0

П рез последните години всички производители насочиха усилията си в разработването на електромобили и хибриди. Въпреки това, в момента българският пазар не е готов да премине бързо към колите с батерии, тъй като те все още са много скъпи, а и няма достатъчно зарядни станции. В периода на преход от бензинови и дизелови коли към електромобили най-икономичният и екологичен вариант е кола със задвижване на природен газ, популярен у нас като метан.

През последните години всички производители насочиха усилията си в разработването на електромобили и хибриди. Въпреки това, в момента българският пазар не е готов да премине бързо към колите с батерии, тъй като те все още са много скъпи, а и няма достатъчно зарядни станции. В периода на преход от бензинови и дизелови коли към електромобили най-икономичният и екологичен вариант е кола със задвижване на природен газ, популярен у нас като метан.

Най-новият модел със задвижване на метан е новата Skoda Octavia G-TEC. Новият модел пристигна в България за радост на всички хора, които обичат да пътуват комфортно, но в същото време да харчат малко пари за гориво. Благодарение на своята висока ефективност и ниски разходи за гориво, новата Skoda Octavia G-TEC е най-изгодният вариант за комфортно пътуване у нас.

Под предния капак на Skoda Octavia G-TEC е монтиран 1,5-литров 4-цилиндров бензинов турбодвигател, който фабрично работи на бензин и метан. Превключването между бензин и природен газ се извършва автоматично без намесата на водача. Бензинът се използва при стартиране на двигателя след зареждане с природен газ, ако външната температура падне под минус 10 градуса или когато метанът се изчерпи.

Максималната мощност на мотора е 131 к.с. Стандартно двигателят е комбиниран с 6-степенна механична скоростна кутия, а като опция се предлага 7-степенната роботизирана автоматична трансмисия DSG с двоен съединител. Автоматичната скоростна кутия работи много прецизно, като винаги осигурява максимална тяга при ускорение и предлага възможност за ръчно превключване.

При нормални ежедневни пътувания в града, сгъстеният природен газ е достатъчно за изминаването средно на около 400 км, а извън града автономният пробег на метан достига 500 км. Така консумацията на гориво никога няма да напряга собственика си, защото у нас има колонки за зареждане на метан на всеки 200 км, дори и по-често. Реалният разход на гориво, постигнат в нормални условия, е само 3,7 кг метан на 100 км, според бордовия компютър.

Изчисленията показват, че при цена на метана от 1,65 лева за 1 кг в бензиностанции „Лукойл”, разходът за изминаването на от 100 км е едва 6,10 лева. С този разход можете да изминете 400 км само за 24,40 лева, т.е. ще стигнете до морето на най-ниската възможна цена с автомобил. При това ако заредите в София, където има много станции за метан, следващото зареждане ще бъде най-рано в Бургас, където също има няколко станции за метан. Тъй като автономният пробег на метан е 500 км, ще можете да стигнете от София до Варна.

Новата Skoda Octavia G-TEC може да бъде и още по-пестелива. На междуселищен път колата харчи едва 2,9 кг метан на 100 км според бордовия компютър. На магистралата със 140 км/ч разходът е 4,3 кг/100 км. Дори в натоварения градски трафик, новата Skoda Octavia G-TEC консумира максимум 5,1 кг метан на 100 км.

В сравнение с бензиновия двигател, емисиите на CO2, генерирани от работата на автомобила на метан, са с 25% по-ниски. По време на горенето също има много по-малко азотен оксид NOx, което отменя нуждата от филтър за твърди частици. В резултат на това, Skoda Octavia G-TEC отговаря на най-строгия в момента стандарт за емисии и предлага екологична алтернатива на конвенционалните горива.

При новия модел значително е намален обемът на резервоара за бензин, който сега е само 9 литра. Бензиновият резервоар е предназначен като резерва и като източник на гориво за стартиране на автомобила след зареждане с метан или в мразовити условия и е разположен под задните седалки.

Новата Octavia G-TEC е оборудвана с общо три резервоара за метан, които събират общо 17,33 кг или 114,5 литра. Единият стоманен резервоар е пред задната ос под задните седалки, а двете бутилки от композитни материали са зад задната ос под пода на багажното отделение.

За новото поколение на Octavia G-TEC е разработен нов метод за монтиране на резервоарите, който гарантира пълна безопасност в случай на авария и осигурява по-голяма надеждност и по-дълъг живот. Новата Octavia G-TEC има задължителна проверка на метановата система, която трябва да се извършва на всеки 2 години. Информационният дисплей пред волана предупреждава водача, когато скоро ще се наложи преглед в сервиза. Автомобилът се зарежда с метан от мястото където се зарежда и с бензин, но има отделен вход за това. Автономният пробег на Octavia G-TEC е общо 700 км.

Новата Skoda Octavia G-TEC се предлага в двете възможни каросерии – лифтбек и комби. Погледната отвън, Octavia G-TEC не се различава от стандартната Octavia, като единственият белег на версията на метан е логото G-TEC в дясната част на задния капак модела. Във външния вид на новата Skoda Octavia изпъкват новата предна решетка и острите фарове, които включват в стандартното оборудване LED технология за късите, дългите и дневните светлини.

Задните светлини, стоповете и фаровете за мъгла също използват LED технология. Предлагат алуминиеви джанти с размер от 16 до 19 инча, които придават масивен вид на всички версии на модела. Освен това автомобилът притежава ергономичен интериор и много удобни седалки.

Голямото вътрешно пространство осигурява максимален комфорт и сигурност за водача и пътниците. На втория ред седалки мястото за краката е достатъчно, а салонът е широк в областта на раменете, така отзад има място за трима пътници. Мултимедийната система е с гласово разпознаване и управление чрез жестове.

Тъй като резервоарите за сгъстен природен газ са под пода на багажното отделение, този под е по-висок, отколкото при стандартната Octavia. В резултат на това обемът на багажното отделение на Octavia G-TEC е намален до 455 литра при версията лифтбек и до 495 литра при комбито. Максималният обем е 1410 литра при версията лифтбек и 1560 литра при комбито.

Въпреки намалената височина поради поставянето на резервоарите за метан под пода, багажникът с лекота събира четири големи куфара и няколко раници и чанти. Тъй като версията G-TEC няма място за резервно колело, тя е оборудвана стандартно с комплект за поправка на гуми.

Новата Skoda Octavia Combi G-TEC се предлага в изгодното ниво Business, което включва богато стандартно оборудване и струва 48 990 лева. Комбито e серийно оборудвано с пълен набор от въздушни възглавници, множество асистенти за сигурност и интелигентни системи за подпомагане на водача, които гарантират повишен комфорт на шофиране и помагат на водача в критични ситуации.

Технически характеристики

Skoda Octavia Combi G-TEC 1.5 TSI DSG

1,5-литров 4-цилиндров бензинов турбодвигател

7-степенна автоматична скоростна кутия с двоен съединител

131 к.с. максимална мощност при 5000-6000 об/мин

200 Нм максимален въртящ момент при 1400-4000 об/мин

9,6 секунди ускорение от 0 до 100 км/ч

212 км/ч максимална скорост

4,2 кг/100 км среден разход на метан

105 г/км емисии на СО2

48 990 лева цена на модела (Business)