Диян Стаматов, директор на 119 СУ „Акад. Михаил Арнаудов“

Всяко училище трябва да има медик

Мила Мишева - неделя, 05-03-2017 - 19:19

Все по-често децата търсят психолозите, наказанията имат обратен ефект върху новото поколение

- Г-н Стаматов, след трагичния инцидент в 52 ОУ, след който почина ученичка, започна дебатът за това трябва ли да върнат лекарите в училище. Какво е вашето мнение по въпроса?


 

  • Дори и да имаме голямо желание, това няма как да се случи. Също както педагозите, така и лекарите са дефицит. Голяма част от тях не само напуснаха учебните заведения през последните десет години, но и потърсиха реализация извън страната. Така че няма как в училищата да се върнат лекари, които са извън територията на България. Би могло обаче нормативната уредба да се осъвремени, така че във всяко училище да има медицинска сестра или фелдшер. В много учебни заведения работното време на медицинския специалист е до обяд, а целодневната форма на обучение продължава до 17-18 ч. Така почти 5-6 часа в училище няма никакво медицинско лице, което е много опасно заради струпването на голяма група деца, които имат нужда от някаква консултация. И тук не става въпрос за някакви драматични ситуации. Но във всяко училище ежедневно има поне десетина случаи на някакви проблеми - децата падат, нараняват се, има периоди на разпространение на въшки, на различни заболявания, които трябва да бъдат регистрирани от специалисти. Аз лично мисля, че не е толкова голям финансовият ресурс, който трябва да се отдели от здравното министерство, за да могат да бъдат осигурени навсякъде медицински специалисти. В момента те не са на подчинение на директора на учебното заведение, а се назначават от общинските съвети на населените места и са под управлението на техните здравни дирекции. Така че това е една допълнителна общинска гаранция за здравето на децата, която може да бъде съвсем спокойно финансово регламентирана.

- Т.е. за вас решението е във всяко училище да има медицинска сестра или фелдшер?

  • Да, защото там, където няма никой, има проблем, защото се разчита само на подготовката на учителите и директорите. А ние колкото и да сме подготвени, не можем да окажем медицинска помощ на нивото на един специалист.

  • Над 7000 са случаите на агресия в училищата само за миналата учебна година. Какво трябва да се направи, така че тази статистика да тръгне надолу?

  • Когато преди една година напуснах временно училището, което ръководя, в него имаше само един педагогически съветник, а сега вече са двама. Но се оказва, че макар че са по цял ден в училище, тяхното работно време не е достатъчно, за да консултират всички деца. И тук не става дума само за агресивни случаи, а за потребността на децата от откровен разговор с човек, който не е техен учител, родител или съученик. Децата се обръщат към психолозите, за да споделят проблем в семейството, да разкажат за взаимоотношенията си с приятелите си, някоя любовна драма или ситуация извън училището, която ги притеснява. Също така учениците търсят педагогическия съветник, за да кажат колко добър или пък колко недобър е даден учител. Така че диапазонът от теми за разговор е много широк и най-общо казано влиза в рубриката „положителна комуникация“. За нея обаче напливът на чакащи е все по-голям. Да не забравяме, че учениците говорят с педагогическите специалисти и в случаи на голям брой отсъствия и на отстраняване от час.

- Колко психолози са необходими в едно голямо училище като вашето, за да се отговори на потребностите на децата да споделят?

- В момента са необходими около 4-5, като пак повтарям в момента имаме двама.

- Как обаче училищата с по-малки бюджети ще намерят финансов ресурс, за да назначат психолози ?

- Виждам разрешаването на проблема по следния начин. Във финансовия ресурс на Министерството на образованието и науката всяка година има определени средства за национални програми. Тази година те са различни, в зависимост от приоритета, който определи министерството в следващите години. За всички е ясно, че в момента агресията е един от най-големите проблеми, а да се справим ни е нужда помощта на педагогическите съветници. Затова може да се създаде национална програма, която да финансира назначаването на психолози в малките учебни заведения, които нямат възможност да направят това с пари от собствения си бюджет. Така едно по-малко училище със 100 ученици ще има гаранция от държавата за един педагогически съветник.


 

- Новият закон залага на положителната дисциплина. Не са ли необходими обаче по-строги наказания?


 

- Това е един трънлив въпрос. Голяма част от учителите смятат, че трябва да има изключително строги наказания. Съвременното мислене на новото поколение обаче показва, че когато се прилага санкция, децата отвръщат с отпор и се стига до отпадане от системата на образованието. Това не трябва да се допуска в никакъв случай, защото днешният ученик е различен от този през 1999 година. За него комуникация изцяло в положителна насока е много важна, за да промени своя начин на мислене. При него авторитарният и наказателен начин на общуване не работи. И тук наистина ще трябва много стабилна промяна в мисленето на голяма група учители, които да осъзнаят, че наказанията не са ефективни. Трябва комуникиране, убеждаване и показване на добрите примери.

- От тази година приемът в първи клас ще е с единни критерии, като адресът ще има основна тежест. Ще внесе ли това ред и справедливост в системата?


 

- Това е една стъпка към промяната, свързана с въвеждане на електронна система за прием в първи клас по подобие на тази в детските градини, за която обаче се изисква още време. В градове като Бургас и Стара Загора бяха направени първите опити за централизирано разпределение на децата в първи клас и в момента там няма проблемите, които имаме в София. Убеден съм, че за 2-3 години ще се намери решение и за столицата. Надявам се всеки родител да разбере, че няма елитно училище за прием в първи клас. И този принцип, че централните учебни заведения са елитни, е изключително криворазбран и неправилен. Те имат доброто разположение да са в центъра в града, но това не означава, че дават най-качественото образование. И във всеки един отдалечен от центъра квартал има добри училища, където има място за децата, живеещи в непосредствена близост. Според мен винаги определящ и водещ е бил критерият, свързан с близостта на дома до училището. И тази година обаче вероятно ще има проблем с големия наплив желаещи деца да се запишат в определени училища. Трудно е, когато имаш 100 места и 600 кандидати. Проблемът идва от необходимостта родителите да се убедят, че 500 деца не могат да бъдат записани. Всеки родител търси най-доброто училище. Въпреки всичко обаче е важно месторазположението на самото учебно заведение, защото то трябва да гарантира 100% прием на децата, които живеят около него в непосредствена близост по адресна регистрация. Силно се надявам, че недоволството от това, че не могат да се запишат всички желаещи деца, няма да се превърне в социална драма.


 

- Очаквате ли опашки от родителите през април, когато започва подаването на документи за прием в първи клас, и как мислите да ги избегнете?


 

- Тази година приемането на документи във всички училища в София започва по едно и също време на 19 април. Това предполага, че не може да има опашки, защото родителите ще могат да подадат документи на едно място на тази дата. Според мен отново ще има наплив в някои училища, но е важно да се знае, че за всяко дете има място.

- Родителите обаче не искат просто място, а конкретно училище...

- Така е, но отново стигаме до въпроса, че не трябва да се толерира едно отдалечено местоживеене на детето от училището и записването му точно в това учебно заведение, което родителите желаят.


 

ВИЗИТКА:


 

ВИЗИТКА:

Роден е през 1967 г. в Карнобат

Завършил е Факултета по биология на СУ “Св. Климент Охридски” и преподава биология

Бил е последователно директор на 150 СУ, 80 СУ и 119 СУ в София

През 2016 година беше назначен за зам.-министър на образованието

В момента отново е директор на 119 СУ

 

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.