monitor.bg
Събота 11 Септември, 2004
Терминатор
Как да направим истински силни мускулите
Напомпаните фигури на културистите стават за перчене пред дамите, но не вършат работа в екстремна ситуация

Снимки: Иван Каменарски
Напомпаните мускули на културистите не са гаранция за тяхната сила.
.
Препоръка: Увеличавайте постоянно теглото на щангата

Във фитнес салоните твърде често може да се чуе авторитетното мнение, че трябва да се правят Х упражнения по У серии за всяка отделна мускулна група. Истината е, че големите мускули не се правят с определен брой серии или упражнения, а се ваят с големи тежести. Няма никакво значение колко серии и упражнения правите, нито под какви ъгли натоварвате мускулите си. Ако тежестите, които използвате, не се увеличават прогресивно във времето, то и мускулите ви няма да "отлепят" в силово отношение. Това е единственият признак за прогрес, по който трябва да се водите ­ увеличаването на тежестите.

Ако тежестите в упражненията се увеличават, това означава, че трупате сила и евентуално по-големи мускули (ако тренирате за маса). Ако тежестите са същите, както и преди 1, 2, 3 или повече месеца (а някои хора тренират години с едни и същи тежести!), то не очаквайте нещо във фигурата ви да се промени в положителна посока.

Затова забравете предписанията от типа 4х6х8х12 (упражнения, серии, повторения). Вместо това изберете няколко базови упражнения и се стремете да увеличавате тежестите в тях, спазвайки, разбира се, правилната техника на изпълнение на упражненията. Бъдете сигурни, че преди да се усетите с тази тактика ще сте един от хората, които вдигат най-тежките щанги в залата.

Изхвърлете също всички допълнителни изолиращи упражнения. Те само отнемат енергия и ограничават възможностите на тялото за възстановяване. Изолиращите упражнения не развиват силата, поради малките тежести, които се използват. Нито пък оформят мускулите, тъй като формата им е генетично предопределена.

Не правете и много упражнения в една тренировка. Многото упражнения пречат да се концентрирате и съответно да качвате сила. С тази тактика ще мислите само как да завършите всички упражнения, вместо да се концентрирате върху увеличаването на тежестите. Същото важи и за броя на сериите. Всъщност, ако тренирате тежко, сами ще забележите, че не сте в състояние да правите много серии. Обикновено 2-3 серии от упражнение са достатъчни (като изключим загрявката).

В крайна сметка от всичко казано дотук може да се изведе следната препоръка: изберете си няколко базови упражнения за цялото тяло, а не за отделните мускулни групи и се концентрирайте върху това да развиете силата си в тези упражнения.

И още нещо много важно ­ доста хората смятат, че всеки, който е голям и силен, е експерт по културизъм и че разбира много. Именно поради тази заблуда в момента силовите ни спортове са на този хал. Истината е, че тези, които са големи (и понякога силни) рядко знаят как са станали такива. Ако имате добра генетика и взимате стероиди, може да станете голям и силен дори с идиотски тренировъчни програми, които няма да подействат (или ще подействат отрицателно) при 99% от хората. Такива са всъщност повечето от съвременните културисти, трибойци (силов трибой) и щангисти. В повечето случаи те просто доразвиват перфектната си генетика с големи количества стероиди и всякаква друга химия. На практика техните успехи не се дължат на някакви специални тренировъчни програми или диети. Повечето от тези атлети с наследствена добра генетика са пълни профани по отношение на тренировките. Затова моята последна препоръка по отношение на силата е: елитните културисти са последните хора, към които трябва да търсите за съвет по тази тема.

.
.
.
.
Живот: други материали
.
Анкета
трябва ли да слагаме коланите на задните седалки в автомобила?
да, задължително
спасяват само когато се кара до 80 км./ч
не
кат само си търси начин да глобява