0

М арката Volkswagen стана известна със своите масови модели като Beetle, Golf и Passat. Те са произведени в милиони екземпляри и са популярни по целия свят. През последните няколко години във Volkswagen започна развитието и на електрически превозни средства. Първият модел в новото електрическо семейство е Volkswagen ID.3. През следващите 5 години концернът Volkswagen планира да представи още десетина електрически модела във всички класове. Освен това компанията планира да достигне производството на обеми от 1 милион електрически коли годишно.

Марката Volkswagen стана известна със своите масови модели като Beetle, Golf и Passat. Те са произведени в милиони екземпляри и са популярни по целия свят. През последните няколко години във Volkswagen започна развитието и на електрически превозни средства. Първият модел в новото електрическо семейство е Volkswagen ID.3. През следващите 5 години концернът Volkswagen планира да представи още десетина електрически модела във всички класове. Освен това компанията планира да достигне производството на обеми от 1 милион електрически коли годишно.

Новият Volkswagen ID.3 е първият сериен електрически автомобил в историята на германската марка със световна репутация. Той е с формата на хечбек и притежава отлични показатели, с които направи истински технически пробив и превъзхожда всички електрически автомобили на пазара. Доставките на новия Volkswagen ID.3 в Европа вече започнаха и първите бройки вече достигнаха до клиентите и в България.

Новият Volkswagen ID.3 е изграден върху модулната платформа MEB, създадена специално за електрически автомобили, която ще се използва от всички модели в новата гама. Тя позволява много рационално разпределение на щедрото вътрешно пространство, като се вземат предвид характеристиките на електрическия двигател.

Размерите на електрическия Volkswagen ID.3 се оказаха доста скромни, но типични за много градски хечбеци. Дължината е 4,26 метра, широчината е почти 1,81 метра, височината е почти 1,57 метра, а междуосието е цели 2,77 метра. Колата тежи малко над 1700 кг и има добра аеродинамика и нисък коефициент на съпротивление 0,267. Пътният просвет е 140 мм, което е съвсем нормално за автомобилите от този клас.

Екстериорът на ID.3 привлича вниманието с футуристичен дизайн. Отпред липсва познатата решетка, а вместо нея има само тънка декоративна хромирана лента, която свързва тесните предни матрични фарове на автомобила. Те регулират светлината по такъв начин, че да не заслепяват водачите на останалите автомобили. В каросерията изпъкват покривът и капакът на багажника, боядисани в контрастни нюанси. Задните светлини също са с интересна форма, а на покрива има доста голям спойлер. Задните колони и предната броня са украсени с оригинални детайли във вид на пчелна пита. Стилните джанти са с размер от 18 до 20 инча в зависимост от нивото на оборудване.

Интериорът на Volkswagen ID.3 е доста скромен и лаконичен, но притежава много модерен дизайн. За разлика от повечето модели на марката, тук практически няма физически бутони. Освен от екрана на блока контролни прибори зад волана, водачът получава най-важната информация на изцяло новия 10-инчов сензорен дисплей, разположен централно на арматурното табло. Най-важната информация се проектира върху предното стъкло. Въпреки скромните размери на колата, вътре има достатъчно място за четири и дори пет пътници. Обемът на багажника е 385 литра, но може да се увеличи до 1267 литра при сгъване на задните облегалки.

Изцяло електрическият хечбек Volkswagen ID.3 е оборудван с повечето от модерните електронни системи за безопасност и асистенция. За сигурността на пътниците ID.3 е снабден с адаптивен круиз контрол, климатроник, автоматична система за паркиране, опция за безключов достъп, система за контрол на движение в лентата и помощ при престрояване, автоматично спиране с разпознаване на пешеходци и много други. Индикаторите за скоростта и мощността на автомобила изглеждат впечатляващо.

Новият Volkswagen ID.3 е изцяло електрически хечбек със задно предаване. За него са първоначално са предвидени два електромотора с различна мощност. Първият произвежда 146 к.с. и зарядът му може да бъде достатъчен за 330 км при капацитет на батерията 45 кВтч. По-мощният електромотор разполага с 204 к.с. и батерия с капацитет от 58 или 77 кВтч, така че при него автономният пробег достига съответно 420 или 550 км.

Зареждането на батерията може да се извършва както на стационарни станции, така и у дома, като отнема минимум 30 минути за 80% на бързозарядна станция и достига до 9 часа за 100% на домашна станция. Максималната скорост на модела е ограничена до 160 км/ч, а ускорението от място до 100 км/ч отнема едва 7,3 секунди. С тези параметри новият ID.3 изпреварва повечето от електрическите автомобили.

Пъргав и маневрен в града, стабилен в завоите и на магистралата

Новият Volkswagen ID.3 1-ST Edition се задвижва от електродвигател с максимална мощност 204 к.с. Електромобилът използва акумулаторна батерия с реален енергиен капацитет от 58 кВтч, както и с автономен пробег на електричество до 420 км според цикъла WLTP. Акумулаторната батерия може да се зарежда на станции с максимална мощност от 11 кВт с променлив ток и или станции със 100 кВт постоянен ток. При използване на мощна зарядна станция с постоянен ток е възможно в рамките само на 30 минути да заредите достатъчно енергия за изминаване на 290 км.

На пътя Volkswagen ID.3 се оказа доста пъргав и маневрен, като определено доставя истинско удоволствие от шофирането. Тъй като батерията е монтирана в дъното на каросерията, ниският център на тежестта позволява смело влизане в завоите и забавление при описването на кривата с по-висока скорост. Ускорението от 0 до 100 км/ч става само за 7,3 секунди, но по-впечатляващ в града е спринтът от 0 до 80 км/ч, който отнема едва 5,2 секунди.

Максималният въртящ момент от 310 Нм е наличен от нула оборота, което дава възможност на водача за състезателен старт при зелената светлина на светофара. Окачването е доста еластично, но големите дупки се усещат в купето. Късият преден надвес допринася за малкия диаметър на завой от едва 10,2 метра, което осигурява отличната маневреност. Воланът е доста лек при паркиране, но с увеличаване на скоростта става плътен и директен.

Колата е идеална не само за ежедневно градско шофиране, но и за дълги пътувания по междуселищни пътища или магистрали. Ограничението на максималната скорост от 160 км/ч не създава никакви неудобства дори и на магистралата. Като единствено неудобство при пътуване в някои части на страната може да бъде неразвитата мрежа от зарядни станции за електрически автомобили.

При нормално шофиране в града, без да ползвате парното или климатика, оборудван с батерията с капацитет 58 кВтч, Volkswagen ID.3 може да измине разстояние от над 450 км с едно зареждане. На магистралата със скорост около 120-140 км/ч, автономният пробег се скъсява до 250-300 км. Всичко зависи и от релефа на пътя, защото при изкачване разходът скача драстично, а при спускане системата за рекуперация възстановява голяма част от изразходваната енергия и автономността се възвръща.

Цената на новия Volkswagen ID.3 у нас започва от 70 885 лева за модела 1-ST Edition. Добре оборудваните модели обаче струват от 86 710 лева и достигат до 99 100 лева. Новият Volkswagen ID.3 ще остане в историята на легендарната германска марка като първата електрическа кола, произведена на поточната линия. Новият модел е с компактни размери, ярка и стилна външност и просторен интериор. Освен това има отлични характеристики за своя клас и е създаден на базата на модерни технологии.

Технически характеристики

Volkswagen ID.3

Синхронизиран електромотор

1-степенна автоматична трансмисия

58 кВтч капацитет на батерията

204 к.с. максимална мощност на електромотора

310 Нм максимален въртящ момент

7,3 секунди ускорение от 0 до 100 км/ч

160 км/ч максимална скорост

15,5 кВтч/100 км комбиниран разход на електроенергия

424 км автономен пробег на електроенергия (WLTP)

0 г/км емисии на СО2

70 885 лева цена на модела (1-ST Edition)