0

Първият съвременен кросоувър на MINI се появи през 2010 година под името Countryman и стана ключов модел за британската марка с германски собственик. Въпреки че феновете на MINI приеха хладно първия кросоувър в историята на марката, той намери над половин милион клиенти. Съвсем логично през миналата година се появи второ поколение на MINI Countryman и неотдавна моделът беше представен и на българския пазар. Новото MINI Countryman е пораснало с 20 см на дължина и достига 4,30 метра. Широчината е увеличена до 1,82 м, а междуосието до 2,67 м. Новият високопроходим модел е роднина на BMW X1, защото двата модела са построени на една и съща платформа, с основно задвижване на предния мост.

Контрастният покрив завършва със спойлер, а вертикалните светлини са украсени с хромирани рамки.

Въпреки, че второто MINI Countryman е станало много по-голямо, дизайнът му не се е променил много. Запазени са раздутите повърхностни, плавните контури на каросерията и характерната извивка на линията на покрива. Широката овална радиаторна решетка е съчетана с големи светодиодни фарове. Броните са по-масивни, а арките на калниците са разширени, подчертани от защитните пластмасови панели. Петата врата е покрита с спойлер, а вертикалните светлини са украсени с хромирани рамки. Версията Cooper SD на новото MINI Countryman може да бъда разпознато по аеродинамичния пакет и 17-инчовите колела вместо стандартните 16-инчови.

В централната част на таблото в кръг е поставен 8,8-инчовият екран на мултимедийна система.

В салона на новото MINI Countryman са използвани по-качествени материали за тапицерията на интериора, но цялостният стил на кабината е запазен. Както и преди, в салона доминират оригиналните обли форми. Осветяването се извършва с помощта на светодиоди, а техният цвят може да се променя. Воланът е с малък диаметър и е обшит с кожа. Скоростомерът сега се намира в близост до оборотомера, а не на централния панел. Показанията могат да бъдат проектирани върху предното стъкло. На централната конзола се намира сензорният екран на мултимедийна система. В зависимост от нивото на оборудване, неговият диагонал е 6,5 или 8,8 инча. Под него се намират регулаторите на климатичната система, а още по-надолу са бутоните за стартиране на двигателя и активиране на системите, които приличат на самолетни превключватели. Кормилната колона се регулира по височина и в дълбочина.

Спортните седалки са с подобрени странични опори и отопление, но са все така удобни за водача и пътника.

Позицията зад волана е малко по-висока, което подобрява видимостта във всички посоки. Във версията Cooper S седалките са спортни с подобрени странични опори и отопление, но са все така удобни. На централната конзола има две поставки за чаши и подлакътник с кутия вътре. Увеличените размери са въздействали положително върху вътрешното пространство, особено на втория ред седалки. Мястото за краката на пътниците отзад е много повече, а над главите се е увеличило малко. Задните седалки се местят в хоризонтална посока със 130 мм, а ъгълът на наклон на облегалките може да се променя. Обемът на багажното пространство се е увеличил до 450 литра при използване на 5 места и до 1390 литра със сгънати задни седалки. Подът вече може да се повдига и да се превръща в пейка за пикник за двама човека. Багажната врата вече може да бъде оборудвана с електрическо задвижване с функция за отваряне със сензори, като е необходимо човекът с ключа в джоба да размаха крак под задната броня.

Сгъваемият под вече може да се повдига и да се превръща в пейка за пикник за двама човека.

Първоначално новото MINI Countryman се предлага у нас с два бензинови и два дизелови двигателя с турбокомпресор и директно впръскване на горивото. Най-малкият е 1,5-литров 3-цилиндров бензинов мотор с мощност 136 к.с., който е подходящ за улегналите водачи със спокоен стил на шофиране. На динамичните натури повече ще допадне вариантът Cooper S, задвижван от 2,0-литров 4-цилиндров бензинов мотор, развиващ 192 к.с. при 4700 об/мин. Той разполага с много тяга още от ниските обороти, тъй като максималният въртящ момент от 280 Нм се достига още при 1350 об/мин. При активиране на функцията Overboost за кратко време са налични и 300 Нм. Приятно е настроен и звукът от изпускателната система, който наподобява на 6-цилиндров баварски мотор. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 7,2 секунди, а максималната скорост е 222 км/ч. Според производителя комбинираният разход на гориво е 6,6 л/100 км.

Countryman се наклонява минимално в завоите и запазва типичното за MINI усещане за управление на картинг.

За тези, които обичат динамиката, но се стремят към по-ниска консумация на гориво, най-много ще допадне дизеловата версия Cooper SD, задвижвана от 2,0-литров 4-цилиндров агрегат с мощност 190 к.с. и максимален въртящ момент от 400 Нм при 1750 Нм. При рязко ускорение моторът издава приятен гърлен звук и за да спринтира до 100 км/ч му трябват само 7,4 секунди. Тук разходът е много по-умерен и в града е около 6 л/100 км, а при агресивно шофиране се качва до 8 на сто. При плавно темпо MINI Countryman се задоволява само с 5 литра. Същият 2,0-литров турбодизелов мотор се предлага и във вариант със 150 к.с., като има достатъчно тяга от 330 Нм за бодро ускорение. Новата 8-степенна автоматична скоростна кутия демонстрира невероятна бързина на превключване, като работи плавно и адекватно сменя предавките.

Благодарение на големия пътен просвет и късите надвеси, Countryman се движи уверено в калните коловози.

Усъвършенстваната система за задвижване на всички колела All4 позволява до 100% от тягата да се прехвърлят на задната ос, което осигурява отлично сцепление на хлъзгави пътища и пресечени терени. Благодарение на големия си пътен просвет и късите надвеси, новото MINI Countryman се справя отлично извън пътя като с лекота може да ви отведе до язовири или труднодостъпни местности високо в планината. Новият Countryman вози по-комфортно от другите модели на MINI, а пътното поведение остава достатъчно стабилно. Комфортът на возене може да се подобри с помощта на опционалните адаптивни амортисьори. Иначе високият автомобил изненадващо малко се наклонява в завоите, като запазва типичното за MINI усещане за управление на картинг. Воланът на Countryman е много остър и точен, а моделът реагира незабавно на движенията му в завоите. Обратната връзка е много по-добра отколкото при предшественика, а недозавиването е намалено, благодарение на електронната блокировка на предния диференциал.

Комфортът на возене по лоши пътища може да се подобри с опционалните адаптивни амортисьори.

Оборудването на MINI Countryman е много богато и включва електрически стъкла и огледала, климатроник, автоматични чистачки и фарове, CD-плейър, камера за обратно виждане, навигационна система, Bluetooth връзка. За сигурността на пътниците се грижат 6 въздушни възглавници, система за контрол на стабилността и технология за автоматично спиране. Версията Cooper S добавя безключов достъп до автомобила и стартиране със старт-стоп бутон, отопляемо предно стъкло и круйз-контрол. Сред опциите са кожена тапицерия, панорамен покрив, асистент за автономно паркиране, автоматично спазване на платното на движение, наблюдение на „слепите” зони и разпознаване на пътните знаци. Новото MINI Countryman вече се продава при дилърите на марката у нас, а цената му започва от 50 750 лева. Съвсем скоро моделната гама ще се разшири с двете най-мощни версии – спортното MINI Countryman John Cooper Works с 231 к.с. и хибридното MINI Cooper S E Countryman ALL4 с 225 к.с.

Под предния капак е 2,0-литровият 4-цилиндров турбодизелов мотор с мощност 190 конски сили.

MINI Countryman Cooper SD All4

2,0-литров 4-цилиндров турбодизелов мотор

8-степенна автоматична скоростна кутия

190 к.с. максимална мощност при 4000 об/мин

400 Нм въртящ момент при 1750-2500 об/мин

7,4 секунди ускорение от 0 до 100 км/ч

218 км/ч максимална скорост

4,9 л/100 км среден разход на дизел

129 г/км емисии на СО2

70 600 лева цена на модела