0

Досега марката SEAT нямаше нито един високопроходим модел. Имайки предвид търсенето на подобни модели, испанците трябваше да реагират адекватно и през миналата година представиха първия си модел за всички сезони SEAT Ateca. За създаването на Ateca помогнаха партньорите от Volkswagen Group, които вече имат опит в създаването на кросоувъри. Автомобилът използва модулна платформа MQB и е близък роднина на второто поколение на Volkswagen Tiguan и новата Skoda Kodiaq. Въпреки това, Ateca е по-компактен SUV от своите братя с дължина 4363 мм, широчина 1841 мм, височина 1611 мм и междуосие 2640 мм. Благодарение на това моделът има предимство основно в града, където всеки сантиметър по-малко е ценен. Новият SEAT Ateca е забележимо по-къс от Tiguan и е значително по-спортен на външен вид. За пореден път испанците са направили страхотно изглеждащ модел, като самоличността на новия кросоувър е подчертана със забележителния оранжев цвят, който символизира идващите топли сезони.

Оригинални са триъгълните задни стойки на покрива, а релефната багажна врата е покрита със спойлер отгоре.

Външният вид на новия SEAT Ateca е проектиран в традиционния спортен стил на съвременните модели на марката в дизайна преобладават правите линии и остри ръбове. Фирмената трапецовидна радиаторна решетка е съчетана с огромните въздухозаборници в предната броня. Стреловидните фарове в най-високата версия XCellence са с изцяло LED светлини. Профилните стени са релефни и в тях изпъкват ясно изразените арки на калниците. Цялата долна част на каросерията е покрита със защитна предпазна пластмаса, а отпред и отзад са добавени хромирани акценти. Оригинално изглеждат триъгълните задни стойки на покрива, а релефната багажна врата е покрита със спойлер отгоре. Широчината на задната част е подчертана от продълговатите светлини с трапецовидна форма.

Лампата в огледалата за обратно виждане прожектира на земята до автомобила неговия силует с надпис Ateca.

В интериора на Ateca много детайли са познати от другите модели на SEAT. Салонът е украсен със сребристи акценти от алуминий. Воланът и комбинацията от прибори са познати от Leon. Централният панел е обърнат леко към водача, а най-отгоре е инсталиран 8-инчовият сензорен екран на мултимедийната система. Бутоните на аудиосистемата и климатроника са големи и малко на брой, което ги прави удобни за използване. По-надолу на централния тунел се намира бутонът за стартиране на двигателя. Воланът се регулира по височина и в дълбочина в широки интервали, а седалката на водача има голям диапазон от корекции. Предните седалки са малко по-еластични и имат добри странични опори. Позицията на седене в SEAT Ateca е с около 13 см по-високо от Leon. Видимостта напред и настрани е добра, но обзорът назад е затруднен от дебелите задни колони, затова Ateca е оборудвана с камери за изглед отгоре и дори с асистент за автономно успоредно и перпендикулярно паркиране.

Централният панел е обърнат леко към водача, а най-отгоре е 8-инчовият сензорен екран на мултимедията.

На втория ред седалки има достатъчно пространство за краката, а мястото над главите е много щедро. Там удобно ще пътуват двама пасажера, а ако се наложи може да седне и трети, но пътникът в средата ще бъде малко ограничен от тунела на трансмисията. Обемът на багажника във версията с предно предаване достига 510 литра, а в модела със задвижване на четирите колела е 485 литра. Задните седалки са лесни за сгъване и при необходимост от повече товарно пространство се сгъват напред в съотношение 60:40, освобождавайки отделение с обем 1579 литра. Капакът на багажника може да бъде оборудван с електрическо задвижване с функция за отваряне само с докосване.

Обемът на багажника във версията с 4х4 е 485 л, а при сгъване на задните седалки се увеличава до 1579 л.

За задвижването на новия SEAT Ateca първоначално се предлага избор от пет двигателя с турбокомпресор и директно впръскване на горивото. Най-динамичен е 2,0-литровият турбодизелов двигател с мощност 190 к.с., съчетан със 7-степенната автоматична скоростна кутия с двоен съединител DSG. Благодарение на високия въртящ момент от 400 Нм, наличен в широкия интервал от 1750 до 3250 об/мин, моторът е гъвкав и еластичен, а трансмисията демонстрира приятна отзивчивост. Турбодизеловият агрегат обаче е доста шумен при високи обороти, но вибрации не се забелязват. С този двигател SEAT Ateca ускорява от място до 100 км/ч за 7,0 секунди, което е отлично постижение за SUV и може да впечатли повечето от водачите със спортен стил на шофиране. Средният разход на гориво само с водача е 5,0 л/100 км, като в града в зависимост от трафика варира около 6,5-7,0 л/100 км, а на магистралата със скорост между 120 и 140 км/ч е между 6,3 и 7,5 л/100 км.

Системата за двойно задвижване 4Drive подобрява сцеплението и помага много при движение на сняг.

Шофирането на SEAT Ateca е приятно изживяване не само благодарение на големия запас от тяга и перфектния синхрон с автоматичната трансмисия DSG. Ateca с двойно задвижване е с многораменно задно окачване, което допринася за по-добро управление, а двете задвижвани оси осигуряват по-добро сцепление. Точното и прецизно управление е като при Leon, което е характерно за почти всеки автомобил, произведен на платформата MQB. При шофиране в града воланът се върти с лекота, а при високи скорости в режим Sport става по-остър, като електрическото сервоуправление осигурява надеждна обратна връзка.

Специалните режими за всички терени могат да бъдат избрани с помощта на кръгъл въртящ се контролер.

Всъдеходът изненадващо малко се наклонява в завоите, въпреки че това е постигнато за сметка на доста твърдото окачване, което поглъща дупките тихо и без трусове и пътуването е комфортно. Задвижването на всички колела подобрява значително сцеплението на мокър и заснежен път. Системата 4Drive е допълнена от технология за помощ при стръмно спускане Hill Descent Control и специални режими за всички терени, които могат да бъдат избрани с помощта на кръгъл въртящ се контролер. Шумът от насрещния вятър при високи скорости е доста силен.

Новият SEAT Ateca вече се предлага на българския пазар и може да се тества при дилърите от „Аутотехника”.

Новият SEAT Ateca вече се предлага на българския пазар и може да се тества при дилърите от „Аутотехника”. Цената на базовия модел у нас е сензационно ниска за Европа и започва от 35 910 лева, а топ моделът със 190 к.с. и задвижване на всички колела в най-високата версия XCellence струва 60 940 лева. Версията Reference е оборудвана с електрически стъкла, електрически и отопляеми странични огледала, климатик, аудиосистема и Bluetooth връзка. Също така са монтирани 7 въздушни възглавници, ESP, система за контрол на налягането в гумите, технология за автоматично спиране и следене за умората на водача. В най-високото ниво на оборудване XCellence интериорът е украсен с алкантара, а воланът с кожа, добавена е система за безключов достъп и стартиране, климатроник, сензори за паркиране, 18-инчови алуминиеви джанти, камера за задно виждане, сензори за светлина и дъжд. Списъкът с опции включва автопилот за паркиране, камери за кръгов обзор, адаптивен круйз-контрол с функция на движение в задръствания, система за наблюдение на слепите зони, подаване на сигнал в случай на авария, спазване на платното на движение и др.

SEAT Ateca 2.0 TDI 7DSG 4Drive XCellence

2,0-литров 4-цилиндров турбодизелов двигател

7-степенна автоматична скоростна кутия DSG

190 к.с. максимална мощност при 3500-4000 об/мин

400 Нм въртящ момент при 1750-3250 об/мин

7,0 секунди ускорение от 0 до 100 км/ч

212 км/ч максимална скорост

5,0 л/100 км среден разход на дизел

131 г/км емисии на СО2

60 940 лева цена на модела