0

Ч етвъртото поколение на Mazda 3 дебютира през миналата година в два варианта на каросерията - хечбек и седан. Въпреки безспорната роднинска връзка, двете налични каросерии имат различен външен вид и характеристики, като по този начин отразяват индивидуалността на собственика. Хечбекът е спортен, с динамичен характер и черна радиаторна решетка, а късата задна част с масивна задна колона придава на силуета агресивно излъчване. Седанът е въплътен от елегантност, като може да послужи за пример за класически плавни пропорции в хармонична форма и перфектно балансиран профил.

Четвъртото поколение на Mazda 3 дебютира през миналата година в два варианта на каросерията - хечбек и седан. Въпреки безспорната роднинска връзка, двете налични каросерии имат различен външен вид и характеристики, като по този начин отразяват индивидуалността на собственика. Хечбекът е спортен, с динамичен характер и черна радиаторна решетка, а късата задна част с масивна задна колона придава на силуета агресивно излъчване. Седанът е въплътен от елегантност, като може да послужи за пример за класически плавни пропорции в хармонична форма и перфектно балансиран профил.

Още на пръв поглед новият седан Mazda 3 се отличава с индивидуален дизайн на предната част с хромирана радиаторна решетка, която придава коренно различен външен вид от дръзкия характер на хечбека. Класическите линии на каросерията на седана Mazda 3 придават още повече изящество. Нейният респектиращ характер се усеща дори в детайлите. Елегантните пропорции с дълъг преден капак, права линия на прозорците и агресивни фарове превръщат новата Mazda 3 седан в истинска красавица. В профила има специфична форма на вдлъбнати стени, но тази особеност хваща окото само когато гледате снимките с отраженията на всичко наоколо. Новият седан радва окото, откъдето и да го погледнете.

Интериорът на новата Mazda 3 седан е обзаведен от висококачествени материали, които допринасят за престижния характер на модела. Таблото, корите на вратите и дори тунелът на трансмисията са покрити с фина кожа. В салона е използвана мека пластмаса, от която са направени регулаторите за контрол на климатика и бутоните на волана, изискващи еднакво усилие за да реагират. Отличното разположение на скоростния лост и подлакътника дава възможност на дясната рака на водача да си почива, когато не превключва предавките. В салона няма нищо излишно и всичко е под ръката на водача. Мултимедийната система, навигацията и бордовите системи се управляват от въртяща се шайба, която остава един от най-удобните и интуитивни начини в съвременния автомобилен свят.

Мултимедийната система работи много бързо, а навигацията се зарежда светкавично. на предното стъкло има проекционен дисплей, който е с много високо качество на графиката. Централният 8,8-инчов дисплей, който сякаш плава в таблото, е с отлична графика и не е претоварен с ненужна анимация. Информацията е лесна за четене и е много достъпна. Японците са запазили класическите циферблати на климатичната система, без да претоварват цветния дисплей на таблото с ненужни нюанси и много премерено са използвали хромирани елементи. В базовата конфигурация са инсталирани 8 високоговорителя на аудиосистемата, а във високите версии към системата Bose са добавени още два високоговорителя отзад, централен канал и голям субуфер в багажника.

Звукът е наистина много добре балансиран. Мултимедийните функции също са впечатляващи. Има поддръжка за Apple CarPlay, Android Auto, навигация и безжично зареждане. Седалките са поставени ниско и това ще се хареса на онези, които искат да получат повече емоции от процеса на шофиране, като видимостта не е пострадала от това. Красивите и най-вече удобни седалки нямат странични опори, но благодарение на това на тях могат да седнат комфортно хора с едро телосложение. Предните седалки се регулират във всички посоки, така че на тях да могат да седнат високи хора с ръст до почти 2 метра.

Ако ще се ползват задните седалки, един зад друг могат да се съберат хора с ръст до 1,85 м, без коленете и главите им да опират съответно в предните седалки или в тавана. Отзад могат да пътуват удобно двама човека, но за кратки разстояния има и среден колан за трети, който ще се чувства притиснат в зоната на раменете си. Багажното отделение е много просторно и е с обем 450 литра без резервно колело, а само с комплект за ремонт на гуми. Отворът на багажника на седана не е голям, а височината на прага на товарене е значителна, така че превоза на много багаж тук ще бъде неудобно. Важното е, че в него има място да влезе сгъната детска количка.

Динамична на пътя с ръчни скорости, комфортна в града с автоматик

Новата Mazda 3 седан се предлага с 2,0-литров 4-цилиндров бензинов двигател с мощност 122 к.с., допълнен от мека хибридна система. Агрегатът има добър въртящ момент от 213 Нм при 4000 об/мин, който осигурява на седана прилично ускорение. Двигателят е тих и работи приятно, но за динамично шофиране изисква по-високи обороти, което е типично за атмосферните мотори. Бензиновият двигател се предлага в комбинация с 6-степенна ръчна или 6-степенна автоматична скоростна кутия. На водачите с бензин в кръвта, повече ще се хареса 6-степенната механична скоростна кутия с къси ходове на компактния лост, при който смяната на скоростите напомня емблематичния роудстър Mazda MX-5. По-удобна за градско шофиране е седанът Mazda 3 с 6-степенна автоматична скоростна кутия, която превключва предавките неусетно, а ускорението от място до 100 км/ч отнема 10,8 секунди. В комбиниран цикъл разходът на бензин е само 5,6 л/100 км, като за това постижение трябва да се постараете доста, да не ускорявате рязко и да спазвате ограниченията на скоростта. Ако карате динамично по планински път или магистрала, очаквайте поне с 2 литра отгоре. В натоварения трафик на столицата консумацията варира между 7-8 л/100 км.

Новата Mazda 3 седан се оборудва и с авангардния 2,0-литров 4-цилиндров бензинов двигател, наречен SkyActiv-X, който разкрива в по-голяма степен динамичния облик на модела. Моторът разполага максимална мощност от 180 к.с. при 6000 об/мин, като имате на разположение максималната тяга от 224 Нм едва при 3000 об/мин. Новият бензинов двигател също се предлага в съчетание с 6-степенна механична или 6-степенна автоматична скоростна кутия. С него спринтът от място до 100 км/ч отнема малко над 8 секунди, въпреки че разликата в ускорението се усеща повече при шофиране по магистрала и при изпреварване. Двигателят SkyActiv-X е още по-икономичен, тъй като използва нова технология, позната от дизеловите мотори и при спокойно темпо на шофиране смайва с ниския си разход на бензин под 5 л/100 км.

На планински път новата Mazda 3 седан впечатлява с прецизното си кормилно управление и запазва неутрално поведение, показвайки склонност към недозавиване едва при остро провокиране. Страничните наклонявания на каросерията в завоите са минимални и пренебрежими. В същото време окачването филтрира гладко дупките и неравностите и седанът вози по-комфортно от хечбека, дори с 18-инчови гуми. Японците са внедрили в Mazda 3 седан най-новите електронни системи за активна безопасност и асистенти за водача. Дори и в базовата версия вече има подобрена версия на системата за подобряване на стабилността при движение G-Vectoring Control Plus, както и система за аварийно спиране.

В пакетите с допълнително оборудване се появява целият арсенал от системи, като наблюдение на умората на водача, поддържане на колата в лентата на движение, автоматично прилагане на спирачка при пресичащи отзад автомобили, предупреждение за пресичащи отпред автомобили, пешеходци и велосипедисти, интелигентна помощ за спиране в градски условия на заден ход, система за контрол на слепите зони, монитор за 360-градусов изглед отгоре и дори активен круиз контрол на скоростта при интензивен трафик.

Новият седан Mazda 3 е определено по-хармоничен, по-обмислен и по-комфортен автомобил от хечбека, създаден да изведе възхищението ви от колата на съвсем ново ниво. Новият модел вече се продава и у нас, а цените започват от 41 980 лева.

Технически характеристики

Mazda 3 Sedan 2.0 SkyActiv-G 6AT

2,0-литров 4-цилиндров бензинов двигател

6-степенна автоматична скоростна кутия

122 к.с. максимална мощност при 6000 об/мин

213 Нм максимален въртящ момент при 4000 об/мин

10,8 секунди ускорение от 0 до 100 км/ч

202 км/ч максимална скорост

5,6 л/100 км среден разход на гориво

127 г/км емисии на СО2

45 980 лева цена на модела