0

М инистерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) и Камарата на строителите в България (КСБ) обмислят възможности за компенсация на увеличението на цените в строителството заради ръста на енергийните цени и забавените доставки на материали по проекти, финансирани с публични средства.

Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) и Камарата на строителите в България (КСБ) обмислят възможности за компенсация на увеличението на цените в строителството заради ръста на енергийните цени и забавените доставки на материали по проекти, финансирани с публични средства.

По думите на председателя на УС на КСБ инж. Илиян Терзиев има необходимост от бърза компенсация на вече започнали и развиващи се проекти, защото има опасност някои от обектите да не могат да бъдат завършени, стана ясно по време на съвместно изявление с регионалния министър Виолета Комитова.

"Може би ще има обекти, които няма да могат да се завършат, поради това, че няма достатъчно ресурси или има забавяне", заяви инж.Терзиев.

"КСБ и МРРБ ще мислят в тази посока по какъв механизъм и с какви проценти, за кои видове дейности и как да се мисли за компенсация", каза и Комитова. Тя обаче допълни, че приоритетно ще бъде обмислено осигуряването на допълнителни средства за започнати строежи, за да не остава незавършено строителство. "Най-скъпото строителство е незавършеното строителство", отсече Комитова.

От браншовата камара се ангажираха в най-кратки срокове да представят на държавата точен отчет за разходите на всеки един обект с държавно финансиране. В по-дългосрочен план, когато има редовно правителство, ще се търсят механизми, по които тези проекти да се оценяват по съответните цени към съответния момент. В отговор на въпрос министър Комитова посочи, че в най-голям риск са всички започнати проекти.

Сред другите обсъдени днес теми е било и възлагането чрез инженеринг. Докато строителите настояват, че това е напълно легитимна и световнопризната практика, Комитова нееднократно изразява воля си да забрани инженеринга при всички проекти, касаещи дори и лев държавно финансиране. "Един от въпросите, които разглеждахме, бе точно този. Имаме някакви разминавания, но смятаме, че може да се намери разумен подход", коментира инж. Терзиев.

КСБ и МРРБ са били на едно мнение от необходимостта от осигуряване на сума близка до 1,5 млрд. лв. в следващия бюджета за текущ ремонт и поддържане на пътищата, колкото държавата е давала през последните четири години на строителните фирми, каза министър Комитова.

Общо е било и разбирането за гаранционните срокове, за да се избегне явлението "ремонт на ремонтите".