0

С открито писмо до министъра на културата Боил Банов именитият писател Владимир Зарев алармира за нередности в оценяването на проектите на първата конкурсна сесия за игрално кино за тази година, разпределяща средствата за реализация на нови филми.

С открито писмо до министъра на културата Боил Банов именитият писател Владимир Зарев алармира за нередности в оценяването на проектите на първата конкурсна сесия за игрално кино за тази година, разпределяща средствата за реализация на нови филми.

Авторът на романа „Светове“, който като сценарист в тандем с режисьора Георги Костов кандидатства за финансиране на екранизацията му, всъщност не е единственият възмутен от тенденциозното гласуване. Пръв за проблем с двама от членовете на художествената комисия към Националния филмов център – Мина Милева и Елица Петкова-Маргет, съобщи в писмо режисьорът Илия Костов, който бе подкрепен от още редица кинотворци – Олга Маркова, Владимир Ганев, Андрей Чертов и др., а знаковият кинооператор Венец Димитров дори напусна комисията в знак на протест.

„...В последната сесия на сценарната комисия за игрално кино към НФЦ бе извършена груба машинация, бе нарушена елементарната професионална етика от две участнички в комисията и по най-нахалния начин ни бе вменено пълно неуважение към професионалния морал. Със своето участие в комисията, със своите субективни до глупост оценки Елица Петкова и Мина Милева предрешиха победителите в конкурса“, пише Владимир Зарев. При нормални, общо взето близки, макар и различаващи се оценки, дадени от останалите членове от журито, Елица Петкова и Мина Милева присъждат максимални оценки на

няколко подбрани от тях сценарии

а на почти всички останали проекти с добре пресметната тенденциозност и субективна надменност дават с 30-40 точки по-ниски оценки. Със своите пристрастия двете „съмишленички“ обезсмислят участието на останалите членове на журито и тяхната професионална работа и на практика сами предрешават всичко, обяснява писателят. Според него Милева и Петкова са изиграли ролята на „бухалки“ в услуга на определени интереси. "Доколкото зная Елица Петкова живее в Германия, а Мина Милева в Англия. Предполагам, че това им дава измамно самочувствие, граничещо с надменност. Те може би имат някакви лични постижения, но творческите и професионалните им биографии са доста скромни, участието им в българското игрално кино е семпло, незабележимо е присъствието им в националната ни култура. Тяхната съмнителна професионална значимост се доказва и от факта, че никой истински творец, който има достойнство, който вярва в творческите си способности, във високите възможности и призвание на таланта си, не би приел да съучаства в толкова недостойна, ще повторя до глупост, игра, не би заложил така видимо името и авторитета си в тази явна фалшификация и подмяна", категоричен е писателят.

Зарев смята, че е необходима намесата на министъра, за да бъдат резултатите от тазгодишното пролетно журиране на комисията проверени от компетентни лица. „И моля, не ми отговаряйте, че НФЦ е самостоятелна агенция. В противен случай оттук насетне в тези комисии ще е възможно всичко. Макар че да се измисли, организира и осъществи по-голямо и нагло безобразие едва ли ще е възможно“, завършва писмото си белетристът.

По-рано Илия Костов също напомни, че подобни изяви на двама от комисията

обезсмислят работата на целия й 9-членен състав

Според него оценяването на проектите е „въпрос на можене, въпрос на критерий, въпрос на социален и художествен опит, но и въпрос на още нещо, което много лицемерно се премълчава вече от известно време. Гастрольори, избрани от почти едни и същи асоциации, приемат определени поръчки, героично ги изпълняват и отново потъват в небитието на собствените си усилия, каквито и да са те. Вече на няколко поредни сесии сме свидетели на такива членове и оценки. Някои от тези членове скоропостижно се разделиха с дейността си в комисиите, поради същите причини и възмутените реакции на отделни колеги“, писа до министър Банов режисьорът на „Време за жени“. В крайна сметка освен за творчески критерии, става дума и за пари, отбелязва той.

В друго писмо Владимир Ганев внася повече конкретност за начина на гласуване на двете дами. „В категорията на филми с бюджет милион лева, те са размахали големи балтии - тройки, двойки, понякога единици. Изведнъж, само за три проекта стават невероятно щедри. Това са проектите на Милко Лазаров – 78 и 77 точки, на Командарев – 76 и 73 точки, и още един проект – 74 и 78. Естествено, първите два проекта автоматически се класират и взимат субсидията. Третият проект е на Росица Вълканова, със сценарист Петър Крумов. Той е оценен от двете дами на второ място – общо 152 точки, над Командарев – 149 точки... Прави впечатление, колко взискателни, безкомпромисни, безмилостни са двете оценителки

към най-конкурентоспособните кандидати

– Владимир Зарев, всепризнат за най-добрия жив български писател – 53 и 42 точки, Киран Коларов – класик на родното ни кино, автор на десетки сценарии на филми, спечелили много награди у нас и в чужбина – 53 и 42 точки, Костадин Бонев – един от най- самобитните и талантливи кинаджии – 53 и 52, Илия Костов – единственият колега, дръзнал да работи в най-хлъзгавия, най-опасния жанр – комедията, доказал се като първокласен драматург – 48 и 30“, посочва Ганев.

От Българската асоциация на кинорежисьорите и Асоциацията на филмовите продуценти с изявления, подписани съответно от Павел Веснаков и Галина Тонева, защитиха професионалната компетентност и моралната принципност на Мина Милева и Елица Петкова, отхвърляйки твърденията за манипулативно оценяване. На тяхна страна застана и един от най-успешните бг продуценти в седмто изкуство Росица Вълканова. Изтъкнатият кинорежисьор Николай Волев пък, отбелязвайки, че отдавна се е отказал да се произнася за „безобразията в нашите среди през последните 30 години“, припомня, че по силата на съществуващата нормативна уредба членовете на художествени комисии към НФЦ са „напълно, изцяло, съвършено, безусловно и неограничено НЕотговорни пред никого, освен пред собствената си съвест. Иначе казано по закон никой не би могъл да им потърси отговорност за оценките, с които са удостоили представените проекти“. При това положение единствена възможност е членовете на следващата художествена комисия за игрално кино да бъдат по-безкомпромисно подбрани, надяват се кинаджии. Към момента Владимир Зарев и останалите не са получили отговор от МК.