0

О ткъси от 10 от най-хитовите си, присъстващи в актуалния репертоар, спектакли излъчва онлайн в рамките на повече от месец Народният театър „Иван Вазов”. Представленията ще могат да се гледат до 3 май в YouTube канала на театъра с начален час 19.05 ч., а в сайта му има пълен график на заглавията, датите и времетраенето на откъсите. Онлайн излъчванията обаче ще бъдат в рамките на 15 до 30 минути от началните действия на всеки един от подбраните спектакли.

Откъси от 10 от най-хитовите си, присъстващи в актуалния репертоар, спектакли излъчва онлайн в рамките на повече от месец Народният театър „Иван Вазов”. Представленията ще могат да се гледат до 3 май в YouTube канала на театъра с начален час 19.05 ч., а в сайта му има пълен график на заглавията, датите и времетраенето на откъсите. Онлайн излъчванията обаче ще бъдат в рамките на 15 до 30 минути от началните действия на всеки един от подбраните спектакли.

Като отбелязват, че в сложното време на ограничения заради пандемията от коронавирус това е начинът, по който могат да подадат ръка на зрителите си, за да продължат да са заедно, от мениджмънта на първата ни трупа уточняват: „Времевото ограничение на излъчванията се налага заради правата, които не позволяват показването на цели представления онлайн“. За „Монитор“ директорът Мариус Донкин обясни, че Народният театър е държател на правата за показване на спектаклите на сцена. „За показване на сцена у нас обаче правата са едни, други са за показване на сцена в чужбина, а трети - за излъчване онлайн.

Не сме предполагали, че ще попаднем в такава ситуация

за да включим подобна клауза в договорите за „живите“ си представления, а за старите, на златните минали поколения на театъра, за жалост нямаме архив“, каза Донкин. И допълни, че едва ли скоро ще могат да придобият такива права за излъчване онлайн, защото от 1 месец имат нулеви приходи и не биха могли да сключат нови договори с авторите – български или чужди, режисьорите, композиторите и т.н. „От доста време се готвим да създадем собствен продуцентски център, чрез който да се борим за права и за излъчване на постановките ни онлайн. За институция като Народния театър спазването на авторските права е абсолютен закон“, заключи Донкин.

Софийската опера започна да излъчва перли от своя репертоар онлайн още на 15 март, ден преди Метрополитън в Ню Йорк. Директорът акад. Пламен Карталов обясни, че в техните договори с артистите има клауза, че може да се направи запис на спектакъл, да се филмира и да се излъчи по телевизията, както например на 12 април в национален ефир ще излезе тяхната продукция „Севилският бръснар“. Идеята да се предава в мрежата се е появила спонтанно във връзка с форсмажорните обстоятелства, но се прави с некомерсиална цел и права не се дължат. „Ние не продаваме билети за този стрийминг, при продажба на билети би било друго“, коментира Карталов.

Директорът на общински театър „Възраждане“ Роберт Янакиев също потвърди, че театрите нямат грижа за права, когато не продават билети за виртуалните си излъчвания, както при тях бе с „Вуйчо Ваньо“ - първото представление у нас, играно на празна зала и предавано директно в мрежата. При следващия случай – пускането на запис на комедията „Ало, ало!“, обаче са обявили 4 опции: безплатно гледане или незадължителни виртуални билети по 1, 10 и 50 лева за онези, които искат и могат да подкрепят театъра. „Тогава близо 1500 души си платиха за виртуален билет и от този приход

изплатихме процент на авторите на текста и преводача

При артистите пък той ще бъде използван за формиране на месечните им приходи по точковата система, както когато играят пред реална, а не пред виртуална публика“, увери Янакиев. Той също изтъкна, че никой театър няма в договорите си клауза за показване на произведения онлайн, тъй като никой не е предвидил че могат да настъпят такива промени при представянето на културни събития, както стана заради извънредното положение.

В Закона за авторското право и сродните му права у нас има няколко изброени сценарии, при които дадено произведение може да се използва без заплащане и без да бъдат предупредени авторите. Тези случаи са: временно инцидентно възпроизвеждане, излъчване на откъси при обзори и анализи, възпроизвеждане с образователна цел или в полза на хора с увреждания, при спазването на цели, свързани с националната сигурност и религиозни церемонии. Излъчването на постановки онлайн не влиза в нито една от тези категории дори и в ситуация на извънредно положение (хипотеза, която не е описана в закона). Във всички други случаи е предвидено авторът на сценично, литературно и друг вид произведение поне да даде разрешение. Публикуването на авторско съдържание в платформи, в които потребителите също качват съдържание, каквито са Фейсбук и Youtube, е

обект на регулация от новата директива на ЕС

за авторско право в единния цифров пазар. Според нея, ако дадено произведение се публикува без необходимите за това разрешения, сайтът е длъжен да свали творбата. Промените в правната рамка обаче все още не са въведени на национално ниво.

Театрална работилница „Сфумато“ е в една от най-изгодните позиции в създалата се ситуация. Те всяка седмица излъчват свои спектакли онлайн, но сами държат правата за тях, тъй като и сценичната адаптация на текста, и режисурата са на директорите проф. Маргарита Младенова и проф. Иван Добчев – записите са интелектуална собственост на работилницата. Единственото изключение досега е постановката „Квартет“ на Явор Гърдев, с когото са се договорили на колегиален принцип, каза проф. Младенова. Тя също подчерта, че няма проблем с правата, когато показът е некомерсиален.

Частната продуцентска компания „Ажур Пико“, която пусна в онлайн платформа моноспектакъла на Мариус „Черното пиле“ срещу цена 7,98 лв. на виртуално билетче, пък предстои да плати за авторски права на наследниците на писателя Николай Хайтов и на композитора Емилиян Гацов-Елби. „Просто още не са ни преведени приходите от вируалното излъчване, но когато това стане, ще се разплатим като при изиграването на живо представление“, каза продуцентът Кирил Кирилов.