0

Н аред с Голгота, където приключва земният живот на Иисус Христос, Светото писание ни е оставило името и на съседния хълм над Йерусалим - Акелдама. В наши дни той също е станал обект на поклоннически туризъм.

Наред с Голгота, където приключва земният живот на Иисус Христос, Светото писание ни е оставило името и на съседния хълм над Йерусалим - Акелдама. В наши дни той също е станал обект на поклоннически туризъм.

Нивата на грънчаря

Хълмът е богат на специфична глина, която в миналото се е използвала от грънчарите. Това дава и първото му име - Нивата на грънчаря. Тук се намирали и много древни еврейски погребални пещери и гробници. Но това място преди всичко се свързва с предателството на Иисус Христос, извършено от Юда Искариотски. Според Евангелието, след като Юда върнал получените за предателството си 30 сребърника на първосвещениците, се обесил. Заговорниците решили, че не могат да върнат обратно парите в касата на храма, защото това е цената на кръвта. И купили с тях Акледама за гробище на странниците, починали в Йерусалим (Матей, 27:6-8). Така се изпълнили думите на пророк Захария, който предсказал пришествието на Месията и негово предателство: “И ще им кажа: ако ви е угодно, дайте Ми заплатата Ми; ако ли не - не давайте; и те ще Ми претеглят за отплата трийсет сребърника. И рече ми Господ: хвърли ги в църковната каса - висока цена, за каквато те Ме оцениха! И взех аз трийсетте сребърника и ги хвърлих в дома Господен за грънчаря» (Зах., 11:12-13).

Според друга версия, изложена в Деянията на апостолите, имотът е бил закупен още от самия Юда, който така решил да инвестира парите, спечелени от пъкленото си дело. “Юда обаче придоби нива от заплатата на своята неправда; и като падна по лице, пукна се в средата и всичките му черва изтекоха. И това стана известно на всичките йерусалимски жители, така че тази нива бе наречена на техния език Акелдама, т. е. Кървавата нива“. (Деян 1:18-19).

Св. Онуфрий

Съществува православно предание, че през IV век тук се поселил и живял най-малко три години в пост и молитви Свети преподобни Онуфрий Велики. За неговите подвизи различните източници дават различни сведения. Някои от тях съобщават, че той „измолил Акелдама от Бога“. Други твърдят, че той „измолил от Бога всички погребани в Акелдама“ да им бъдат опростени греховете и да отидат в рая. Така или иначе, молитвеният подвиг на знаменития египетски отшелник не бил забравен и впоследствие тук бил основан действащият и днес православен гръцки манастир „Свети Онуфрий Велики“. В него се пази пещерата, в която е живял и се е молил светецът. Самият манастирски храм е разположен в изсечена в скалата пещера с погребални ниши. Оттук започва и православната традиция да се освещават гробищните църкви в чест на преподобния Онуфрий Велики.

След като той идва в Акелдама, замята там от прокълната започва да се смятала за свещена. Затова в средните векове са вземали от нея и са я пренасяли с кораби, за да я разпиляват в гробищата, по-точно в Париж и Пиза. Съществува легенда, че това е направила за пръв път Света царица Елена. Друго поверие пък гласи, че телата на погребаните в Акелдама се разлагат и превръщат в прах необичайно бързо.

Погребвали там умрелите поклонници

В първите векове чужденците са били погребвани в Акелдама в древните еврейски гробници, като те са се използвали многократно. Но през XII век кръстоносците (по други сведения още Света Елена през IV век) издигнали специална гробница, предназначена за безплатно погребение на християнските поклонници, починали в Йерусалим, а също и за монасите от околните манастири, които са били родом от други страни. Тялото на покойника се е оставяло в свободна ниша, без да се затрупва с пръст или да се покрива с нещо. След като то изтлее, костите се събирали и пренасяли в специално хранилище. Постройката включвала и няколко естествени пещери, по-рано използвани за древноеврейски погребения.

Днес от нея са останали развалини, които се намират близо до оградата на намиращия се там манастир.