0

М ного шофьори искат летните им гуми да изглеждат по-атрактивно, отколкото зимните. Поради това за лятото обикновено се избират широки и нископрофилни гуми, докато тесните по-често се използват през зимата. Изборът на гуми влияе на облика на автомобила, комфорта при шофиране и на много други характеристики. В Централна и Източна Европа собствениците на коли често имат два комплекта джанти - един за през лятото и друг за зимата.

Много шофьори искат летните им гуми да изглеждат по-атрактивно, отколкото зимните. Поради това за лятото обикновено се избират широки и нископрофилни гуми, докато тесните по-често се използват през зимата. Изборът на гуми влияе на облика на автомобила, комфорта при шофиране и на много други характеристики. В Централна и Източна Европа собствениците на коли често имат два комплекта джанти - един за през лятото и друг за зимата.

Разпространен избор измежду шофьорите е да използват малко по-големи и съответно по-скъпи джанти за летните гуми. Когато си купувате гуми е нужно да следвате препоръките на автомобилния производител. Можете да проверите документите на колата си, включително ръководството на автомобила, където е записан препоръчителният размер на гумите, както и възможни алтернативни размери.

Правилната ширина на гумата също така се влияе от характеристиките, които са предпочитани от собственика, и които той иска да открие в своя автомобил и в управлението му. Широчината на гумата ще се отрази на цената, както и на някои други характеристики, като сцепление, ниво на шум, комфорт при шофиране и външен вид. Смяната на тесни гуми с по-широки обикновено увеличава съпротивлението при търкаляне и съответно малко увеличава разхода на гориво.

При летните гуми, размерът е също така и въпрос на естетика, тъй като се смята, че по-широката гума изглежда по-добре от тясната. Ако човек иска да премине към по-голям диаметър на джантата, профилът на гумата трябва да се намали. Това позволява външният диаметър да остане в законовите граници и гумите ще продължат да разполагат с достатъчно място, за да се въртят. Профилът на гумата се отнася за съотношението между височина и широчина на гумата. Тъй като най-разпространените размери са тесни с висок профил, те се произвеждат в повече бройки от широките гуми с нисък профил. Това е една от причините тесните гуми обикновено да бъдат по-евтини от широките.

Обемът на въздуха в гумата се отразява най-вече на комфорта, който осигурява при шофиране. Колкото по-широк е диаметърът на джантата, толкова по-малко въздух ще се побере в гумата. Високопрофилните гуми имат много място за въздух и са по-комфортни от широките, нископрофилни гуми. От гледна точка на безопасността и двата вида имат своите силни страни. На суха настилка широките гуми предоставят повече сцеплението от тесните, но рискът от аквапланинг е по-висок с широките. През зимата тесните гуми се представят по-добре при екстремни ситуации, тъй като оказват повече натиск върху повърхността на пътя. Тесните гуми също така са по-добри за мек сняг и киша. Широкият вариант от друга страна предоставя повече сцепление на твърди повърхности.

Ето какво означава гума с маркировка 205/55 R16 94V XL:

205: Широчината на гумата в милиметри при нормално налягане. Широчината на протектора винаги ще бъде по-малка, но ще варира спрямо модела на гумата и нейния производител.

55: Профилът на гумата или съотношението между височина и широчина. Например числото 55 означава, че височината е 55% от широчината. Колкото по-малко е числото, толкова по нисък ще бъде профилът на гумата.

R: Структурата на гумата. С R се обозначават радиалните гуми, които се използват при всички леки автомобили в България.

16: Диаметърът на джантата в инчове.

94: Индексът за натоварване на гумата. Числото 94 означава, че една гума може носи максимална тежест от 670 кг при нормално налягане. Колкото по-малко е числото толкова по-малък е и капацитетът за товар.

V: Индексът за скорост на гумата, или максималната допустима скорост. Например V означава, че колата не може да бъде карана с над 240 км/ч.

XL: Ако маркировката завършва с XL (допълнително натоварване), това означава, че гумата може да носи по-голям товар от стандартната гума в съответния размер.