0

Т ри поливалентни и мегаталантливи актриси се превъплъщават в почти две дузини образи, някои от които мъжки, в най-новия спектакъл на Театър 199 – „Хаос“. Те са Йоана Буковска-Давидова, Елена Атанасова от Сатирата и Радина Думанян от Драмата в Пловдив, позната от сериала „Откраднат живот“.

Три поливалентни и мегаталантливи актриси се превъплъщават в почти две дузини образи, някои от които мъжки, в най-новия спектакъл на Театър 199 – „Хаос“. Те са Йоана Буковска-Давидова, Елена Атанасова от Сатирата и Радина Думанян от Драмата в Пловдив, позната от сериала „Откраднат живот“.

Пиесата на един от най-изявените съвременни финландски драматурзи се поставя за първи път у нас, а организатор на цялата смешно-сериозна бъркотия от събития на сцената е режисьорът Марий Росен.

Заради какво в живота на една жена може да настъпи хаос? За какво си струва тя да излезе от елегантните обувки на доброто възпитание и да се превърне в бясна фурия? София на Йоана например от хрисима детска педагожка става боец за каузата да спаси училището от затваряне и започва да раздава шамарено правосъдие в доминирания от мъже свят не само заради това, но и заради други дразнители, подбиващи човешкото и в частност женското достойнство. Психотерапевтката Джулия на Елена и нейната сестра – репортерката Ема на Радина, също си имат своя вътрешен хаос, който на моменти избива навън, когато трите актриси шеметно сменят персонажите като употребени носни кърпички. В този калейдоскоп на всекидневния абсурд се завъртат директорка на училище, лелки в детска градина, хлапета и техните бащи... Нафукани, потиснати или истерични, всички в крайна сметка са пациенти на Джулия или потенциални такива... До краткия момент на финала, когато женското приятелство и логиката на разума надделяват – навярно до следващата несправедливост, следващата криза, следващия житейски хаос. А следващите представления са на 18 ноември, 3 и 21 декември.

Мика Миляхо (1966) започва кариерата си като режисьор. Първата му пиеса като драматург, „Паника“ (2005) се занимава с патилата на трима мъже, приближаващи средна възраст. „Хаос“ (2008), която авторът определя като „тъмна комедия“, с много деликатно, но ярко чувство за хумор, интерпретира от женска гледна точка проблемите на нежния пол в днешния свят. „Хармония“ (2009) е драматична дисекция на отношенията на работното място. Най-новата пиеса на Миляхо „Гараж“ (2018) е сатиричен поглед към остаряването и приспособяването към предизвикателствата на динамично променящите се времена. От 2010 г. Мика Миляхо е директор на Финландския национален театър.