0

В пандемия или не, това помещение рядко посреща посетители. Въпреки това кралският театър, построен за кралица Мария-Антоанета във Версай, продължава да бъде ремонтиран, съобщи АФП.

В пандемия или не, това помещение рядко посреща посетители. Въпреки това кралският театър, построен за кралица Мария-Антоанета във Версай, продължава да бъде ремонтиран, съобщи АФП.

"Това прилича на историята за Спящата красавица", казва Рафаел Масон, главен куратор на наследството на двореца Версай пред АФП за това съкровище, скрито в градините на Малкия Трианон.
Тук през лятото на 1785 г. кралицата, която обожава музиката и театъра, излиза за последен път на сцена в ролята на Розина от "Севилския бръснар" пред погледа на автора на пиесата Дьо Бомарше.


Построен от Ришар Мик, архитект на Мария-Антоанета, театърът, който единствен във Франция пази работещи сценичните машини от 18 век, е пощаден по време на Френската революция, защото е смятан за безполезен и почти не е бил използван през всичките 240 години от съществуването си.
"Този театър е чудо на консервацията. През втората половина на осемнадесети век е имало същинска театромания и всеки голям финансист или принц е правел театър в дома си, но всички те са изчезнали", казва Масон пред АФП.
По време на пандемията, при която посещенията във Версай са невъзможни, куратори и артисти се заемат да възстановяват сценичната завеса, която е силно повредена.
Новата завеса е кобалтово синя със златен бордюр и пищна украса и е поставена в средата на декември. Оригиналната завеса е продадена след революцията и настоящата е нейно копие.
Друг проект е да се довърши възстановяването на декорите на този театър-музей. Залата, която по времето на Мария-Антоанета трябвало да побира до 250 души, има три основни декора - рустик, гора и храм на Минерва, които са най-старите пълни сценични декори в света, от 1754 г.
"Това е уникално свидетелството за виртуозността на декораторите от 18-ти век", казва Масон.
Кураторите се опитват да възстановят и четвърти репертоарен декор - площад, както и техниката, която позволява на дърво да се появи на сцената от кухина на пода.
Театралната зала е реставрирана през 2001 г., но частично. На всеки две години в нея се провежда концерт. Масон казва, че театърът не може да функционира пълноценно, но служителите с нетърпение очакват края на пандемията, за да покажат резултатите от реставрацията и ремонтите на публиката.