monitor.bg
Събота 14 Декември, 2013
В София има поне 50 магазина и няколко вериги
Възходът на книжарниците

Служебният министър на културата Владо Пенев присъства на Световния ден на книгата (23 април) в книжарницата „Хеликон-Витоша”.
.
Заради алчни търговци, издателствата откриват свои магазини

 
На какво се дължи бумът на търговските магазини за книги, би се запитал всеки. На ниската себестойност - вероятно е най-краткият отговор. Издателствата поголовно започнаха да отварят собствени книжарници като отговор на алчната политика на търговците, които прибират лъвския пай от печалбата от продажбата на книги. На пазара 80-90% от литературата е дело на малки издателства, които не могат да се борят с търговците, които им извиват ръцете с доста тлъст процент за продажба. Той стига до 50-60% от цената на книгата.

Известно е, че в този търговски бранш заплатите са сред най-ниските, което обяснява и голямото текучество. Затова в книжарниците попадат много случайни продавачи, които не желаят да вникнат в спецификата на продаваната от тях стока, а и няма кой да ги научи. Книгите нямат срок на годност като хранителните продукти, така че не се налага честото им зареждане, което ги прави привлекателна стока.

Колко от откритите близо 50 книжарници в София ще оцелеят – това е големият въпрос. До пет години ще стане ясно колко ще останат, твърдят опитните търговци. След първата година книжарите започват да си връщат парите, вложени в магазина, а на петата – като теглят калема, става ясно дали има смисъл да продължават. Най-важното условие за успешен бизнес е старото правило – „дюкян се строи на кьоше, за да идват клиентите от две страни”. В условията на бясна конкуренция обаче това не е достатъчно. Добрата ориентация в пазара е най-важното условие да оцелеят книжарниците. А това включва не само познаването спецификата на издателската политика, но и далновидност по отношение на персонала и обучение за работата с клиенти – двете неща, които най-много куцат в бранша. Затова в момента работата на мениджърите е най-важна – те могат да съсипят фирмата или да я изведат на печалба. Именно заради слаб менижмънт една от най-проспериращите вериги магазини Penguin фалира, както и „Буквите” в НДК. Според някои основната причина при Penguin е била отклоняването на прекалено много средства за нуждите на ръководството. До ден днешен много издателства се стряскат, щом чуят това име, тъй като се твърди, че  Penguin им дължи много пари.
.
Идва ли краят на „Славейков”?

Откритият базар на пл.”Славейков” все още държи позициите си.
При бума на толкова много книжарници някои предвиждат трудни години за открития базар на пл. „Славейков”. Там се предлагат предимно актуални заглавия, докато магазинът за книги има възможност да изложи и по-стари издания. Наистина, търговците от пл.”Славейков” винаги предлагат да ви намерят търсената книга, но тази услуга винаги е срещу по-висока цена. Докато в книжарниците може да я намерите на редовна или по-ниска цена. Откритият базар в центъра на София има още един невидим, но много силен противник. Това е онлайн търговията с книги, която набира такава скорост, че професионалистите виждат точно там големия бум. Те прогнозират огромно разрастване на този тип продажби, което може да се отрази и на книжарниците.  
.
.
.
.
Анкета
трябва ли да слагаме коланите на задните седалки в автомобила?
да, задължително
спасяват само когато се кара до 80 км./ч
не
кат само си търси начин да глобява