0

Т айният американски военен космически самолет X-37B на Пентагона кацна в космическия център Кенеди на НАСА във Флорида след 780 дни в непрекъснат полет в ниска орбита.

Тайният американски военен космически самолет X-37B на Пентагона кацна в космическия център Кенеди на НАСА във Флорида след 780 дни в непрекъснат полет в ниска орбита.

Самолетът е подобрил значително предишния си рекорд от 717 дни и 20 часа полет, съобщават американските Военовъздушни сили. Експерти отбелязват, че това е второ кацане на X-37B на базата във Флорида, докато останалите кацания са били в базата на ВВС Ванденберг в щата Калифорния.

Мистериозният космолет X-37B, построен от "Боинг", вече няколко години се използва от военните на САЩ за множество тестове. Мисиите на самолета стават все по-дълги, като това беше неговата пета поредна задача на ВВС по програмата Orbital Test Vehicle (OTV-5). Продължилият 780 дни полет е над три пъти по-дълъг спрямо първоначално предвидените 240 дни капацитет.

Военните не дават подробности за способностите и целите на X-37B. Неговите мисии също са засекретени. Все пак, след края на тази мисия, те съобщават, че самолетът е изпълнил всички цели. Той е извършил поредица от тестове, като е изпробвана експериментална електроника, нов тип охлаждане за дългосрочни космически полети и др. Изненадващо, този път военните споделят, че X-37B е бил използван и за пускането на малки сателити в орбита.

Сега на машината предстои кратка почивка, през която ще бъде прегледана и подготвена за следващата мисия. Тя се очаква през 2020 г., като отново подробностите за нея остават засекретени. Предишната мисия на X-37B продължи 718 дни и кацна през 2017 г.

Космическият самолет, приблизително с размер на малък автобус и споделящ много дизайнерски функции с космическата совалка на НАСА, бе изпратен в орбита на 7 септември 2017 г. с ракета Falcon 9 на SpaceX в мисия, ръководена от базирания във Вашингтон офис на ВВС за бързо управление различни експерименти с класифицирани технологии в дългосрочна космическа среда.

"X-37B продължава да демонстрира значението на космическия самолет за многократна употреба „Всяка следваща мисия подобрява космическите възможности на нашата страна“, коментира новоназначеният шеф на ВВС Барбара Барет.

Пентагонът, който все повече разчита на космическите технологии, наскоро създаде космическото командване на САЩ и моли Конгреса да одобри финансиране за предложените космически сили, които биха служили като нов клон на военните сили.

"Небето вече не е ограничение за ВВС и ако Конгресът одобри, и за космическите сили на САЩ", обяснява генерал Дейвид Л. Голдфейн, началник на щаба на ВВС, като допълва, че успешното завръщане на кораба, след подобряване на собствения му рекорд, е резултат от иновативното партньорство между правителството и космическия отрасъл.

Според официални данни ВВС на САЩ разполагат минимум с две аналогични минисовалки, всяка от които вече нееднократно е летяла в космоса. Въпросните космолети са рожба на корпорацията Boeing и могат да се зареждат от слънчеви батерии. Разполагат и с малък багажен отсек, което позволява провеждането на различни експерименти в орбита, както и извеждането в орбита на миниатюрни спътници. Засега информацията за това, което се случва на борда на совалките е достатъчно оскъдна, но все пак в малки дози се подава на медиите. Така например при сегашната мисия на борда на космолета е извършен експеримент Advanced Structurely Embedded Thermal Spreader, предназначен за изпитване на експериментална електроника и технологии на осцилиращи тръби в дълговременна космическа среда“.

Експерти също така отбелязват, че този път наклона на орбитата на совалката е бил по-висок, отколкото при предишни мисии, което значи, че става дума за нови експерименти и задачи, като в случая например става дума за пускане на миниспътници в орбита.

Програмата за минисовалките X-37 е стартирана от НАСА през 1999 г. и е насочена към развитие на космически совалки за многократна употреба. През 2004 г. програмата е предадена на DARPA, а след това се курира от ВВС.

Въпросната програма предизвиква голям интерес сред американците, а сред мнозина, които просто се интересуват от подобни технологии и космически мисии, като този интерес се дължи най-вече на цялата секретност, с която е обгърнат космическия апарат. ВВС на САЩ също така не разкриват местонахождението на орбиталните самолети X-37B, докато се намират в орбита. Астрономите любители обаче са превърнали търсенето на космическия апарат в нещо като спорт и го откриват с помощта на телескопи. Първият такъв апарат излита през април 2010 г. и се завръща на Земята след 8 месеца, като прекарва общо 225 дни в космоса. Дължината на апарата е 8,5 м, размахът на крилата е 4,5 м, височината – 2,9 м, а масата при излитане 4989 кг. Двигателят е един - Рокетдайн AR-2/3. Масата на полезния товар е 900 килиграма, а товарният отсек е с размери 2,1 на 1,2 м.