Дарин Ангелов и Илияна Коджабашева са силен дует в спектакъла.
Снимки Божидар Марков
Проф. Красимир Спасов дирижира силен актьорски ансамбъл

Горки е новият Чехов в Народния

Ирина Гигова - вторник, 26-09-2017 - 17:01

Дарин Ангелов и Параскева Джукелова са любовници в „Чудаци“

Класическото разбиране за добър театър на публиката, която търси стойностни изживявания с изкуството на Мелпомена, навярно ще бъде удовлетворено с интерпретацията на проф. Красимир Спасов на трагикомедията „Чудаци“ от Максим Горки. Уважението към прекрасната, незаслужено позабравена драматургия (въпреки преименуваното като „Чаровно лято с неизбежните му там неприятности“ заглавие), чеховски дух и отлични актьорски изпълнения ще видят зрителите в премиерните представления на спектакъла на 28 и 29 септември в камерната зала на Народния.

В тази своя ранна пиеса провъзгласеният по-късно за пролетарски факлоносец писател е просто един малко по-ироничен и още по-социално насочен Чехов. „Чудаци“ е

почти абсолютна проекция на „Чайка“

и макар в първо действие на сцената да няма пушка, на финала ще прозвучи изстрел... На метър от очите на зрителите ще оживее типично курортна общност от несъстояли се интелигенти, лутащи се в търсене на смисъла в един празен живот, в който те са уморени, още преди да са се осъществили като личности. В този миниатюрен социум се преплитат любовни триъгълници, в които всеки е запленен от чуждия мъж или чуждата жена, от някого, когото не може истински да има и когото потъпква или сам се погубва. Фон на техните емоционални трусове е обществената нагласа на времето, белязана от резигнация, духовна леност и мързел да вземеш в свои ръце както собствената си съдба, така и тази на страната си – „храм, който не може да бъде оправен със стенна живопис“. Бляскавият афористичен диалог рисува една „универсална“ Русия, която сякаш се е настанила безапелационно и повсеместно в днешния ни свят. „Остави политиката, купи си китара“, ще формулира всеобщото разочарование един от героите. Безперспективното съществуване тормози земемера, мъдреца скептик на Марин Янев, който тук с пестеливи средства гради една от най-силните от силните си роли в последните години. Негов антипод е лекомисленият писател Константин на Дарин Ангелов, очарователен в своята хиперактивност, но опасен за онези, които му повярват, особено за дамите. У него загатва появява си по-късният емблематичен персонаж на Горки – оня, който ще изтръгне сърцето си за другите. Но той се мержелее само като химера в „творческите планове“ на Константин. В този образ писателят сякаш иронично е вградил Чеховия Тригорин от „Чайка“, а може би – и част от себе си. Убедителна е младата Илияна Коджабашева като всеотдайната съпруга на писателя, която за миг се превръща от всеопрощаваща приятелка в строго контролираща ситуацията жена, а пък любовницата му Олга в лицето на прелъстителната и тук Параскева Джукелова владее и забавния флирт, и

драматичното отстояване на характера

 Параскева Джукелова владее и лекотата на флирта, и драматизма на унизена жена.

Силно хиперболизиран и много комичен е бившият полицай на Сава Драгунчев; сдържан, но вдъхващ предчувствие за трагедия е докторът на Пламен Димов. С по-малко, но запомнящи се появи, са София Бобчева, Христо Терзиев, Цветомира Даскалова и една от звездите на трупата в близкото минало Добринка Станкова, която отдавна не бяхме гледали в нечий нов проект. Както при Чехов, героите са полифонична общност, почти няма някой, който да е по-главен от останалите; актьорите също вървят към спояване на екип от равностойни гласове.

Преди „Чудаци“ проф. Спасов е поставял на малката сцена и друга творба на Горки - „Васа Железнова“, донесла му Аскеери за режисура и най-добър спектакъл през 1993 г.

 

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.