0

П рез 2004 година BMW навлезе за първи път в сегмента на компактните модели с първото поколение на Серия 1. Тогава това беше единственият модел в С-сегмента със задвижване на задните колела. Второто поколение на „единичката” от 2011 г. порасна значително, но запази същата схема. При третото поколение на Серия 1 ръководството на BMW се отказа от класическия подход и новата първа серия премина към задвижване на предните колела.

През 2004 година BMW навлезе за първи път в сегмента на компактните модели с първото поколение на Серия 1. Тогава това беше единственият модел в С-сегмента със задвижване на задните колела. Второто поколение на „единичката” от 2011 г. порасна значително, но запази същата схема. При третото поколение на Серия 1 ръководството на BMW се отказа от класическия подход и новата първа серия премина към задвижване на предните колела.

Новата Серия 1 споделя модулната платформа на BMW Серия 2 Active Tourer, X1 и X2. Освен това новият хечбек вече се предлага само във версия с 5 врати. Моделът е малко по-компактен от предшественика си с дължина 4319 мм, широчина 1799 мм и височина 1434 мм, а междуосието е с 20 мм по-късо и вече е 2670 мм. Теглото е намалено с 30 кг спрямо предходния модел и сега в базовата версия тежи 1290 кг, благодарение на използването на алуминиеви сплави в купето.

Новата схема на задвижване е повлияла на дизайна на BMW Серия 1. Двигателят вече е разположен напречно и предният капак е скъсен. Силуетът е по-стремителен с клиновидна линия на прозореца и леко повдигната задна част. Бъбрековидната радиаторна решетка е увеличена по размер, а фаровете са по-скосени и могат да бъдат изцяло LED. Профилните стени са релефни, а над капака на багажника има спойлер, а задните светлини са по-извити. Тестваната топверсия M135i се различава по аеродинамичния корпус, двете хромирани изпускателни тръби, уголемен преден въздухозаборник и 18-инчови алуминиеви джанти вместо стандартните 16-инчови.

Новата Серия 1 е направена в традиционния стил на съвременните модели на BMW. В интериора преобладават хоризонтални линии, а декорацията включва множество сребристи детайли от алуминий. Компактният волан с три спици е облицован с кожа във всички версии. В тествания автомобил M135i целият интериор е обшит с кожа, а педалите са украсени с метални пластини. Обичайните циферблати на скоростомера и оборотомера са заменени с цифров панел с инструменти. Най-важната информация се проектира на предното стъкло, като се показват дори данните от навигационната система.

Централният панел на BMW Серия 1 вече е обърнат повече към водача. В тестваната версия най-отгоре се намира 10,25-инчовият дисплей на мултимедийната система iDrive. Екранът е чувствителен на допир, но има и кръгъл джойстик, както и система за гласов контрол. Бутоните на аудиосистемата и климатроника са разделени един от друг и са рационално подредени. Воланът се регулира в дълбочина и по височина. Моделът M135i е оборудван със спортни седалки с интегрирани облегалки за глава и специален спортен волан. Позицията на седене е ниска и ще се хареса на почитателите на спортните автомобили. На същите обаче няма да допадне, че ръчната спирачка вече е електромеханична с бутон.

Въпреки че новото BMW Серия 1 е станало по-компактно отвън, мястото за краката на пътниците на втория ред седалки е увеличено с 33 мм, а над главата има допълнителни 19 мм. Въпреки това, пътниците с ръст над 185 см все още ще усещат липса на място. Интериорът е малко по-широк в областта на раменете и вече позволява отзад да седнат трима възрастни пътници, които могат да пътуват на кратки разстояния. Обемът на багажника е увеличен до 380 литра в нормално състояние, а със сгънати задни седалки достига до 1200 литра. Като опция капакът на багажника е със сензорно електрозадвижване.

Горещ спортист с бензинов двигател с две турбини и мощност от 306 конски сили

Най-мощната версия на BMW M135i xDrive се задвижва от 2,0-литров 4-цилиндров бензинов двигател с две турбини и развива максимална мощност от цели 306 конски сили. Максималният въртящ момент от 450 Нм се достига при още при 1750 об/мин и остава наличен чак до 5000 об/мин, което осигурява на новата „единичка” отлична динамика при всякакви скорости. 

Моторът е комбиниран с 8-степенна автоматична скоростна кутия Steptronic, която сменя предавките гладко и незабелязано. Мощният бензинов турбомотор и автоматичната трансмисия работят перфектно и ускоряват светкавично бързо BMW M135i, като спринтът от място до 100 км/ч отнема едва 4,8 секунди. Колата е невероятно пъргава и при изпреварване с ограничена видимост. Максималната скорост е ограничена на 250 км/ч. Единствено звукът на двигателя не е толкова сочен, колкото при редовия 6-цилиндров мотор на предшественика. Затова пък разходът на гориво е много по-нисък - 8,2 л/100 км в градски цикъл и 6,0 л/100 на извънградско. По време на теста средният разход варираше между 6 и 9 л/100 км.

При новото BMW M135i xDrive основното задвижване е на предните колела, но при необходимост тягата се разпределя към четирите колела чрез системата за двойно задвижване xDrive, която оптимизира сцеплението и стабилността при всякакви пътни и метеорологични условия. Освен това интелигентната система за задвижване на четирите колела подобрява и динамиката на BMW M135i xDrive в завоите.

Новата схема на задвижване е повлияла на поведението на автомобила, но и сега той не е по-малко забавен за шофиране. Недозавиването не е твърде изразено, поради наличието на електронен преден диференциал. Версията със задвижване на всички колела има отлично сцепление. Воланът е достатъчно точен и информативен, а при BMW M135i xDrive в спортен режим става още по-остър. Топверсията има по-твърдо окачване и следователно се наклонява по-малко в завоите. Като опция се предлагат адаптивни амортисьори, които подобряват комфорта на возене. Шумоизолацията е значително подобрена и в салона е по-тихо, отколкото в предишното поколение на модела.

За новото BMW Серия 1 се предлагат серийно множество асистиращи системи, заимствани от по-високите серии на баварската марка и за пръв път навлизат в компактния премиум сегмент. За да предупредят водача за опасности и да намалят риска от инциденти чрез целенасочени намеси на спирачките и кормилното управление се грижат изображения от камери, както и данни, събрани от радарни и ултразвукови сензори, които следят пространството около автомобила.

Серийното оборудване включва предупреждение за опасност от сблъсък със спирачна функция в градски условия, като системата разпознава пешеходци и велосипедисти. Системата за предупреждение за напускане на лентата има и активно връщане в платното, което може да бъде активирано при скорости между 70 и 210 км/ч. Като опция се предлагат активен контрол на скоростта, който при моделите с автоматична трансмисия има функция „Спри и тръгни” и може да бъде използван до 160 км/ч. Асистентът за шофиране пък включва предупреждение при смяна на лентата, предупреждение за удар в задната част и предупреждение за напречен трафик. Новото BMW Серия 1 е не по-малко забавно за шофиране, но е по-просторно, по-икономично и по-практично от предшественика си. У нас цената на топверсията BMW M135i xDrive започва от 90 750 лева.

Технически характеристики

BMW M135i xDrive

2,0-литров 4-цилиндров бензинов мотор с турбокомпресор

8-степенна автоматична скоростна кутия Steptronic Sport

306 к.с. максимална мощност при 4500-6250 об/мин

450 Нм въртящ момент при 1750-5000 об/мин

4,8 секунди ускорение от 0 до 100 км/ч

250 км/ч максимална скорост

6,8 л/100 км среден разход на бензин

155 г/км емисии на СО2 (NEDC)

90 750 лева цена на тествания модел