110 опасни асансьора са спрени от началото на годината

Петър Горновски, председател на ДАМТН: Пишем нови правила за безопасността на джакузитата

ВАСИЛ НАНЧЕВ - четвъртък, 05-10-2017 - 08:00

- Г-н Горновски, колко и какви съоръжения с повишена опасност вече са в регистъра на агенцията?

 

- Първо искам да отбележа, че идеята за електронния регистър е много добра, защото чрез него ще се обедини информация за всички съоръжения, които попадат под надзора на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН). В публичното пространство това се асоциира най-вече с асансьорите, защото те са най-масово ползвани от гражданите, но тук става дума и за повдигателни съоръжения - подемници, кранове, въжени линии, газопроводи и др. И сега информацията за тях е налична, но е на хартия и се намира в регионалните ни отдели, а не малък обем и в съответните частни фирми, които оперират с тях и извършват надзор. Имаме и основата на този регистър, в който към днешна дата има вписани 18 253 съоръжения с повишена опасност, които са от всички видове, но са само тези, на които технически надзор осъществява пряко ДАМТН. Голяма част от съоръженията с повишена опасност обаче не са на пряк наш надзор, а са поверени на частни лицензирани фирми. За съжаление към този момент нито едно лицензирано лице или организация не са го направили.

Проблемът е, че по сега действащото законодателство няма как да ги принудим да направят това. По тази причина сме инициирали промени в нормативната уредба. Апелирам и за ангажираност от тяхна страна. Затова и преди два месеца изпратихме писма до всички лицензирани лица и поддържащи фирми да получат персонални кодове за достъп до електронния регистър и да въвеждат съоръжения, но до момента само едно лицензирано лице е поискало такъв код и 20 поддържащи фирми. Въпреки това и те не са въвели данни в регистъра.

 

- Колко от тях са асансьори и в какви сгради са разположени те?

 

- Важно е да направим уточнението, че ДАМТН извършва непосредствен контрол на асансьорите в административните и обществени сгради, докато при жилищните и промишлени се осъществява надзор от частни фирми. В регистъра сме въвели информация за асансьорите, които са под наш надзор - над 6200 на територията на цялата страна, но поради празнината в закона към този момент липсва информация в него за частните жилищни сгради.

 

- Колко от фирмите за поддръжка са се записали в регистъра на ДАМТН?

 

- Фирмите за поддръжка, записани в електронния регистър, са 445. За да придобиете представа колко са те - от общия им брой в България, мога да посоча, че досега общо 1300 фирми имат удостоверение за поддръжка на съоръжения с повишена опасност. Така че ние трябва и ще работим за обхващането на цялата информация в регистъра - и за фирмите, и за съответните съоръжения.

 

- От началото на годината колко са спрените от експлоатация асансьори и какви са най-честите причини за мярката?

 

- При констатирани неизправности са спрени общо 110 асансьора. Сред най-честите нарушения са счупено или липсващо стъкло на шахтна врата, неправилно функциониране или неизправност на крайни прекъсвачи, ограничителя на скоростта, силен шум, вибрации или неравномерно движение на кабината, износени над допустимата норма въжета или канали на триеща шайба, липса на осветление в кабината, наличие на вода в шахтната яма и др. В тази статистика не включвам асансьорите, които са спрени заради несъответствие с новите изисквания за безопасност, които влязоха в сила, след последните промени в наредбата - монтиране на аварийно осветление в кабината на асансьора и осветление в шахтата на асансьора, монтиране на покрива на кабината и в шахтата на устройство за аварийно спиране.

 

- А има ли санкционирани етажни собствености за отказ от поддръжка на ползваните подемници или пускането им самоволно след спирането им?

 

- Към този момент нямаме издадени такива актове. Има констатирани подобни нарушения и са санкционирани само поддържащите фирми, тъй като са били в сгради без регистрирана етажна собственост. Но трябва да се има предвид, че по закон ползвателите са длъжни да сключат договор за поддръжка с лице, които има издадено удостоверение от нас и то е отговорно за състоянието на съоръжението. Ако установим, че въпреки наше предписание даден асансьор е останал в движение, се иска съдействие и от МВР и съвместно принудително го спираме. Хората трябва да знаят, че поддържащата фирма е тази, която отговаря за изправността на асансьора. Лицата, които поддържат асансьора, задължително поставят в кабината му табела с номера на телефона, на който могат да се свържат с тях. Ако обаче гражданите имат съмнение дали и как те са свършили своята работа, могат да сезират фирмата, осъществяваща технически надзор на асансьора. Нейното наименование се намира на стикера с информацията за периодичните прегледи на асансьора, залепен в кабината. От тази фирма може да се поиска извършване на технически преглед за установяване годността на асансьора за безопасна експлоатация.

 

- Всички ли асансьори в страната вече имат разговорна уредба за спешно повикване на авариен екип и другото задължително оборудване, което бе въведено преди време?

 

- Всички съсредоточаваме внимание върху разговорните устройства, но всъщност това е пакет от мерки, които целят повишаване на безопасността. До 30 юни 2016 г. беше срокът за монтиране на аварийно осветление в кабината на асансьора и осветление в шахтата на асансьора, монтиране на покрива на кабината и в шахтата на устройство за аварийно спиране, а от началото на 2017 година асансьорите трябва да разполагат и с аварийно алармено устройство за двустранна разговорна връзка между кабината на асансьора и лицето, което извършва аварийното обслужване.

Проверките ни показват, че около 80% от асансьорите вече разполагат с аварийно алармено устройство - проверени са близо 6000 асансьора, като 258 от тях не са разполагали с устройството и са били спрени до монтирането му. В ход са проверките на асансьорите, чиито годишни технически прегледи изтичат или има подадени сигнали. Живеещите в жилищни блокове могат да проверят кога предстои преглед на асансьорите им, като видят срока на стикера за преминат годишен технически преглед, който задължително трябва да е поставен на видно място в кабината и следва да знаят, че ако се установи, че липсва разговорно устройство, същият ще бъде спрян.

 

- Колко са хванатите фирми, работещи в бранша „на черно“ и в кои райони на страната установените са най-много?

 

- При извършваните технически прегледи и проверки нашите инспектори не са установили и нямат информация за асансьори, които се поддържат от лица, които не са вписани в регистъра на ДАМТН, и които не са получили удостоверение за дейности по поддържане, ремонтиране и преустройване на асансьори. Нормативната уредба предвижда лицата, получили Заповед за обезсилване на издаденото им удостоверение, да преустановят дейността си по поддържане, ремонтиране и преустройване на асансьорите, за които имат сключен договор с ползвателите в 14-дневен срок от получаването. Регистрите на лицата получили удостоверение за дейности по поддържане, ремонтиране и преустройване на асансьори се намират на официалната страница на ДАМТН и ползвателите могат да проверяват фирмите, които наемат, дали фигурират в тях.

 

- Каква е най-голямата санкция, налагана от агенцията за неизправен асансьор от началото на годината?

 

- Най-голямата санкция е в размер на 2000 лв. По-важното е обаче, че асансьорът с това нарушение е спрян от движение до отстраняването на всички нередности. Това е и основната цел на инспекциите - превенция и недопускане на инциденти.

 

- Наскоро джакузи в хотел отново засмука дете. Извършили ли сте проверки и какви са наложените санкции?

- Правомощията ни са свързани само с допускането на вани с вихрово движение, или както е търговското им наименование - „джакузи“, до търговската мрежа. Агенцията прави проверка на всички необходими документи и ако те отговарят на изискванията, продуктите се пускат на пазара. След инцидента в Златни пясъци съвместно с Комисия за защита на потребителите инициирахме съвместна проверка на комплекси, в които има поставени джакузита. Проверихме 48 обекта по Черноморието в експлоатация, като не са открити такива с не удостоверено съответствие или в неизправност. Стартира и масова проверка в търговската мрежа - проверени са 117 различни марки и модели вани с вихрово движение на водата. От тях 54 са били несъответстващи на законодателството (28 без СЕ маркировка, 9 без инструкция за монтаж и експлоатация на български език, 41 без декларация за експлоатационни показатели, която трябва да придружава продукта). Към 36 от несъответстващите продукти са предприети коригиращи действия от отговорните икономически оператори, а останалите 18 са спрени от разпространение. Последните случаи на инциденти обаче ясно показват, че трябва да се завиши контролът и най-вече изискванията към лицата, които са отговорни за тяхната експлоатация в обществени сгради. Затова и вече има създадена работна група с наше участие към Министерството на туризма, която има за задача да разпише конкретни правила и изисквания в тази област.

 

ВИЗИТКА:

Петър Горновски е възпитаник на Технически университет - София

 

Има специализации в областта на маркетинга, мениджмънта, стратегическото управление и оперативното планиране

 

Има дългогодишен професионален опит както в частния сектор, така и в държавната администрация

 

Бил е изпълнителен директор на Изпълнителната агенция „Сертификация и изпитване“

 

Заемал е поста главен секретар на Българския институт по метрология

 

В края на май 2017 г. поема управлението на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор

 

Владее английски и руски език

 

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.