monitor.bg
Вторник 28 Август, 2012
Позиции
Учебниците

.
Веселин Тодоров, председател на Асоциация „Българска книга” : Ново съдържание след приемането на закона

 
Съдържанието на учебниците се определя от министерството на образованието, което създава, и министърът на образованието утвърждава тези учебни програми на базата на учебния план. Издателите не решават дали учебниците да съдържат даден автор и определени негови произведения или не. Проблемът със съдържанието не е нов, той възниква почти всяка година с бисери от учебниците, които също понякога са силно преувеличени, с изрази, които невинаги са разбираеми, но за съжаление проблемът с разбирането е в уменията, знанията и подготовката на читателите. Много често някой твърди, че учебниците са неразбираеми и на много висок стил, но това е проблем на този, който не може да ги разбере, а не че те са прекалено сложни. Те следват учебната програма, която не е по-тежка от учебните програми в другите държави. По-скоро проблемът е, че наистина се принуждават издателите да правят много еднакви учебници и децата да учат почти едно и също, независимо от визията им за тяхното бъдеще.

Най-актуалният проблем е дали ще бъде приет скоро новият Закон за предучилищното и училищно образование. Без неговото приемане не могат да бъдат сменени тези учебни програми, което пък е единственото възможно основание за създаване на нови учебници. Затова и сега децата, особено в гимназиалния курс, учат по учебници на повече от 10 години. Министерството на образованието пусна една процедура за актуализация, но тя е само във формата на някои по-неактуални данни, не е за написване на нови учебници. Например учебниците по география смениха някои статистически показатели.

Колкото до цените на учебниците, както знаете, до седми клас издателите на учебници ги продават на практика на държавата чрез общините, така че цените се договарят с министерство на образованието и с общините, а не директно с клиентите. Поради това тези цени трябва да бъдат обосновавани, тоест те не са цените каквито намери за добре издателят, а трябва да се обосноват разходите. В някаква степен приличат на регулираните цени на тока и парното например. Има натиск от увеличаващата се себестойност и заради вдигащите се горива, и заради повишаващите се разходи за печат, и поради намаляващите тиражи на учебниците. Това при някои други стоки не се усеща така осезателно, но при книгите цената е много пряко зависима от тиражите. За съжаление цените се вдигат обективно не само от разходите за печат, за горива и т.н., но и от по-ниските тиражи, което е резултат от по-малкото деца. Учебниците след осми клас до голяма степен са в зависимост и от пазарните условия. Учителите се съобразяват и с цените, така че според мен не може да се стигне до някакви неразумни цени. Напоследък общо взето сумите, които се отделят за учебници, не са се повишили особено. Държавата отделя около 42-43 милиона лева, сумите, които се плащат директно от родителите за учебници, са много по-малки. Може би общо като статистика в нашия бранш учебниците съставляват около 50% от оборота на книгите. Около 65 милиона лева е оборотът на книги и около 60 милиона лева е оборотът от учебници в България според събраните данни от всички големи издателства и търговски вериги.

Ако не бъде приет новият закон, няма да има нови учебници и просто ще се допечатват неголеми тиражи от старите. Трудно предвидимо е какво ще се случи. Когато учебникът е нов, тиражите са много по-големи, което пък позволява издателят да поддържа по-ниски цени. Цените по-скоро ще са в рамките на сегашните, но най-лошото е, че вероятно няма да има нови учебници за тази учебна година.
.
Диян Стаматов, директор на 119-о СОУ, София: Осигурили сме помагала за всички деца

 
Всички учебници за новата учебна година в нашето школо са осигурени. Всички деца, които са се записали в паралелките от първи до седми клас, ще получат полагащите им се помагала. За нас е особено важно, че нямаме отказана заявка. Това, което сме планирали още през март, е изпълнено на сто процента още в началото на месец юли. Абсолютно нови учебници получават  всички първокласници. Те обаче са само за еднократна употреба. Тази година абсолютно нови трябваше да бъдат и учебниците за втори и за четвърти клас, както и част от помагалата в пети, шести и седми. Изтече тригодишната давност на употреба на учебниците по история, география и по биология. Затова трябваше да закупим нови.

Сумата, която платихме за закупуването на учебниците за всички ученици от първи до седми клас, е 68 хиляди лева. Отделните учебници се издават от различни издателства, тъй като всеки един учител си избира към кое издателство да закупи помагалата. И така при нас комплектите са от различни издателства в различните класове. Също и по всеки един предмет издателствата са различни. Ако в начален етап има възможност да се избира от 3 издателства - по география, биология и по химия, диапазонът в средния курс е доста широк. Проблем е и това, че по предмета труд и техника не всички издателства предлагат пълния комплект от учебници, а само някои от тях. Затова се получава доста широка гама от учебници в един пълен комплект. Нямам представа какво е съдържанието на новите помагала. По въпроса за това какво пише в тях, силно се надяваме, че авторите са преценили внимателно съдържанието им.
.
.
.
.
Анкета
трябва ли да слагаме коланите на задните седалки в автомобила?
да, задължително
спасяват само когато се кара до 80 км./ч
не
кат само си търси начин да глобява