0

К огато сте сервитьор или барман, който се надява на добър бакшиш, във ваш интерес е клиентите да ядат повече, да пият повече и наистина да се наслаждават на времето, прекарано на вашата маса. Всички тези неща водят до по-голям бакшиш и умните сервитьори са се научили как да играят тази игра толкова умело, че повечето гости дори не се усещат, пише „Блиц”.

Когато сте сервитьор или барман, който се надява на добър бакшиш, във ваш интерес е клиентите да ядат повече, да пият повече и наистина да се наслаждават на времето, прекарано на вашата маса. Всички тези неща водят до по-голям бакшиш и умните сервитьори са се научили как да играят тази игра толкова умело, че повечето гости дори не се усещат, пише „Блиц”.

Чрез някои подценявани трикове, които си играят с психологията, служителите в ресторантите ни насърчават да си купуваме по-скъпите напитки и ястия или да бъдем малко по-щедри от обичайно с бакшиша.

Следващите разкрития на работещи в бранша от цял свят ще ви помогнат да разпознаете кога си играят с вас или да се чувствате малко по-малко специални, когато сервитьорът ви даде безплатно ментово бонбонче след вечеря.

Вижте някои неща, които можете да забележите у сервитьора следващия път, когато се храните навън.

Гледат ви втренчено

Сервитьорката Кирстен Бейли, която говори пред “Eat This, Not That!”, има специален и малко зловещ трик, с който да накара клиентите да си купят скъпи напитки.

„Ако някой си поръча студен чай „Лонг Айлънд“, аз питам: „Искате от най-скъпото или...“ и се взирам в тях без да мигам“, казва тя. Според нея в 9 от 10 случая клиентите си поръчват по-скъпата напитка, ако се взира достатъчно дълго.

Никога не изглеждат твърде заети

„Без значение колко съм заета, винаги се старая да не изглеждам твърде заета“, казва бивша сервитьорка от скъп  ресторант в Quora. Тя винаги се опитвала да прави така, че клиентите ѝ да усещат, че имат цялото ѝ внимание. „Независимо дали като им нося още една чаша вода или се появявам преди да са приключили с предишната, или като отделям време да говоря с тях за малко, масите, на които съм отделяла време, винаги са го оценявали и са го показвали с щедри бакшиши“, посочва тя.

Раздават безплатни дреболии

Всеки сервитьор знае, че разстроеният клиент означава лоши новини за бакшиша. Но има лесен начин за справяне с повечето оплаквания – безплатна храна.

Габриела Мартинез, която работи в мексикански ресторант, разказва: „Има няколко неща, които не струват на ресторанта почти нищо, за да ги приготви, като нашите сопапила. Като ги раздаваме, за да накараме клиентите да се почувстват специални, ние създаваме впечатление, че даваме много повече“, обяснява тя.

Подбират думите си внимателно

Следващият път, когато ядете навън, обърнете внимание как говори сервитьорката ви. Вместо да каже на клиента колко пари допълнително ще струва нещо, тя просто пита: „Бихте ли искали да добавите сирене?“, например. Така се подразбира, че това е добавка, без клиентите да се замислят за цената. Само ако някой се колебае, тя ще добави: „Струва само 50 цента отгоре“.

Слагат скъпите неща на поднос и ги вадят на показ

Това е доста хитро: „Напавете скъп коктейл в ярки цветове и просто го поставете на поднос и минете през ресторанта няколко пъти“, казва Алисън Бърк, която е работила в хотели „Шератон“. „Хората са доста „виждам го – искам го“ с тези неща. От всички сервитьорски трикове мениджърите ѝ се кълнат, че точно този е особено успешен.

Печелят време с някоя дребна лъжа

„Ако някой поиска кафе, кажете, че отивате да направите нова кана, което ще ви отнеме минута“, препоръчва Карл Джонсън в Quora. Истината ем че в повечето случаи кафето вече е готово, но малката бяла лъжа ви печели време.

Те са сговорчиви

„Хората обожават, когато предприемете нещо допълнително, за да се сработите с тях. Например да ги питате дали празнуват нещо или дали имат планове за по-късно, да ги питате дали са посещавали ресторанта и преди, дали имате въпроси за менюто“, посочва потребител на Reddit. Той е категоричен, че допълнителното усилие за това клиентът да си прекара добре винаги се отплаща с добри бакшиши.

Може да се правят, че са нови на тази работа, много дълго време

Измежду многото сервитьорски номера един от най-бързите за по-високи бакшиши е да се преструвате, че не знаете какво правите. „Получавате по-големи бакшиши, ако им кажете: „Нов съм, така че трябва да сте търпеливи с мен“, разкрива потребител на Reddit. „Мениджърът, който ме обучаваше, ни казваше и дори ни насърчаваше да го правим колкото дълго искаме. Имаше едно момиче, което го правеше две години. По този начин изглеждате като голямата работа, тъй като поставяте очаквания, че ще сте много зле. И хората мислят, че сте рок звезда, дори да сте посредствен“, добавя той.

Те знаят менюто – или се преструват

Знанието е сила, нали? А когато си сервитьор, това може да значи и по-добри бакшиши. „Хората ще ви дадат повече пари, ако сте осведомен, защото това ви прави да изглеждате много полезни. И ще продължат да ви дават пари, ако изглеждате осведомен“, разкрива потребител на Reddit. „Да научиш всички вина е голямо усилие, но повечето клиенти не знаят и най-елементарните неща. Така че докато изучите всички вина просто научете някои ключови думи (леко, сухо, сладко, гъсто) и хората ще ви повярват“.

Носят ви напитката възможно най-бързо

Добрите сервитьори зарязват всичко, за да вземат поръчката за напитка, без значение колко са заети. „Когато имате маса и сте заети, оставете всичко и вземете поръчката им за напитка. Да чакаш 20 минути да поръчаш с напитка е много по-поносимо от това да чакаш дори само 5 минути, за да бъдеш забелязан“, отбелязва потребителят на Reddit Джерико.

Не се кипрят прекалено много

„Не носете скъпи бижута или часовници. Познавах човек, който носеше истински „Ролекс“, който беше получил като подарък за дипломирането си. Голяма грешка.“ Друг потребител на Reddit твърди, че според неофициално проучване сравняващо бакшишите за доставка на пица с външния вид на колата, доставчиците с по-очукани коли получават значително по-големи бакшиши.

Правят се, че са ви харесали

Ако сервитьор ви е карал да се чувствате супер специални, не се заблуждавайте. Вероятно правят това за клиентите на всичките си маси. Един от най-лесните трикове е с бонбоните, които се дават след вечеря: „В края на вечерта, ако оставяте бонбони на масата, дадете им обичайния брой бонбони, направите няколко крачки встрани (или се правите, че сте замислени), и след това им дадете още няколко бонбони, те ще си помислят, че им правите услуга и ги мислите за супер специални“, съветва сервитьор в Reddit.

Преструват се, че ви правят услуга

„Мой приятел вземаше парче торта и я разрязваше на около 5 парчета в началото на смяната си. След това вечерта той даваше петте парчета на различни маси и казваше: „Това е част от цял десерт, а вие сте страхотни гости и си помислих, че не бива да се изхвърля. Да ви е сладко“. Той се кълнеше, че бакшишите му от тези маси винаги са големи.“

Подготвят си почвата предварително

Повечето пъти гостите са твърде натъпкани, за да мислят за десерт, когато сервитьорът им предложи менюто. Но умните сервитьори, които са обиграни в номерата, ще посеят идеята за десерт в началото на вечерта. „Когато за първи път говорите с компания, кажете нещо като: „Правим чийзкейка си тук, той е пресен и вкусен, мога да ви кажа какви вкусове имаме след като приключите с ордьовъра“, съветва Стив Бланчард в Quora. Това е стратегия, която се използва в продажбите. „Тя дава възможност на клиентите да мислят за десерта по време на цялото хранене. В края му те не са „изненадани“, когато се появи менюто с десертите.“