0

Ф еноменален износ на българско вино в месеците, когато беше изолацията, са регистрирали най-големите производители.

Това съобщи за „Телеграф медиа“ Красимир Коев, шеф на Агенцията по лозата и виното. Най-общо става дума за 300% увеличение спрямо предходни години и то за месеците по време на изолацията - февруари, март, април. Коев предупреди, че става дума за груби изчисления, но тази седмица агенцията ще разполага с точна статистика.

Феноменален износ на българско вино в месеците, когато беше изолацията, са регистрирали най-големите производители.

Това съобщи за „Телеграф медиа“ Красимир Коев, шеф на Агенцията по лозата и виното. Най-общо става дума за 300% увеличение спрямо предходни години и то за месеците по време на изолацията - февруари, март, април. Коев предупреди, че става дума за груби изчисления, но тази седмица агенцията ще разполага с точна статистика.

Феномен

Увеличението на продажбите касае основно винените заводи, които са експортно ориентирани, докато ситуацията с вътрешния пазар е точно обратната, коментираха малки производители, собственици на бутикови изби. Данните потвърди Красимир Коев и Галина Нифору, председател на Българската асоциация на износителите на вино.

Как се стигна до такъв бум на външния пазар? Обяснението е повече от логично, каза Коев.

Обяснение

Февруари, март и април бяха месеците, които за цяла Европа минаха под знака на ужаса от пандемията. Като цяло всички търговци на вино в Западна и Централна Европа, независимо за коя страна става дума, наблюдаваха как се развива болестта и се наложи мнението, че сигурността относно вируса в България е най-висока, обясни Красимир Коев. В този период си спечелихме авторитет на страна, която е предприела строги мерки и има изключително малко случаи на заразени и починали. Не че виното пренася вируса, но никой не знае кой е пипал бутилките и кашоните, обясни той.

Здраве

Този факт подейства на подсъзнателно ниво на пазара и международните търговците се насочиха да купуват българско вино, обясни Коев. Той припомни, че бумът на заболелите в Италия и Испания, които бяха водещи във външните продажби беше огромен, а много от техните изби спряха работа. В същото време българските изби продължиха въпреки рестрикциите и трудния режим. Заради многото смъртни случаи търговците отказвали вино от Италия и Испания и се насочили към България, Македония, Хърватия.


Острова

Така голямо количество родно вино се изтегли за Великобритания, Германия, Нидерландия, Белгия, Люксембург, Чехия и Полша. От нас през тези три месеца са купували дори френски търговци, защото са имали гаранция за минимален риск от коронавирус, докато в страната на петела болестта вземаше жертви, каза Коев. Към родните изби вместо към Ботуша и Иберийския полуостров се насочили Скандинавските страни - особено Швеция и Норвегия, Полша, Дания. Домейн Бояр е една от избите, която бележи огромен ръст в продажбите на вино за Полща, Германия , Великобритания, също така винарните Стамболово и Логодаж, която изнася за Япония, друга такава е и винпром Ямбол.


Спирт


Горе –долу същият феномен се наблюдавал и при продажбите на спирт през тези месеци. Особено след като СNN съобщава, че българската ракия има антикоронавирусно действие, посочи Коев. И при спирта по груби засега сметки имаме тройно увеличение на износа. Някои страни го купуват за производство на високоградусен алкохол, други за дезинфектанти. Една от причините за резкия скок на търсенето е това, че спиртът ни имам зърнен произход, каза Коев. За производство на високоградусен алкохол си доставят български спирт Германия, Белгия, Франция, Холандия, Дания, Германия, Румъния, Чехия, Полша и др.


Китай

Според Галина Нифору, председател на Българската асоциация на износителите на вино проблемите произтичат по-скоро от забавяне на поръчки за по-далечни пазари като САЩ, които са доста ударени от коронавируса. Чака се да мине и локдауна в Русия, където износителите имат намерение за доставка на доста качествени наши вина. Япония също проявява интерес към нашето производство. По споразумението за износ на бг вино за Китай от асоциацията отчитат над 1 милион литра за две години. Те съобщават, че цената е доста добра – средната за една бутилка е от 3,50 евро. Българският износ на вино за Китай възлиза на пет милиона литра като цяло.


CNN

За сметка на износа вътрешното потребление на български вина е спаднало. Любка Зикатанова от Вила Мелник съобщи, че избата по време на пандемията е със 70% надолу при продажбите. Според Нифору основната причина са били затворените ресторанти и хотели. Коев изтъкна, че хората са предпочитали да си купуват брашно и ориз, а виното се счита за по-луксозен продукт. Малките изби нямат съществен достъп до търговските вериги, отбеляза той. Мнозина са предпочели да си доставят ракия, особено след като CNN е съобщила за антивирусния ефект на българската ракия, изтъкна Коев. Албена Симеонова, която е производител на биовино се оплака, от драстично са намалели продажбите, след като тази година е въведена забрана на реализация на вино чрез куриерските фирми. Това ни удари пазара, налага се да продаваме основно по фермерските пазари, които три месеца не работеха, каза тя.