Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите:

Трябват правила за продажбите във Фейсбук

МАГДАЛЕНА КОВАЧЕВА - сряда, 12-04-2017 - 20:00

Няма фрапантни нарушения в магазините покрай Великден, Ще проверим телекомите след въвеждането на роуминга

- Г-н Маргаритов, за какво ще следи Комисията за защита на потребителите (КЗП) по време на великденските празници? Какви са основните нарушения по това време на годината?

- Вече разгръщаме една доста активна контролна дейност в навечерието на празничните дни, за да гарантираме на потребителите едно спокойно изкарване на дните около Великден. Следим търговската мрежа, пазарите и онлайн пространството за различен тип нелоялни търговски практики, като например за несъществуващи намаления и нереални промоции. Съвместно с колеги от други институции разширяваме обхвата на проверките и така заедно следим и за качеството на продаваните продукти. Опитваме се максимално комплексно да обхванем пазара и това, което към момента можем да кажем, е, че няма някакви фрапантни нарушения или пък много изобретателни търговци, които да въвеждат нов тип нарушаване на правилата. По-скоро отново неща, свързани с неспазване на отстъпките, които са анонсирани, или пък промоциите, които в някои случаи могат да се окажат или несъществуващи, или пък стоките да не са налични в обекта. Това са най-често срещаните към момента.

- Получавате ли много оплаквания от потребители, които са останали недоволни при ползването на туристически услуги покрай Великден?

- Като цяло процентът на оплакванията за качеството на туристическите услуги е доста малък на фона на всички онези 20 хил. сигнала, които получаваме годишно. Някъде около 5% са жалбите свързани с туризъм. Проблемът обаче е, че този сектор е много чувствителен и наистина всеки отделен случай на нелоялна практика или на нарушение може да има доста сериозна тежест. Така че ние обръщаме сериозно внимание на това.

- Фирмите за бързи кредити попадат ли във фокуса на проверките ви във връзка с идващите празници?

- Имахме съвсем скоро мащабна кампания, при която проверихме общите условия на всички регистрирани в БНБ институции, които предоставят такива бързи кредити. Констатирахме в тези общи условия няколко сериозни групи нарушения, свързани с предсрочната изискуемост и заплащането на лихви за целия период. С това, че търговците се опитваха да поставят потребителя в зависимост от обтекаеми формулировки, като например влошаване на икономическото състояние, без да е ясно обаче точно в каква степен и при какви критерии се определя това. Друга нередност е уговорката, че ако потребителят сключи договор с трети лица, кредитът може да бъде обявен за предсрочно изискуем. Опитите да се въвеждат допълнителни такси също са забранени от закона. Анализирахме всичко това, отправихме препоръки до тези институции да го премахнат от общите си условия и около ¾ от тях се съобразиха с нашите препоръки. Така че считам, че като цяло сме изчистили пазара от най-грубите нарушения.

Въпреки това продължаваме да го следим, защото наскоро забелязахме, че по стени, фасади и дървета в някои градове има обяви, които съдържат само анонс за предоставяне на кредит и телефон. Искахме да се уверим, че точно във времето, когато предстоят празници и на хората, може би, наистина ще им трябват бързи пари, не стоят мними търговци и всичко е наред. Оказа се, че в действителност зад тези телефони стоят лицензирани кредитни институции. Но все пак ние трябва да продължим да следим и след празниците как се развива този пазар.

- Какви са най-честите нарушения на хранителните вериги, тъй като по празници хората пазаруват най вече от там?

- Това, което попада в кръга на нашата компетентност, е свързано с обявяването на цените и прилагането им. Има случаи, в които на щендер или върху опаковката на даден артикул може да е посочена една цена, а на касовия апарат тя да бъде таксувана като по-висока. Или пък да бъдат обявени цени, от които оставят впечатление, че са за определена мерна единица - например килограм, а всъщност да се окаже, че сумата е за разфасовка, която е с по-малък грамаж, и това да бъде установено чак на касата. Също така случаите, свързани с промоциите за различен тип стоки, които се предлагат в брошури, и когато посетите търговския обект, се установява, че стоката не е налична, но вие вече сте примамени да си купите други неща на много по неизгодни цени. Това обикновено се случва в по-големите търговски вериги и ние сме санкционирали такъв тип нелоялни търговски практики, което се надявам да пресече ентусиазмът на търговците в бъдеще.

Сега ще проверяваме основните групи стоки, които се продават във връзка със самите празници – яйца, козунаци, агнешко месо. И тук е много важна координацията ни с агенцията по храните, с които осъществяваме съвместни проверки, тъй като те имат функцията да оценяват качествата и произхода на самите храни, а ние трябва да следим за това дали цените, на които те се продават, са реални.

- До къде стигна въпросът с по-скъпите СМС-и на кирилица?

- Установихме, че е възможно потребителите, които пишат СМС-и на кирилица, да заплатят по-високи сметки, защото на кирилица съобщенията са по-кратки. Този въпрос беше поставен пред мобилните оператори с цел да бъде разрешен в полза на потребителите. Обсъдени бяха и техническите аспекти и стана ясно, че това са световно приети стандарти, но ние отправихме апел и смятам, че срещнахме разбиране.

На базата на своята статистика телекомуникационните оператори трябва да направят такъв пакет безплатни СМС-и, които практически да ни позволяват да пишем на кирилица, без това да влияе на сметката.

Аз допускам, че това би могло да влезе в сила в момента, в който ще отпадне и роумингът в ЕС, което ще се случи от 15 юни 2017 г.

- Предвиждате ли проверки след отпадането на роуминга с цел да проследите дали общите условия отговарят на изискванията?

- Още когато стана ясно, че това ще се случи и бе подписан съответният документ, одобрен от всички органи на европейско равнище, отправихме призив към мобилните оператори да намерят разумния алгоритъм, за да не бъдат принуждавани потребителите да преподписват някакви документи. Целта е да не се създават рискове и да не бъдат въвеждани неизгодни тарифи. Мисля, че това също ще се случи и потребителите няма да бъдат поставени под риск. Ако механизмът е чрез промяна на общите условия, ние задължително ще прегледаме начина, по който се променят те, и ще дадем нашето становище, както и регулаторният орган КРС. Така потребителите няма да бъдат поставени под риск, че могат да се променят техните основни договори и тарифи.

- Миналата седмица от ЕПЦ пуснаха доклад за фалшивите стоки в ЕС. Какви са вашите наблюдения за България?

- Нашата комисия е контактна точка в Европейския съюз по отношение на т.нар. система RAPEX. Тя има за цел да уведомява държавите от общността, ако са открити опасни стоки. Целта е контролните органи да бъдат уведомени по-възможно най-бързия начин и да могат да реагират и да изтеглят стоките от пазара, ако вече са попаднали в търговската мрежа. Или пък при задържането им на граница да е ясно, че за тези стоки е поставена квалификация, че са опасни, и да не се стига до тяхното разпространение. Според доклада на Европейската комисия за 2016 г. България като външна граница на ЕС и като държава, която активно работи в превенцията на опасните стоки, е на едно от челните места по активност в системата.

По отношение на изготвения от ЕПЦ доклад, т.нар. въздействие на фалшивите продукти върху правата на онлайн потребителите, ментета са насочени предимно към сектора с по-луксозните продукти. В последно време се разпространяват обаче и в някои други сектори. Тук освен финансов риск за потребителя, може да има и ефект върху здравето му. Не рядко се среща и хипотезата, в която клиентът си дава сметка какво си купува и го прави с желание, а не просто защото е бил измамен.

- Спокоен летен сезон ли очаквате по курортите?

- Очакваме силен летен сезон, защото всички данни, изнесени до момента и от Министерството на туризма и от големите туроператори, показват, че интересът към България като туристическа дестинация е доста засилен. Задачата ни ще бъде да контролираме качеството на туристическия продукт да бъде такова, че да има колкото е възможно по-малко разочаровани туристи. Ние си даваме сметка, че няма съвършен пазар и че трудно можем да очакваме, че няма да има никакви нарушения. Но в последно време заради това, че присъстваме по-активно, както и поради съвместните проверки с колеги от други институции очаквам, че сезонът ще бъде силен и спокоен. Това би поставило страната ни отново на едно от водещите места в туризма.

- Ще разкриете ли приемни за туристите и през това лято?

- Имаме идея за малко по-иновативен подход, т.е. не толкова да търсим присъствието на наши хора в офиси, където те биха могли да дават консултации и да приемат сигнали, а по-скоро поставяне на информация за това как бихме могли да бъдем лесно намерени. Така ще можем да приемаме и обработваме по-бързо сигналите и съответно да изпращаме по-бързо екипите на място, където те да установят какво е нарушението.

- Напоследък все повече хора продават през социалните мрежи. Постъпват ли оплаквания във връзка с този тип търговия и вие имате ли права да се борите срещу нелоялните практики там?

- Със започване на работата на новия парламент трябва много бързо да се изработят правила за споделената икономика. Към момента можем да контролираме отношенията между търговец, който е регистриран като такъв, и физическо лице. Когато става въпрос обаче за взаимодействие в социалните мрежи, се боя, че не бихме могли да се произнесем легитимно с констатация за нелоялна практика. Въпреки това сме имали няколко сигнала за това, че в социалните мрежи се предлагат стоки, а после не се изпълнява поетият ангажимент.

 

ВИЗИТКА:

-Димитър Маргаритов е роден на 31 юли 1975 г. в гр. Плевен

-Завършва право в Софийския университет „Св. Климент Охридски”

-Има специализации и допълнителна квалификация, сред които в областта на управлението на системи за осигуряване на информационната сигурност и в областта на корпоративните финанси и счетоводните стандарти

-Работил е в Министерството на регионалното развитие и благоустройството, Министерството на образованието и науката, Министерството на външните работи и др.

-Председател е на Комисията за защита на потребителите от 27 март 2015 г.

 

 

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.