0

В ече над две десетилетия, чехите от Skoda правят автомобили, които дават най-много ползи на потребителите за цената си. На автосалона в Женева през март се състоя световната премиера на изцяло новия модел Skoda Scala. Името Scala идва от латинската дума за стълба и новият модел е важно стъпало нагоре за завоюване на европейските пазари, където колата ще се конкурира с лидерите в сегмента Volkswagen Golf, Ford Focus и Opel Astra.

Вече над две десетилетия, чехите от Skoda правят автомобили, които дават най-много ползи на потребителите за цената си. На автосалона в Женева през март се състоя световната премиера на изцяло новия модел Skoda Scala. Името Scala идва от латинската дума за стълба и новият модел е важно стъпало нагоре за завоюване на европейските пазари, където колата ще се конкурира с лидерите в сегмента Volkswagen Golf, Ford Focus и Opel Astra.

Новата Skoda Scala е богато оборудвана и е предназначена за по-млада аудитория. Това е първият модел на Skoda, построен върху модулната платформа MQB-A0, т.е. най-близките му роднини са Volkswagen Polo и SEAT Ibiza. Чешкият хечбек е по-голям от тях с дължина 4362 мм, широчина 1793 мм, височина 1471 мм и междуосие 2649 мм. За сравнение сегашният Volkswagen Golf е с дължина 4258 мм, широчина 1790 мм и височина 1492 мм, а междуосието е 2620 мм. Както добре се вижда, новата Skoda Scala изглежда по-изразително от конкурентните автомобили. Хечбекът се различава малко от концептуалния модел Vision RS, представен през миналата година. Във външния вид доминират ръбовете.

Широката радиаторна решетка е комбинирана със стреловидни фарове, които вече са LED дори в базовата версия. Въздухозаборникът в бронята е направен под формата на усмивка. Предният капак и профилните стени са релефни, а задното стъкло е покрито с остър спойлер. В двата края на каросерията са монтирани извитите задни светлини, а между тях е черната вложка на капака на багажника. Като опция се предлага спортен пакет с 18-инчови алуминиеви джанти вместо стандартните 16-инчови колела. Базовата версия има коефициент на въздушно съпротивление 0,29.

В салона на Skoda Scala приятните изненади продължават. Материалите в интериора са много по-качествени от тези на предшествениците. Има опция да изберете ярки контрастиращи апликации. Някои от детайлите като бутоните за електрическите прозорци са заимствани от различни модели на Volkswagen. Воланът е плосък в долната си част. В базовата версия са поставени обичайните циферблати и прибори, а в най-скъпата версия Style е поставен 10,25-инчов цифров приборен панел.

На компактния централен панел е прикрепен сензорният екран на мултимедийната система. В зависимост от нивото на оборудването, диагоналът му е 6,5, 8,0 или 9,2 инча. Бутоните за превключване на аудиосистемата и климатика са малко и са добре подредени. Под тях има два USB порта. В салона има много отделения за малки предмети, ниши във вратите, джобове в гърбовете на предните седалки и 6-литрова жабка. Кормилната колона се регулира в дълбочина и височина, а седалката на водача се регулира на височина още в базовия вариант.

Предните седалки са доста еластични и поддържат добре гърбовете. Тънките стойки на покрива осигуряват добра видимост във всички посоки. Като опция се  предлага подлакътник с вътрешна кутия. Под шофьорската седалка има ниша, в която е скрита светлоотразителната жилетка. На втория ред има много щедро пространство както за краката, така и за главите на пътниците. Отзад седят удобно двама човека, но за кратки разстояния могат да седна и трима. Багажникът в нормално състояние е с обем 467 литра и е най-големият в сегмента, а със сгънати задни седалки достига 1410 литра. Срещу доплащане се предлага сензорно електрическо задвижване на капака на багажника.

Стандартното оборудване на Skoda Scala е по-богато от Rapid Spaceback. Базовата версия има електрически прозорци и огледала за обратно виждане, климатик, аудиосистема. Предлагат се и 6 въздушни възглавници, стабилизираща система, технология за автоматично намаляване на скоростта и контрол на лентата. В най-високата версия Style има система за безконтактен достъп, двузонов климатроник, сензори за паркиране, светлина и дъжд, круиз контрол, Bluetooth комуникация и др. Списъкът с опции е много голям и включва сателитна навигация, камера за обратно виждане, Wi-Fi, електрическа седалка за водача, отопляеми предни седалки и предно стъкло, отопляем волан, автопилот за паркиране, технология за проследяване за слепите зони, напълно LED фарове, адаптивен круиз контрол и много други.

На борда на Skoda Scala има и над 30 интелигентни решения от фирмената гама Simply Clever, като чадър във вратата на шофьора, двоен гумиран под на багажника, подвижни маси в облегалките на предните седалки, мрежи и куки за закрепване на багажи, джобове, ниши и USB портове за пътниците отпред и отзад. На гърба на капака на резервоара за гориво е закрепена стъргалка за лед.

Новата Skoda Scala ще се предлага с пет двигателя с турбокомпресор и директно впръскване на горивото. Базовият 1,0-литров 3-цилиндров бензинов турбомотор развива мощност 95 к.с. и ще е наличен от втората половина на годината. Засега моделът се предлага с 1,0-литров 3-цилиндров бензинов турбодвигател 1.0 TSI с мощност 115 к.с. и въртящ момент 200 Нм, съчетан с 6-степенна механична скоростна кутия. Той е много подходящ, ако шофиране основно в града и не се състезавате на пътя.

Доста по-динамичен е новият 1,5-литров 4-цилиндров бензинов турбомотор 1.5 TSI със 150 к.с. Той е по-еластичен и тегли колата пъргаво, като максималният въртящ момент достига 250 Нм в диапазона 1500-3500 об/мин. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 8,2 секунди, а максималната скорост е 220 км/ч. Този двигател работи по-тихо и по-гладко от 1.0 TSI. Опционалната 7-степенна роботизирана автоматична трансмисия DSG с два съединителя сменя предавките много бързо и ако е необходимо сваля от седма до трета скорост. Благодарение на системата за изключване на част от цилиндрите, разходът на гориво е 6,4 л/100 км в града и 4,2 л/100 км в извънградски цикъл.

В двигателната гама има и един 1,6-литров 4-цилиндров турбодизелов двигател със 115 к.с. и 250 Нм при 1500 об/мин, съчетан с 6-степенна механична скоростна кутия. Тягата е достатъчна за изпреварване на магистралата, въпреки че този двигател е доста по-шумен от бензиновия. С него хечбекът ускорява от място до 100 км/ч за 10,3 секунди и развива 200 км/ч. Със серийната 6-степенната механична кутия скоростите се сменят точно, а педалът на съединителя е много информативен. Дизеловият мотор е по-икономичен от бензиновия и харчи 5,1 л/100 км в града и 3,6 л/100 км на междуселищен път. Всички агрегати за Scala са оборудвани със система за старт/стоп и рекуперация на спирачната енергия, като отговорят на еконормите Euro 6d-TEMP.

На пътя шасито на Skoda Scala е настроено повече за комфортно пътуване, отколкото за динамично шофиране, така че се усещат само дълбоките дупки. При това дори на път с остри завои страничните наклонявания не са осезаеми и са в нормата за този клас. Кормилното управление не е много информативно, но ако автомобилът е оборудван с 18-инчови джанти и адаптивни амортисьори, се владее по-предсказуемо, но вози по-твърдо. Звукоизолацията е на високо ниво, което е особено забележимо при шофиране по магистралата при високи скорости.

Новата Skoda Scala вече се продава и у нас. Цената на хечбека започва от 31 980 лева, въпреки че по-късно ще се появи и още по-достъпна базова версия на цена 28 580 лева. С атрактивната си цена, новият компактен хечбек има всички качества да се превърне в бестселър, тъй като превъзхожда конкурентите си не само по дизайн, вътрешно пространство и високо качество на сглобката, но и по цена, което го превръща в най-практичния и разумен избор за съвременна кола от С-сегмента.

Технически характеристики

Skoda Scala 1.5 TSI 7DSG Style

1,5-литров 4-цилиндров бензинов турбодвигател

7-степенна автоматична скоростна кутия DSG

150 к.с. макс. мощност при 5000-6000 об/мин

250 Нм въртящ момент при 1500-3500 об/мин

8,2 секунди ускорение от 0 до 100 км/ч

220 км/ч максимална скорост

5,0 л/100 км среден разход на бензин

113 г/км емисии на СО2

40 770 лева цена на модела