Ходим пеша само в свободното си време

Над 40% от българите пътуват до офиса с кола

Анна Ефтимова - вторник, 12-09-2017 - 14:28

Всеки втори споделя автомобил с непознат, за да спести пари

41.8% от българите, които живеят в град с над 25 000 жители, ходят на работа с кола. Това показва проучване на Министерството на околната среда и водите (МОСВ) за нагласите на нашенците за интелигентната мобилност. Оказва се, че столицата е на първо място в Европа по брой автомобили на глава от населението. В един автомобил в София се возят средно 1,1 човека, показват данни на Столична община.

Пеша до офиса се придвижват едва 18 на сто от нашенците. „Данните показват, че в свободното си време 34% от хората ходят пеша“, обясни координаторът на проучването Ася Моллова.

Оказва се, всеки втори българин е пътувал поне веднъж с така нареченото „споделено пътуване“.

Според експертите обаче големият дял се дължи на факта, че част от хората приемат пътуването на стоп като споделено. Анкетираните 800 граждани са категорични, че най-голямото предимство на пътуването с непознат е спестяването на пари и намаляването на автомобилите на пътя.

Както „Монитор“ писа, над 100 000 българи вече са използвали споделеното пътуване пред традиционният обществен транспорт.

Под паравана на „споделено пътуване” обаче действат и не малко нелегални превозвачи, чиято цел е да печелят, а не да си намалят разходите да пътуване. Те все повече предлагат услугите си във фейсбук групите и онлайн платформите за подобен тип превоз.

За разлика от незаконните маршрутки при пътуването с „приятел” се делят само разходите за гориво, без шофьорът да иска да спечели от пътниците си, като това е широко разпространена практика в цяла Европа.

Основни направления, по които се предлага алтернативният транспорт, са от столицата към Бургас, Варна и Пловдив.

Най-популярният начин за намиране, предлагане и уговаряне на „приятелските” пътувания е социалната мрежа. В затворените групи на пътуващите членуват десетки хиляди, като най-големи са тези с направление Бургас - близо 30 000, следвани от Пловдив – с около 22 000 потребители.

Най-търсените международни дестинации са Германия, както и Турция и Румъния.

За да не попаднат под ударите на закона, споделените превозвачи не трябва да набират пътници от спирки на автобусите. Освен това поставят условието, че нито една от страните не трябва да цели финансова изгода.

Споделеното пътуване може да ни излезе с до 50% по-евтино, сочат сметките. Транспорт от столицата до Варна или Бургас например може да се намери за 15-20 лв. За сравнение цената на билета с автобус до Варна е 32 лв, а с бърз влак в първа класа близо 30 лв. Друга търсена дестинация е София-Пловдив. Споделеното пътуване до града на тепетата може да ни струва от 6 до 8 лв., докато релсовия и автобусен превоз са с цена около 14 лв.

Сред топдестинациите за споделено пътуване са Русе, Плевен и Стара Загора. При дамите стои въпросът с какви хора ще пътуват и дали това не е една авантюра с неизвестни последици. Заради това Мария Костова, която е студентка в София, често пътува в група свои приятели, като ангажират всички свободни места в колата.

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.