monitor.bg
Сряда 16 Юни, 2010
Културата
Мъжът и жената интимно
Галерия „Върхове” извади еротични рисунки на класиците

Никола Мирчев пресъздава анатомията на насладата.
.
Гледаме Марта Кондова като бежанка

Борис Войнарович
Марта Кондова е носителка на наградата „Невена Коканова" за млада актриса.
Марта Кондова нелегално преминава границата във филма на Красимир Крумов „Под едно небе", който днес вечерта ще се завърти в Дома на киното. Лентата от 2004 г. е включена в рамките на програмата „Десетилетие на българското кино", която ни запознава с български филми, произведени в периода 2000-2009 г.

За ролята на 15-годишната Руфие, която тръгва да търси баща си в Турция, Кондова грабна наградата за дебют на името на Невена Коканова във фестивала „Златна роза". Продукцията на БНТ и CI№EMAX на "София филм фест 2003" спечели награда "Кодак" за най-добър български игрален филм. Стилен, който впечатлява с финес, цялостна завършеност, елегантно и изящно звучене ­ са оценките на критиката. Освен Марта Кондова в актьорския екип влизат още Иван Кондов, Красимир Доков, Леонтина Ардити, Рене Шиндаров и Румен Трайков. Оператор е Емил Христов.

Общо 34 български игрални филма са включени в програмата „Десетилетие на българското кино", посветена на Годината на българското кино. Тя се организира съвместно от "София филм фест" и Дома на киното. Студентите и учениците имат право на безплатен вход. Филмите от "Десетилетието" са всяка сряда от 18,30 часа в Дома на киното и ще бъдат представени от техните автори.
.
Пари само за дебютанти в киното

Екатерина Титова
Борис Десподов с продуцентката Мартичка Божилова от „Агитпроп" и Борис Мисирков (от ляво на дясно).
Нито един от кандидатствалите 17 проекта за пълнометражен игрален филм не получи субсидия от Националния филмов център (НФЦ) на пролетната сесия, минала тези дни. Това реши комисията, оглавявана от Мариана Евстатиева. Причината е, че не успяха да съберат достатъчно брой точки и не прехвърлиха бариерата, отвъд която щяха да получат правото да бъдат финансирани от държавата. Ако и на есенната сесия НФЦ отново каже „пас" и не раздаде ръка, има опасност над родното кино да надвисне сянката от 90-те, когато филмовото производство бе съсипано от нулеви години.

Да се надяваме, че до там няма да се стигне, след като имаме Закон за киното и след като на пролетната сесия НФЦ подкрепи трима дебютанти. В категорията „Дебютни проекти за първи игрален филм" Борис Десподов пребори останалите 5 конкуренти и неговият „Невероятните приключения на един водопроводчик от Полша в Дивия запад" събра най-много точки. Досега режисьорът ни бе познат само от документалистиката и анимацията ("Коридор №8", „Три сестри и Андрей"), но вече нагазва в дълбоките води на пълнометражното игрално кино. Зад него отново застават продуцентите от „Агитпроп", съсценарист е Ваня Райнова.

Докато Борис Десподов все пак не е абсолютно начинаещ, то за двамата режисьори ­ Светла Цоцоркова и Николай Тодоров, това е първи игрален филм. Съответно те събраха най-много точки в раздела „Дебютни проекти" с „Тетрадката" (сценарист Венцислав Василев, продуценти „Фронт филм") и „Три дни в Сараево" (сценарист Николай Тодоров, продуценти „Скрийнинг Имоушънс").

На пролетната сесия НФЦ подкрепи и 5 проекта за развитие на сценарий за игрален филм. Единият от тях ­ „Съдилището", е на режисьора на „Светът е голям и спасение дебне отвсякъде" ­ Стефан Командарев, съвместно с Марин Дамянов. Другите са ­ "Прашката на Давид" на Светослав Овчаров ("Любовната история, която Хемингуей не написа", „Зад кадър" ), проектът "Иван" на сестрите Невена и Милена Андонови ("Маймуни през зимата"), Андрей Паунов с "Мексикански експрес" ( „Проблемът с комарите и други истории") и Валентин Гошев ­ "Моторът" ("Самотни сърца").
.
От 30 до 100 лева за Кенеди

 
Билетите за концерта на Найджъл Кенеди в Античния театър в Пловдив вече са в продажба. Виртуозният кавалер на цигулката ще свири у нас на 1 септември, а пропуските за публиката са на цени от 30 до 100 лева, съобщиха организаторите на събитието от Арт БГ.

Кенеди ще свири заедно с музиканти от Пловдивската филхармония. Отсега са заложили в програмата класически композиции на Дюк Елингтън и Бах. Концертът ще открие официално традиционния Есенен салон на изкуствата, който се провежда ежегодно в Града под тепетата.

Найджъл Кенеди е може би най-атрактивният съвременен изпълнител на класическа музика. Известен със своята ексцентричност, той вече две десетилетия предизвиква критиката и обществеността с поведението, външния си вид и избора си на репертоар.

Често забелязван както на улицата, така и на концерти, облечен с фланелка на любимия си футболен отбор "Астън Вила", големият цигулар оставя характерен отпечатък върху музиката, която изпълнява с цялото си сърце и душа.
.
Джон Бойн, ирландски писател: Кризата не повлия на четенето

 
Преди два дни Джон Бойн пристигна в София по покана на посолството на Ирландия, за да участва в отбелязването на Блумсдей. Вчера вечерта той се срещна със свои читатели, а през лятото и есента му предстоят още много участия на литературни фестивали в Италия, Бразилия, Китай, Германия и други държави. През октомври тази година се очаква издаването на осмата му книга ­ „Ноа Барлиуотър бяга от вкъщи", която е забавна история за малките читатели.

­ Г-н Бойн, има ли конкретна случка, които ви провокира за написването на романа?

­ Няма конкретно събитие, но интересът ми към този период от историята започна, когато в училище една от моите учителки ми даде да прочета книгата „Периодическата таблица" от Примо Ливи ­ оцелял концлагерист от Аушвиц, написал няколко автобиографични творби. Това провокира интереса ми към холокоста и всички останали събития от този период. По-късно винаги ми е било много интересно да чета за него и когато седнах да пиша книгата, вече бях много добре подготвен.

­ Кой бе първият ви читател?

­ Моят племенник Джейми, на когото съм посветил книгата, я прочете пръв. Тогава той бе на 11 г. и исках да знам кое от това, което е чел, вече знае от училище и дали двете момчета ­ главни герои ­ му изглеждат реалистично. Първото, което той сподели, е, че книгата много му харесва с изключение на края. Това ми даде шанс да му обясня, че романът завършва така, защото колкото и да е жестоко, това е историческата истина.

­ И въобще не сте се колебаели да напишете хепиенд?

­ Не. Спомнете си филма на Роберто Бенини „Животът е прекрасен" ­ накрая му майката и синът є отново са заедно. Но действителността по време на войната въобще не е била такава. И аз прецених, че да бъдат читателите емоционално повлияни от книгата, те трябва да бъдат шокирани.

­ Не по-малко шокираща е и агресията на днешните неонацисти. Смятате ли, че заради ксенофобските настроения в много държави има риск да се повтори ужасът на Втората световна война?

­ Винаги има такъв риск, защото геноцидът продължава да съществува. Това, което мога да направя лично аз, е да разговарям с учениците за тези събития, да анализираме техните възприятия за света и да им помогна да разберат, че хората са различни и трябва да бъдат приемани такива, каквито са.

­ След тези срещи какви са вашите впечатления ­ четат ли ирландските ученици или са пристрастени към компютъра?

­ Децата в Ирландия четат много! Такива са впечатленията ми от всички срещи с тях и от всичките ми посещения в различни училища. Но затова се полагат и много усилия ­ да се пишат и издават интригуващи заглавия.

­ Техните достъпни цени ли поощряват четенето, или икономическият фактор не е водещ в тази област?

­ Основната причина не е цената ­ у нас има много библиотеки, които са много посещавани. Докато бях малък например, моята майка ме водеше всяка седмица в една библиотека, която и днес има много читатели. Иначе цената на една книга с меки корици е около 10 евро ­ това никак не е скъпо за ирландците и затова на книгите все още се гледа като на евтин подарък, който си остана такъв въпреки последствията от икономическата криза.

­ Следователно компютърната мишка все още не е „изяла" книгата?

­ Това никога няма да стане! Много хора все още предпочитат да имат дадена творба като книжно тяло и напредъкът на новите технологии няма да измести този интерес.
.
Визитка
Джон Бойн е сред най-популярните англоезични писатели. Роден е през 1971 г. в Дъблин, Ирландия, учи английска литература в Тринити колидж, и творческо писане в Университета на Източна Англия. Творбите му са преведени на 42 езика, а най-известният му роман - „Момчето с раираната пижама", е продаден в повече от пет милиона екземпляра по цял свят и филмиран от Марк Хърман. С изключително майсторство Джон Бойн разгръща най-печалните страници от историята - времето на холокоста, през призмата на 9-годишния Бруно - син на офицер, един от любимците на Хитлер. За разлика от всички останали книги, посветени на Втората световна война, в романа на Бойн няма описания на жестокости, но точно липсата на нравоучения и политически лозунги я прави толкова разтърсваща. На български романът бе издаден от  Intense в превод на  Иглика Василева.
.
.
.
.
Анкета
трябва ли да слагаме коланите на задните седалки в автомобила?
да, задължително
спасяват само когато се кара до 80 км./ч
не
кат само си търси начин да глобява