0

Т естването на учениците за коронавирус е пред спънка, тъй като част от педагозите и непедагогическия персонал не желаят да се включат поради избраните от здравно министерство тестове. За да не се провали кампанията и малчуганите от начален етап да останат да се обучават онлайн, директорите на школата търсят спешно доброволци, които да се включат в скрининга.

Тестването на учениците за коронавирус е пред спънка, тъй като част от педагозите и непедагогическия персонал не желаят да се включат поради избраните от здравно министерство тестове. За да не се провали кампанията и малчуганите от начален етап да останат да се обучават онлайн, директорите на школата търсят спешно доброволци, които да се включат в скрининга.

Те призовават родители на учениците да се отзоват на помощ, за да има кой да ги тества в сряда. Доброволци обаче могат да бъдат дори и хора от квартала на школото или социално ангажирани граждани, които желаят да помогнат. Единственото условие е да имат зелен сертификат, обясни д-р Славита Джамбазова, зам.-генерален директор и ръководител направление „Организационно развитие” в Български червен кръст.

От столичното 137-о СУ „Ангел Кънчев” в социалните мрежи се обърнаха с призив към родителите да се включат като доброволци в тестването, за да могат децата да се върнат обратно в училище.

„Осигуряването на присъствено обучение на учениците от първи до четвърти клас от 10.11.21г., изисква общи усилия по осигуряване на безпроблемно два пъти седмично тестване на децата, които ще се върнат в клас. Важно е да се знае, че с избрания вид тестове от родителската общност, учителите не са готови да работят и не желаят да ги провеждат, но те са в готовност да осигурят най-добрия образователен процес в училище и да изпълнят своите задължения като педагози”, обърнаха се в официалната си страната във фейсбук от училището. Директорът на 137-о Владимир Миков обясни пред „Монитор”, че не разрешава учителите да участват в тестването, защото те

не са експерти и специалисти и не желае някой да ги обвини, че са изкарал детето му с положителен тест.

Според него е било по-правилно първо да се попитат първо педагозите кои тестове биха правили, а не родителите с кои са съгласни да бъдат тествани децата им.

„В момента сигурно 90% от учителите категорично отказват и е разбираемо. Трябваше първо учителите да бъдат попитани дали са съгласни да правят тестовете с плюнка. Тогава нямаше въобще да бъдат предлагани като опция, защото нямаше да има кой да ги прави. Учителите бяха съгласни да се правят тестовете-близалки”, обясни Миков. По думите му след като родителите искат този вид тест, те трябва да го правят, ако искат децата им да ходят присъствено на училище.

В сряда в 137-мо трябва да се върнат 4 от 17-те паралелки в начален етап. Само в толкова 50% от родителите са дали съгласието си да бъдат тествани. В останалите е имало само по 6-7 декларации „за” и те ще трябва да продължат онлайн. Това обаче може да се случи и останалите четири паралелки, ако няма кой да ги тества. „Ако аз нямам доброволците, които да правят тестовете, в 8 сутринта, няма как да пусна нито едно дето от класа да влезе”, заяви директорът. Той допълни, че

 

 

 

според заповедта на министъра не е задължително това да бъдат хора, свързани с класа.

 


 

„Имам и родители на по-големи ученици, които се обадиха, че желаят да бъдат доброволци, но въпросът е дали родителите на съответните класове ще разрешат външни хора да им тестват децата”, сподели Миков. Той изрази притеснение дали родителите, които сега са декларирали съгласието си децата им да бъдат тествани, няма да се откажат, ако им се каже, че за него ще помагат доброволци от БЧК или хора от квартала, които желаят да помогнат.

Д-р Джамбазова от БЧК обясни, че в помощ на училища могат да се отзоват както родители, така и други хора, които са със зелен сертификат.

„Както родителите, така и други лица, пожелали да окажат помощ и съдействие, могат да се включат в тестване. Това е екстремна ситуация, в която училищата имат нужда от помощ, най-вече децата. Този голям социален проблем може да бъде решен само с доброволци”, сподели тя. Д-р Джамбазова разясни, че доброволците могат да се включат само за кратко или за определен ден, в който имат възможност да помогнат. Тя увери, че няма да се допусне риск за тяхното здраве, защото ще бъдат с маски, ще използват дезинфектанти, стаите ще бъдат проветрявани.

В друго от столичните училищата – 37 СУ„Райна Княгиня” имат друг проблем. Директорката Цветомира Георгиева е намерила кой да помага в тестването на децата, но в нито една от паралелките в школото 50% от родителите са дали съгласието си. „Само 22% средно от родителите на деца от 1-ви до 4-ти клас са съгласни децата им да се върнат към присъствен процес с два пъти тестване.

 


От 6 паралелки имаме няколко с по 20 и няколко процента,

 


но в нито една нямаме 50%”, коментира тя. Георгиева обясни, че имат проблем с някои от родителите на децата в уязвимите групи.

„Техните страхове са повече. С тях сме се сблъскахме веднъж, когато лятото организирахме летните лагери, но тогава успяхме и пречупихме много от техния светоглед. Сега отново имат страхове. Тук важна е ролята на класните ръководители, психолозите, и на мен като директор да ги убедим. Считам, че отново ще ни се доверят, макар по-бавно и деликатно. Не смятам, че заради притесненията на родители на децата от ромската общност да се прекратява целият процес. Трябва да ги убедим, че това не крие риск за децата им, а напротив – осигурява им безопасна среда”, сподели директорката. Следващата седмица тя отново ще пусне декларациите до родителите с надежда, че те са променили решението си. Георгиева вече е стиковала екипа, който ще помага в тестването на децата.

„Още петък вечер запитах колегите, за да имам яснота на кого мога да разчитам. Такава заявиха колегите мъже в колектива – двамата медиатори, учителят по музика и психологът. С още подкрепления от учителите от занимални, двамата ресурсни, медицинското лице, БЧК щяхме да се справим”, допълни директорката на 37-о. Докато родителите не променят решението си, класните ръководители ще оказват по-стриктен контрол и

 


всички, които не се включат в онлайн обучението, ще учат допълнително

 


през лятото.

Наред със съгласието на 50% от настойниците в паралелка и осигуряването на екип за тестването на децата, школата трябва да са се сдобили и с необходимите тестове. До неделя бяха раздадени  180 000 теста на образователните инспекторати в 11 области. Понеделник заминаха още 20 000 бройките за Кюстендил и Пазарджик. Така общо 13 области вече имат тестове. Директорите на училищата трябва да ги вземат от РУО-ата, а в столицата това се случва от школа бази в 24-те района в София. Генералният директор на БЧК проф. д-р Красимир Гигов обясни пред „Монитор” обясни, че очакват и останалите тестове и увери, че няма да има забавяне. Той посочи, че основния им ангажимент е по отношение на техническото подпомагане на раздаването на щадящите тестове, съхраняване на тестовете, раздаване на тестовете на регионалните управления и тн. Там, където могат доброволците ще подпомогнат и при тестването на учениците, но това няма да е цялост масово и принципно. „Рано е да се каже колко души ще се включат, но във Варна и в Русе колеги се организират в това отношение . Предполагам и в други градове, където би могло ще се направи подобна организацията. Тази организация обаче не е от БЧК, а от училищните власти”, допълни проф. Гигов.



Директори настояват

процедурата да бъде у дома

Директори на училища от цялата страна са изпратили отворено писмо до министъра на здравеопазването и министъра на образованието с искане за изменение за заповедта на д-р Стойчо Кацаров в частта и касаеща тестването в училище, пише в социалните мрежи директорът на 107-о ОУ „Хан Крум” Данко Калапиш.

В писмото се настоява да се даде възможност родителите да правят тестовете на децата си в домашни условия и след това резултатът да бъде представен като доказателство, че детето не е болно. Според сега действащите насоки вкъщи може да се прави само скринингът на малчуганите със специални образователни потребности.

Директорите изброяват 11 причини МЗ да измени заповедта си. По думите им тестването в училище би довело до карантинирани на паралелки, а ако то се прави у дома, ще намали рискът. Към момента при положителен случай на дете, то класът се карантинира само ако то е било в клас по-малко от 48 часа преди вземането на пробата. Така, дори и тестовете да се правят у дома, то при и положителен резултат на тест в четвъртък, при втори положителен резултат в лаборатория, класът пак ще бъде поставен под карантина. Нарушаването на учебния план също е сред причините, посочени от директорите. В писмото се уточнява, че някои предмети са веднъж седмично и тестването ги „обрича да не бъдат провеждани”. В дните на тестване първият час няма да бъде заменен със скрининга. Идеята е просто учебният ден да започва по-късно, да има по-малки междучасия или часовете да бъдат с по 5 минути по-кратки. Сред причините скринингът да се прави от родителите у дома се посочва и отказът на учителите да извършват тестовете.