Бойко Кичуков
Ген. Константин Попов, председател на Комисията по отбрана в НС:

Силовото налагане на родолюбие може да не даде резултат

МИНА МАРИНОВА - четвъртък, 18-05-2017 - 20:00

Въпросът с придобиването на нов тип изтребител е и политически. Няма как да се мине без ръст на парите за военнослужещите

- Ген. Попов, какви ще бъдат приоритетите през мандата на Комисията по отбрана към НС?

 

- Задачата на Комисията по отбрана е да участва отговорно във формирането на отбранителната политика на страната и много активно да съдейства за провеждането й. Очевидно е, че има много неща, които трябва да се извършат по изграждането и придобиването на сериозни отбранителни способности, предвид изключително усложнената среда за сигурност не само в глобален, но и в регионален план. Затова е необходима много задълбочена оценка на ситуацията и в този смисъл приветствам решението на президента да свика заседание на Консултативния съвет за национална сигурност.

В мой личен план продължавам да държа на същите приоритети, които са важни и адекватни за ситуацията – грижа за личния състав, модернизация и интеграция. Всичко, което е свързано с тези направления, ще бъде предложено от мен в работата на комисията по отбрана. Много е важно също така да се поддържа работещо и делово взаимодействие с Министерството на отбраната. В това отношение смятам, че с министъра на отбраната г-н Каракачанов имаме много добър ритъм на работа и разбиране по важните въпроси. Той може да разчита на нашата подкрепа, но, разбира се, няма да бъдем безкритични.

 

- Каракачанов лансира своите идеи за възстановяване на казармата, като първо се засили обучението и доброволната служба. ГЕРБ беше против, но възможна ли е сега промяна в позицията?

 

- Неведнъж съм изразявал становището си по този въпрос. Наборната служба има своите положителни страни, но фокусът ни в момента е да стабилизираме българската армия, което изисква огромен ресурс и много сериозно внимание. А иначе това, което казва министър Каракачанов, е правилно – наистина трябва да се засили обучението в средното училище и трябва да има много по-сериозно внимание към доброволния принцип на подготовка. Самият министър на отбраната каза, че неговата идея за наборна служба може да се реализира към края на мандата. Много е важно какво точно ще бъде предложено, каква ще бъде схемата, за да може тогава да се оценят всички рискове, както и финансовите ресурси и параметри.

 

- Кое е по-скъпо – наборната или професионалната армия?

 

- Тук въпросът не е кое е по-скъпо, а кое е по-ефективно. Трябва да се набележи първо целта – дали тя е да възпитаме българския народ, или да го подготвим за отбрана. Също така трябва да е ясно какво очакваме от тази подготовка и да оценим дали всеки вложен лев носи ефективно решение.

 

- Тоест армията ни не трябва да бъде възпитателка?

 

- Армията може да участва в този процес и чрез обучението в средните училища, и чрез подготовката в центровете, което се планира. Но има и много други институции в държавата, които трябва да полагат съответните усилия. Това е работа и на обществото, семейството, училището. А силовото налагане на родолюбие може и да не даде очаквания резултат.

 

- Да очакват ли военнослужещите ръст на възнагражденията, предвид че този въпрос отпадна от общата програма, около която ГЕРБ и „Обединените патриоти“ си стиснаха ръцете? В същото време Каракачанов заговори за поне 1000 лв. заплата.

 

- Още като началник на отбраната предизвиках дискусия и поставих въпрос на Съвета по отбрана да се търсят начини за подобряване на социалния статус на военнослужещите и за кариерното им развитие. С тези въпроси бяха запознати през миналата година НС, премиерът и президентът. Наистина това е основният ми приоритет и ненапразно посочих на първо място грижата за личния състав. Защото бойните способности основно се градят от личния състав. Нямаш ли хора, които са мотивирани, предани на службата, няма как да разчиташ на силна армия, от каквато в момента наистина се нуждаем.

 

- Тоест какво ще се случи с парите?

 

- Няма как да се мине без увеличаване на възнагражденията. Кога и с колко – очакваме разумни предложения от Министерството на отбраната и, разбира се, се надяваме и ще изискаме от министъра на финансите тези суми да бъдат осигурени.

 

- Каракачанов анонсира, че ще изтегли приетия от служебния кабинет доклад за състоянието на отбраната и въоръжените сили за миналата година, тъй като констатациите в него всяват смут. Подкрепяте ли такъв ход?

 

- Предложеният доклад на служебния кабинет за състоянието на отбраната и въоръжените сили за 2016 г. породи много коментари. Този доклад поставя редица въпроси и прави много категорични и тревожни констатации за състоянието на въоръжените сили, без да дава отговори. С този подход може само да се създаде напрежение в системата и обществото. Решението на министъра на отбраната да изтегли внесения доклад е разумно и аз напълно го подкрепям. Не е нужно само да се констатира, а да се посочат пътищата за решаване на проблемите и аз съм убеден, че той ще го направи.

 

- Служебният кабинет прие оценката за новия тип изтребител, който ще придобият ВВС, като се поставя на първо място шведският „Грипен”. Това предрешава ли избора на новото правителство, или е възможно да се направи преоценка?

 

- Първо искам да приветствам работата на екипа, който безкористно и с много усилия съумя да изготви протокол, който да бъде предложен от служебния министър на отбраната на МС. Аз очаквах кабинетът да действа по-решително и смело и да каже дали това наистина е изборът, който прави, защото имаше абсолютните правомощия за това. Доколкото разбрах, този въпрос се оставя да бъде решен във времето от редовно избраното правителство и тук вече трябва да се разгледат опциите. Много е важно какво решение ще вземе министърът на отбраната за това как да продължи процесът – дали ще има допълнителни преговори с всички, дали ще потвърди военната експертиза. Но едно трябва да е много ясно - че това освен военнотехническо решение е и политическо. Под него ще сложи подписа си министърът на отбраната, то ще бъде обсъждано в МС, а договорът ще бъде обсъждан и одобрен, надявам се, от НС. Тази процедура е заложена неслучайно, защото купуваме не само техника, но и сигурност.

 

- Как се стига до различни оценки - в края на първия мандат на Борисов беше избран Ф-16, а сега на първо място е класиран „Грипен”? Това не поставя ли под съмнение въобще военната експертиза?

 

- Отговорът на този въпрос може да се даде ясно и конкретно, след като се видят предложенията, които са направени за „Грипен”, за Ф-16 и за „Юрофайтър”. Моето желание е наистина, когато има такава процедура, свързана с националната сигурност и суверенитета, да има по-голяма яснота и обществото да е убедено в правилността на съответното решение. Тук е мястото да приветствам президента за неговото изказване, че когато става въпрос за сигурност, трябва да се гледа комплексно, за да може да се оценят всички параметри, а не да се разчита единствено на решенията на един или друг човек.

 

- Ще поискате ли тогава офертите да станат публични?

 

- Ще поискам с тях да се запознаят максимално допустимият кръг от хора. Ясно е, че не може цялата информация да бъде предоставена, тъй като има много неща, които са чувствителни и конфиденциални. Но когато се взема решение за сигурността на страната, а бойната авиация е сериозен елемент от нея, по-голям кръг от специалисти и хора на позиции трябва да са убедени в правилността на това решение.

 

- Ще бъде ли задвижен и проектът за модернизация на Сухопътните войски?

 

- Да, и за това ще настояваме в комисията, и лично аз. Искам да припомня мои изказвания отпреди, че на отбраната трябва да се гледа като цяло, като на един елемент, и не може да се развива даден вид от въоръжените сили, а да се неглижира друг. Сухопътните войски са изключително важен елемент и затова колкото по-скоро проектът за инвестиционен разход бъде представен в НС, толкова по-добре.

 

- Каракачанов заяви, че е най-добре български компании да се заемат с производството на бойните кораби и машини за пехотата. Има ли такъв капацитет у нас?

 

- Това е изключително позитивно, такова предложение заслужава уважение. Тук има няколко аспекта, които говорят в полза на такъв подход. Първо, ще се осигурят работни места, второ – ще навлизат нови технологии, и трето, което е най-важно, по време на криза можеш да разчиташ да имаш приоритет на доставките, ако твоите собствени предприятия произвеждат и доставят необходимите компоненти. Такива способности нашата военна промишленост има и във Варна, и във Велико Търново. Такъв подход е много важен, тъй като пряко подпомага и участва в изграждането на способностите на българските въоръжени сили. А именно това е нашата цел - да градим силна армия и въоръжени сили. Като председател на комисията по отбрана съм убеден, че няма друга алтернатива и че само силната армия и всестранно осигурените въоръжени сили заслужават доверието на хората.

 

Визитка:

Роден е на 28 август 1961 г. в София

Завършил е ВВВУ „Г. Бенковски”, ВА „Г. С. Раковски” и Училището на Главната квартира на НАТО – Оберамергау, Германия

Магистър по стратегически проучвания – Военновъздушен колеж „Максуел” в САЩ

Доктор по организация и управление на въоръжените сили

Заемал е командни длъжности в структури на НАТО

От 2010 г. до 2014 г. е командир на ВВС

От февруари 2016 г. до януари 2017 г. е началник на отбраната

В 44-тото НС е депутат от ПГ на ГЕРБ и председател на Комисията по отбрана

 
 
 
 

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.