0

Т ова е той:

Николай Вълканов е анализатор и управител на ”ИнтелиАгро” - НПО за устойчиво и конкурентоспособно земеделие.

Това е той:

Николай Вълканов е анализатор и управител на ”ИнтелиАгро” - НПО за устойчиво и конкурентоспособно земеделие.



- Г-н Вълканов, какви ще са темите на Интели Фреш тази година?
- Интели фреш е най-големият форум в страната за производство и реализация на полски плодове и зеленчуци. Целта ни е да съберем веригите и други активни и международни търговци с производителите.
- Всъщност вие събирате двете страни на пазара.
- Резултатите от първите две издания на форума показват, че всеки пети участник в него, благодарение на срещите, които е осъществил, е реализирал пазарни сделки. Това лято го видяхме. Най-качествените череши и малини, произведени от наши участници, бяха на щандовете на големи търговски вериги. Малините бяха красиви, едри, здрави, трайни, вкусни и искрящи, да ти се иска да ги купиш.


- Какви ще са темите?
- Известна маркетингова агенция ще представи потребителските нагласи в сектора на пресни плодове. За това, че българинът все повече търси качество и вече не цената е определящият фактор. Това е знак за земеделците, че по-големите инвестиции, които ще направят, ще им се отплатят.
- Вашите наблюдения за български продукти в търговските вериги?
- Има данни, които сочат, че 60% е българска продукция във веригите. Трябва да сме честни, защото не можем да стигнем до 100%. От друга страна, чрез търговските вериги може да се стигне до външни пазари. За тази цел трябва да се положат усилия и да се отговори на изискванията за обем и сертификати.
- В Швейцария и Франция земеделци продават малки обеми зеленчуци и плодове в местни клонове на търговски вериги.
- Разбира се, такива продукти са чарът на всяко населено място. Но мисля, че засега такова нещо едва ли би се случило в България. Но бих предложил друга идея. Пак във Франция има киоски с различни отделения, при нужда и хладилници. Местните фермери зареждат веднъж в седмицата с череши, лук, мляко, яйца. Изписваш номера на стоката, пускаш парите и получаваш местно произведена храна.
- Къде са разположени?
- Виждал съм и в кампуса на университета. Това е удобно и за фермерите, защото лично да продаваш е твърде скъпо и загуба на време. Именно това е пример за къса верига на доставка.
- Все пак трябва да се настоява за щандове и във веригите. Основният поток от клиенти минава от там.
- Но има и увеличение на клиентите на специализираните магазини, не всички купуват от веригите.
- Кои са пазарите за наши плодове и зеленчуци?
- Германия си остава най-големият вносител на пресни плодове. Ние ще представим анализ за пазара на домати, череши, кайсии на европейския пазар, който участниците във форума ще получат. Също така на събитието ще има гости от Италия и Холандия, които ще представят модерните и търсени сортове, така че фермерите да се ориентират в какво да инвестират. Ще участва и най-големият преработвател на плодове в България - Микеле Санторели.