monitor.bg
Петък 26 Август, 2011
ЗА ДА НАМАЛЕЯТ КАТАСТРОФИТЕ ПО ПЪТИЩАТА
Двойно по-дълги шофьорски курсове
Обучението за книжка скача над хилядарка. КАТ ни тества с въпроси уловки в листовките

авторът
От септември шофьорските изпити ще поскъпнат и заради технологиите, и заради горивата.
.
Започва акция „Гражданска отговорност” в цялата страна
Пътна полиция започва акция „Гражданска отговорност” в цялата страна. От днес катаджиите ще проверяват масово шофьорите дали са сключили задължителната застраховка. Причината за спешната акция е намалелият брой на водачите, които имат полица. От Пътна полиция припомнят, че всяко пътно превозно средство, което не е спряно от движение, следва да е застраховано с „Гражданска отговорност”. Всеки водач, който бъде хванат с това нарушение, ще остане без книжка и автомобилът му ще бъде спрян от движение. Освен по големите пътища този път катаджиите масово ще проверяват и в селата, където броят на шофьорите, които карат без задължителната застраховка, е най-голям.
.
КАТ ни тества с въпроси уловки

ХРИСТО ТАНЕВ
Компютърът, който за 15 минути ще разчита листовките.
Въпреки че новите листовки ще са с по-малко въпроси, времето за решаването им остава същото.
Председателят на Асоциацията за квалификация на автомобилистите Красимир Георгиев показва новите листовки.
Новата система за изпити тръгва през се птември
Компютър ще проверява листовките за 15 секунди

ВИКТОРИЯ ПЕНКОВА

Въпроси с уловки, на които всички отговори може да са верни, очакват кандидат-шофьорите, които се явяват на листовки от 15 септември. Новата система ще е напълно автоматизирана и възможностите за купуване или манипулация на изпита ще са сведени до минимум.

Теоретичният изпит вече ще е с 45 въпроса, а не с 60, както досега. Всеки от тях обаче може да има по четири верни отговора и нито един грешен. Това обясни зам.-директорът на ДАИ Митко Ганев. Ако кандидатът пропусне дори една от верните възможности, целият му въпрос ще се смята за грешен и ще се санкционира с минус 3 точки. За всеки явяващ се допустимият брой наказателни точки е 10. Освен това до момента, ако излезеше с химикала дори малко от квадратчето, това също му се признаваше за грешен отговор. С новата система, която ще проверява листовките,

ще се отчита само, че е зачертан грешно

но отговорът е правилен. Друга новост е, че върху всяка листовка ще има уникален баркод. Такъв ще бъде отпечатан и върху протокола на всеки курсист, за да не стават шашми с подмяна на резултатите. Всяка листовка ще бъде уникална със своите комбинации от въпроси и с баркода.

Промяната е записана в наредба №38 на транспортното министерство и ще влезе в сила на 15 септември. Реалното време за проверка на листовките на един кандидат ще бъде не повече от 15 секунди. Всеки проверяващ ще носи със себе си специален куфар с малък компютър с четец, който автоматично казва кой отговор е верен и колко точки е събрал мераклията за шофьор.

Намаляването на въпросите няма да съкрати времето за решаването им и то ще остане както досега 40 минути. Максималният брой точки, които се изкарват на листовките, е 97. За да получи „да” и да премине към практическия изпит, курсистът трябва да събере минимум 87 точки, каза още Митко Ганев.

Според сега действащата система с до 5 грешни въпроса от общо 60 изпитът се води за взет. „Целта на промяната е човекът да не играе на тото, като зачертава отговорите. Най-много точки ще получава, ако отговори вярно на въпроси, свързани с изпреварването, светофарите, регулиране на движението, даването на предимство и други условия, от които пряко зависи животът на водачите. При всеки сбъркан отговор от тази група ще му се отнемат по 3 точки”, обясни инструкторът Красимир Георгиев, който е председател на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България. По думите му вторият клас въпроси по важност, които

ще „ощипват” курсиста с 2 точки

 са тези, свързани маркировката, “Гражданската отговорност” и т.н. По една точка ще се отнема, ако изпитваният обърка незначителни казуси, свързани с различни правилници за санкциониране на водача, защото така или иначе имало КАТ, който следял тези въпроси

Новите листовки ще бъдат отпечатвани на по 3 листа. На всеки ще има по 15 въпроса с по 4 възможни отговора. На тях ще има и по-големи картинки, които да привлекат вниманието на курсиста. Целта е да внимава повече, а не да бърза при задраскването на верния отговор. Така и самите детайли от схемата ще са по-ясни и разпознаваеми, обясниха експерти.
.
Всеки куфар тежи 11 кг
Общо 60 изпитващи служители от ДАИ ще бъдат въоръжени с модерния куфар, каза зам.-шефът на агенцията Митко Ганев. По думите му те ще успеят да покрият територията на цялата страна. Всеки служител си има лична идентификационна карта с ПИН код и само той може да влиза в „своя” куфар.

Уникалната машина тежи 10,8 кг. От едната страна на куфара е разположен компютър с минидисплей, а от другата има два валца, в които се пуска листовката. Всеки лист ще се обработва за максимум 5 секунди. Така за общо 15 секунди курсистът ще знае дали е изкарал нужните му 87 точки, за да продължи, или ще трябва да се явява пак на изпит. „Досега хората се вълнуваха по 24 часа, докато им излязат резултатите. После в един момент се втурваха всички да зареждат сайта на ДАИ и той блокираше заради „нападението”. Сега вече това ще приключи”, радваха се инструктори.
.
Половината водачи в Перник - нарушители
Всеки втори шофьор в Пернишко не спазва правилата за движение. Това показват резултатите от извършените до момента проверки в рамките на европейската акция срещу високите скорости, съобщиха от полицията. От началото на акцията досега пернишките пътни полицаи са издали 71 акта и 75 фиша. Проверени са общо над 300 моторни превозни средства, като са издадени 71 акта на водачи, превишили скоростта, и 75 фиша за същото нарушение. Петима шофьори са управлявали превозните си средства след употреба на алкохол ­ тестовете на четирима са показали 1,2 промила, а пробата на един ­ под 1,2 промила. Контролната операция започна на 22 август и ще продължи до 28 август.
.
50 000 с честитка от Пътна полиция

 
Само за 3 месеца след въвеждането на електронния фиш

ПЕТЪР ИВАНОВ

50 000 честитки са получили шофьори, щракнати от някоя от 15-те камери на КАТ да карат с бясна скорост само за 3 месеца, откакто е въведен т.нар. електронен фиш. За огромния брой наложени глоби съобщи пред „Монитор” шефът на транспортната парламентарна комисия Иван Вълков.

Именно той бе начело на вносителите на промените в Закона за движение по пътищата, с които санкциите за превишена скорост бяха завишени близо два пъти и беше регламентиран начинът за налагането им при заснемане на автомобил в нарушение. По думите на депутата от ГЕРБ на практика новите правила са заработили в началото на април, тъй като

тогава камерите са минали през технически преглед

 и само до края на юни са уловили 50 000 джигити. След въвеждането на промените фишовете започнаха да се изготвят за броени минути след щракването на возилото и да пристигат на адреса на собственика му до няколко дни. Освен това депутатите записаха в закона, че честитките трябва да се пращат вече с обратна разписка, така че виновникът да не може да се измъкне от отговорност. Ако собственикът на автомобила не го е карал, когато е уловен от мобилен радар, трябва да декларира това обстоятелство в 7-дневен срок. Народните избраници решиха още който си плати в рамките на 2 седмици от получаването на честитката, да заплаща само 70 на сто от размера на наложената му глоба. Тъкмо обратната разписка и отбивката от стойността на фиша според Вълков са основните фактори зам.-шефът на Дирекция „Полиция” Алекси Стратиев да му се похвали, че вече е отчетено увеличение на събираемостта на глобите. С колко точно са скочили постъпленията в КАТ, депутатите щели да узнаят през септември, след като поискат справка. Според промените в закона парите от глобите от камерите отиват в специален фонд за закупуването на нова техника. Целта е общо 300-400 камери да дебнат за нарушители по пътищата в страната и така катаджиите да бъдат изкарани от храстите, обясни неотдавна Вълков. Той отбеляза, че макар мобилните устройства в момента да са все още едва 15, след въвеждането на електронния фиш, от една страна, са се увеличили постъпленията от глоби в КАТ, а от друга ­ намалели са инцидентите на пътя. Въпреки големия по традиция брой на катастрофите през август

ЖЕРТВИТЕ ЗА ТОЗИ МЕСЕЦ СПРЯМО 2009-А БИЛИ С 11 ПО-МАЛКО

 Посредством камерите, с които се изключва субективният фактор, и промените в закона безспорно ще бъде постигнат желаният превъзпитателен ефект върху водачите, убеден е Вълков. Той допълни, че с цел намаляване на инцидентите през лятото 12 патрула са изпратени да следят за спазването на правилата в отсечката между Пловдив и Бургас. Едно от „очите” на КАТ пък отскоро дебне джигитите на разширената южна дъга от софийското Околовръстно между отбивките за Бояна и Драгалевци.

Вълков разкри също така, че се подготвя предложение за промени в Закона за пътищата за изместването на билбордовете на по-отдалечено разстояние от магистралите. За премахването на разсейващите понякога шофьорите реклами обаче едва ли би могло да се говори, след като постъпленията от тях в хазната възлизали на 6 млн. лв. Броят на жертвите след удар в стълб на билборд у нас обаче бил около 100, което налагало отдалечаването им на безопасно отстояние. Освен това за по-голяма сигурност съоръженията вероятно щели да се оградят с мантинели.
.
Пиян помля 6 коли
Иван Първанов

Автоджигит помля шест леки и товарни автомобили при верижна катастрофа във Велико Търново. Инцидентът станал на 24 август около 23,20 ч на ул. „Венета Ботева“. 31-годишният Красимир С. карал по улицата чужда „Астра“ с бясна скорост. Внезапно на един прав участък шофьорът изгубил контрол върху волан. Колата се отклонила встрани и помела паркираните последователно микробус „Форд“, „Жигула“ и „Фолксваген Поло“. Последният автомобил от удара се преместил и ударил паркирания пред него „Фолксваген Голф“, а той от своя страна се ударил в друга „Астра“. На ударените автомобили са нанесени сериозни щети, като два от тях са направо унищожени. Извършителят е бил задържан от полицията за 24 часа. Той е криминално проявен и вече има в досието си друга верижна катастрофа.
.
.
.
.
Анкета
трябва ли да слагаме коланите на задните седалки в автомобила?
да, задължително
спасяват само когато се кара до 80 км./ч
не
кат само си търси начин да глобява