0

Л ипсват ясни разпоредби за безопасната употреба на оръжия на снимачната площадка у нас. Единствените съществуващи правила са по отношение на задължението за лиценз на оръжейниците на сета. Това потвърди Виктор Божинов, който е известен с работата си върху филма „Възвишение“ и сериала „Под прикритие“.

Липсват ясни разпоредби за безопасната употреба на оръжия на снимачната площадка у нас. Единствените съществуващи правила са по отношение на задължението за лиценз на оръжейниците на сета. Това потвърди Виктор Божинов, който е известен с работата си върху филма „Възвишение“ и сериала „Под прикритие“.

„Ако някой е решил, че ще използва истинско оръжие, той трябва много стриктно да спазва протоколите за безопасност, които са наложени от западната система на работа. У нас обаче няма такива регламенти. Има регламент, че само лицензирани оръжейници могат да боравят с оръжия, но оттук нататък процедурите за безопасната им употреба на снимачната площадка ги няма никъде разписани в правилник или протокол. Работим на базата на това, което сме научили от чуждите продукции, които работят тук, и опита ни с тях“, сподели той пред „Монитор“.

Той обясни, че в зависимост от сложността на сцените трябва да се вземат съответните мерки. Медицински екипи обаче не присъстват на снимачната площадка през цялото време, а само в случаи на сложни сцени и потенциални възможности за нараняване на някой от екипа. При работа със задействано оръжие винаги трябва да е наличен и оръжейник. „Правилото е, че първият асистент трябва да провери оръжията. Рисковете обаче не идват само от оръжието, а и от пиротехниката и специалните ефекти. Така че при снимането на такива сцени е много важно сцената да е добре планирана и подготвена, да се отчитат и избягват всички възможни рискове. Аз се радвам и съм благодарен, че към момента при мои снимки не е имало такива инциденти“, споделя още режисьорът, който във „Възвишение“ използва автентични оръжия от 19-и век.

„Боравихме с оръжия от епохата, но по никакъв начин куршуми. Нараняванията могат да дойдат от така наречените халосни боеприпаси. Когато става въпрос за оръжия от 19-и век, самият им механизъм на работа е по-различен и затова имахме сериозна група от оръжейници. В киното се работи с най-различни специалисти, които отговарят за различни неща, за това е важно при наемането им да се избират такива хора, които спазват правилата и са с опит, a не просто да се спестят пари“, категоричен е Божинов. Той все пак е на мнение, че в днешната дигитална реалност като цяло няма такава необходимост от истински оръжия и всичко може да се постигне на ниво ефекти.

„Смятам, че технологиите вече много напреднаха и има достатъчно реплики и имитации. Оръжията могат да изглеждат автентично с така наречената AirSoft технология – имитира се движението на отвора, но всъщност с тях не може да се стреля. И съответно ефектът на изстрела от дулото може лесно да бъде поставен като компютърен ефект. Технологиите днес наистина са добри и не толкова скъпи, така че гледаме и в сериалите да използваме такъв тип оръжия“, коментира режисьорът.