monitor.bg
Вторник 22 Февруари, 2011
Специалист на Формула 1 поканен да направи проекта на автодрума
НСО с полигон като охраната на Путин

СНИМКИ: МАРИН КРЪСТЕВ
Бронираният мерцедес, в който се возят президентът Георги Първанов и Бойко Борисов.
.
Заплатите на ВИП водачите 800 лв., на охраната - 1400
1400 лв. е средната заплата на охраната на властта, съобщи началникът на НСО генерал Димитър Димитров. Шофьорите пък вземат от 800 до 1200 лева според длъжността, стажа и военния чин. Охранителите са военизирани и заплатите им са като на армията. След като започнат работа в службата по охрана, бодигардовете минават обучение, което трае към 45 дни. След това започват като охрана във втори отдел, който пази сградите на властта – Министерския съвет, президентството, болница „Лозенец”, правителствения ВИП на аерогарата и резиденция „Бояна”. Ако има свободно място за лична охрана, се обявява конкурс и изпит. Издържалите минават курса и чак тогава застават до премиера или друга пазена ВИП персона. Преди да стигнат до лична охрана, служителите обикновено седят на пост 3-4 години, разказа Димитров.

Случаен човек трудно може да излезе на пътя с бронирана кола на НСО и министър в нея.

За да започне работа в НСО, шофьорът трябва да има поне 5 години стаж и професионалните категории Д и Е. Преди това службите му правят прочуване за надеждност. Вади се и справка от КАТ. Ако му е отнемана книжката, няма право да управлява кола със специален режим на движение. След това кандидатите минават военнолекарска комисия. Резултатите трябва да покажат, че те са абсолютно здрави, както за започване на военна служба или заминаване на мисия в чужбина. Следващата цедка е психологическо изследване, което се прави в психолабораториите на института на МВР или във Военна болница. Преминалите прегледите и проверките започват първото си обучение - курс за самостоятелен водач, което трае минимум 2 седмици. Новаците се обучават как се кара кола в НСО и изучават обичайните маршрути за движение на властта. През това време се набляга и на теорията. На преминалите курса се издава протокол и те работят в дежурна група, докато свикнат с цялостната организация на работа. След период от една до 3 години, ако нямат нарушения и покажат качества, преките началници предлагат надеждните шофьори за курс за управление на брониран автомобил, който трае един месец. На този етап от обучението се учи спецификата на каране на бронирани коли. Тренират се и качества като рефлекс при дадена ситуация, работа в екип, прикриване при стрелба, евакуация на пострадали. След това започват да карат екипа на охраната, когато се движат по няколко коли. След най-малко 4-5 години най-добрите се допускат да возят министри.
.
Обикалят Земята 88 пъти за година
Почти 88 обиколки на Земята навъртат шофьорите на НСО. Обиколката на Земята е 44 000 км, а по данни на полковник Злати Райчев шофьорите му изминават 3,5 млн. километра на година. От тях около 1,5 млн. км са на територията на София.  НСО разполага с над 300 автомобила. От тях всеки месец се движат 200-250, а всеки ден излизат над 100.  

Последните придобивки са бронираните „Мерцедес S 600” с 517 конски сили, на които се возят премиерът Бойко Борисов и президентът Георги Първанов. Двете коли са купени след обществена поръчка миналата година и заради кризата са дошли само за 6 месеца след спечелването на търга, а цената им е паднала под 1 милион лв. според източници на „Монитор”. Купуването на двете машини се наложило заради „необратими износвания” на купетата на тежките возила, които се използвали преди това. Те били използвани 11 години, като навъртели над 300 хил. км. Охраната на президента на кавказка държава дори отказала да качи държавния глава на такава стара кола.

От защитата на НСО се ползват президент, министър-председател, председател на Народното събрание, всички министри, конституционният съд, заместник-председателите на Народното събрание. Отделно по закон се охраняват председателят на Върховния съд, на Касационния съд, главният прокурор и заместниците му. Ако има застрашени лица от властта, които трябва да се охраняват, това решава междуведомствена комисия.

С брониран автомобил пътуват Бойко Борисов, Цецка Цачева, Георги Първанов и министърът на вътрешните работи Цветан Цветанов.
.
Шофьори провокират гардовете на пътя

Полковник Злати Райков
През последните години шофьорите по улиците започнаха да провокират колите на НСО, разказа полковник Злати Райков, шеф на транспортния отдел на охраната на властта. Той тествал БМВ 7 серия, когато на червен светофар до него се залепили младежи с ауди и предложили „да се дърпат”. В началото на март миналата година двама младежи на по 19 г., напушени с марихуана, предизвикаха нарочно инцидент с колата, която вози вицепремиера и министър на вътрешните работи Цветан Цветанов. Той пътувал към Министерския съвет, за да участва в заседанието за антикризисния закон, когато опел го застигнал на отбивката край ресторант “Ропотамо”. Въпреки че двете коли на НСО, с които се движи, подали сигнал, че са със специален режим, опелът на младежите се изравнил и ги преследвал до Орлов мост. При инцидента била ударена пилотната кола - откачена е страничната й лайсна. При преследването колите на НСО опитали да се изтеглят с над 100 км/ч, с толкова карали и момчетата с опела. Младежите твърдели, че искали да видят как ще реагира Националната служба за охрана. Друг гражданин пък нарочно се вклинил на няколко пъти между двете коли, които карали президента Първанов към Бояна по столичния булевард „България”.

Райков напомни, че по закон при настигане от коли със специален режим на действие, каквито са колите на НСО, другите водачи трябва да отбият колата си или да спрат.

През 2009-а шофьорите на властта са имали над 40 инцидента, като само 2 са били по тяхна вина. През 2010 г. е имало 70 застрахователни събития с коли на НСО. Най-често са си патили от градушки, спукани стъкла, срязани гуми, изкривени джанти, олющени брони и калници. "Само 29 са пътните произшествия с наши автомобили. При седем случая на водачите ни са съставени актове. Има два-три за неспазване на дистанция в градска среда - изкривен регистрационен номер и счупени щипки на фара", признава полк. Райков.
.
.
.
.
Анкета
трябва ли да слагаме коланите на задните седалки в автомобила?
да, задължително
спасяват само когато се кара до 80 км./ч
не
кат само си търси начин да глобява