monitor.bg
Събота 21 Май, 2005
30 вида гъби берат познавачите у нас
Манатарката тонизира, печурката съдържа естествени антибиотици
От 140 разновидности из земите ни, 20 са смъртоносно отровни
.
Смучат и трупат отрови от почвата

Д-р Атанас Михайлов

Гъбите са санитари на природата и трупат в себе си отрови от почвата. Често виреят върху бедна почва и подпомагат метаболизирането на изгнила растителност, като извличат от земята и складират биологично активни вещества. Заедно с полезните обаче, те могат да натрупат вредни за здравето тежки метали като олово, например. Затова не бива да се събират в близост до шосета и магистрали както и в промишлени райони.

В градинките покрай булевард "България" кажи­ речи всеки ден могат да се видят столичани с торбички, тъй като това време, изглежда е рай единствено за гъбите.

Те са, разбира се, изключително ценна храна и не е редно поради преувеличени страхове да се отказваме от тях. Всеки начинаещ гъбар обаче трябва да знае няколко основни неща. Има доста видове отровни гъби, които са двойници на ядливите ­ дяволската гъба, червената мухоморка, пантерката и т. н. При отравяния с тях има доста шансове за благополучен изход.

Гъбата, която всеки начинаещ гъбар трябва да заобикаля, е ливадната печурка. Нейният отровен двойник е зелената мухоморка. Само 30 г от нея са достатъчни да се отрови цяло семейство. А когато се появят признаците, вече нищо не може да се направи .

Гъбите не принадлежат нито към растенията, нито към животните. Те не могат подобно на растенията да произвеждат енергия, защото не фотосинтезират, а от друга страна като животните произвеждат енергия от органични материи.

Гъбите са ценна добавка към храната при недоимъчни състояния ­ мършавост, анорексия. Те се препоръчват и при обменно-метаболитни заболявания ­ подагра, диабет, затлъстяване, сърдечно-съдови заболявания. Препоръчват се като добавка и при имунодефицитни състояния и остеопороза, защото съдържат калций, витамин Д.

Освен това гъбите доставят висококачествен белтък и осемте незаменими за хората аминокиселини. Благодарение на благоприятното съотношение натрий­ калий (малко натрий, много калий) са подходяща съставка на диетите бедни на натрий (например при високо кръвно и сърдечни заболявания). Гъбите са бедни на пурини и затова са подходящи и при подагра. Още повече, че стимулират бъбреците за отделяне на пикочна киселина. Освен това са богати на витамини от групата В и витамин D, а също така на фосфор, калций (важно при склонност към остепороза) и на микроелементи като например селен.

Те натрупват в сравнение със зеленчуците 10­ 100 пъти повече минерали и микроелементи. Биологично активните им съставки са комбинирани благоприятно, така че се усвояват много лесно от организма.

.
.
.
.
Живот: други материали
.
Анкета
трябва ли да слагаме коланите на задните седалки в автомобила?
да, задължително
спасяват само когато се кара до 80 км./ч
не
кат само си търси начин да глобява