си беше на „стоянка“ в парка, винаги сме се грижели за него, дори имаше пълното му описание в нашето музейче. Уви , след време музейната сбирка беше разпиляна и документацията едва ли може да бъде намерена или възстановена. Заедно с него в парка съхраняваме и една от 4-те, произведени при нас през 1982-а уникални електрически  машини от серията 70-100. Те са били сглобени от бракувани еллокомотивчета, ползвани за нуждите на  някогашния металургичен комбинат Кремиковци. Серията е била направена по повод честваната тогава 80-та годишнина от създаването на депото в Стара Загора и 100-годишнината от рождението на Георги Димитров…“, разказа още Жельо Илиев.

По спомени на специалисти ветерани от депото на няколко пъти имало опити „царското“ локомотивче да бъде отнето и прехвърлено под благовиден  претекст към София, но местната общественост успявала да го оварди. За разлика от царския вагон, който преди година и половина бе отнет за нуждите на софийската община и след ремонт трябваше да бъде включен в атракционна композиция. До момента обаче жепейците не знаят този ремонт да е започнал.