0

540 местни производители на храни успяха да пробият във веригите след приемането пролетта на постановление №70 от Министерски съвет за предоставяне на достатъчно място в хипермаркетите за регионални стоки. Толкова са сключените нови договори на основата на приетото постановление, съобщиха пред „Телеграф“ от Министерството на земеделието, храните и горите.

540 местни производители на храни успяха да пробият във веригите след приемането пролетта на постановление №70 от Министерски съвет за предоставяне на достатъчно място в хипермаркетите за регионални стоки. Толкова са сключените нови договори на основата на приетото постановление, съобщиха пред „Телеграф“ от Министерството на земеделието, храните и горите.

Проверка на „Телеграф“ в търговските обекти обаче установи, че местните стоки буквално трябва да се търсят с лупа и пак трудно могат да се намерят. Някои вериги още пролетта обявиха, че ще ги обозначават със специални етикети, а други – че са ги разхвърляли сред останалите стоки. В един от софийските обекти на голяма верига има обособен щанд за местни стоки, на които могат да се намерят синрене, кашкавал, кисело мляко извън познатите ни индустриални производители, но той е с размери едва метър на метър. В други обекти от същата верига обаче такива щандове няма. На въпрос на „Телеграф“ къде могат да се намерят местните стоки  и има ли обособено място за тях, персоналът само вдигаше рамене.

Предписания

Въпреки това Българската агенция по безопасност на храните, която е натоварена с контрола по изпълнение на постановлението, досега не е налагала глоби за нарушения, независимо, че такива очевидно има. Връчени са само 44 предписания на бизнес операторите, като в голямата си част те са за неспазване на изискването за поставени обозначения по подходящ начин, от който да бъде видно за потребителите, че предлаганите продукти са произведени от регионални производители. Всички предписания са изпълнени в срок и затова няма наложени санкции с акт за установяване на административно нарушение, посочиха от МЗХГ. Припомняме, че глобата за неизпълнение по Закона за извънредното положение, стигаха до 25 000 лева и до 50 000 лева при повторно нарушение. А срокът на действе на постановлението бе до края на годината.

По данни на БАБХ търговските вериги, попадащи в обхвата на ПМС№70, са 23 с около 800 търговски обекта. Те са задължени да предлагат регионални храни, произведени в съоветната област или съседните на нея.

Атака

Въпросът с местните стоки във веригите стана отново актуален след като преди десетина дни Европейската комисия изпрати т.нар. мотивирано становище, в което отново се иска задължението веригите да предлагат местни стоки да отпадне. Това е втората стъпка в процедурата след официалното уведомително писмо до България през май.

Според Еврокомисията страната ни налага на търговците на дребно дискриминационни мерки, защото те трябвало да третират по-благоприятно местните хранителни продукти като мляко, риба, месо, яйца, мед, плодове и зеленчуци. Подобно задължение противоречало на свободното движение на стоки, което се гарантира от чл.34 от Договора за функционирането на Европейския съюз. Създаването на предимства за местните храни дискриминирало техните вносни анолози. Ограничавала се и свободата на търговците сами да решават какъв да е техният асортимент и те се принуждавали да адаптират веригите си на доставка. България има срок до 30 декември да отговори на аргументите на Брюксел. След това ЕК може да реши да отнесе случая до Съда на Европейския съюз.

Отговор

От МЗХГ отговориха пред „Телеграф“, че министерството ще подготви и изпрати своята позиция по въпросите, изложени в становището в дадения от ЕК срок до 30 декември. Очаква се ведомството да защити изискванията, приети с постановлението, с два основни мотива. Първият е, че с приетото постановление са предприети спешни мерки заради настъпилата пандемия от КОВИД-19 и затворените канали за продажба. То има за цел да гарантира улеснен достъп до потребителите на регионални производители, като по този начин да им се помогне да запазят и поминъка си. Другата теза, която МЗХГ ще застъпва е, че мярката не засяга свободното движение на стоки, произведени в други държави, както твърди ЕК, тъй като постановлението, издадено на основание на Закона за извънредното положение, не предвижда забрана и ограничения за предлагане на продукция от дружави членки на ЕС и трети страни. По никакъв начин не се нарушават досегашните доставки в търговските обекти на продукти, внесени от други държави и  продукти, които могат да се предлагат на пазара във всички търговски обекти в страната, е становището на министерството.

Другите

И докато Брюксел ни плаши със съд за това, че се опитваме да защитим местното производство, други европейски страни водят последователна политика да налагат регионалните продукти.

Такива примери са Финандия и Франция. Финландия е твърдо ориентирана към протекция на местните си производители. Там щандовете са с фински плодове, зеленчуци и сирена, но има и много холандски, които са по-евтини. Българи, които живеят в северната страна разказват, как самите финланнци са дали отпор на вносно сирене. Една от търговските вериги се е опитала да направи промоция в градТампере на жълто холандско сирене, на значително по-ниски цени от тези на произведеното в Суоми. Финландците мълчаливо отказали да го купуват. И така опитът се провалил. Въпреки че Финландия е северна страна , тя е голям оранжериен производител на домати, краставици, лук, чесън, ягоди. Тези парници са основно семеен бизнес и се съсредоточени в Западна Финландия в района на град Нарпес. Зеленчукопроизводителите плащат евтин ток и това е един от начините да оцелява бизнесът им.

Протекция

Франция е страна, която винаги е протежирала регионалните си поризводители, това дори е въпрос на чест. Освен многобройните фермерски пазари, достъпът до веригите на регионалните поризводители е значително улестнен. Там например не е задължително да си доставчик на големи количества плодове и зеленчуци, които да се предлагат във всички клонове на веригата. Напротив, ако има регионален доставчик и се договори само с един клон, то той получава специално място, където в определен ден да доставя зеленчуци и плодове. Там с едри букви е изписано че, г-н еди кой си от от еди къде си, ще достави специално отгледаните си градински домати .По принцип точно това е един от подходите, срещу който бг веригите недоволстват, оправдавайки се, че нямали логистика за такъв тип продажби. Във Франция, например хората биха казали, че не земеделците трябва да се съобразяват с веригите, а търговците със земеделците и потребителите.

 

Французите им дават запазено място

Независимо от единния европейски пазар, френските продукти са мнозинство в супермаркетите във Франция. Това не е учудващо – французите винаги са били загрижени за това какво консумират и за тях да консумират местни храни е като мантра, вградена в тяхното ДНК. Във Франция са дадени специални привилегии на регионалните продукти от дребни производители. С такива привилегии се ползват и френските вина, като това произведено в прочутата в цял свят винарска област Бордо. Освен това регулярно се правят промоции на местни храни, произведени от местни фермери, като им се предоставя специална площ в магазина.