Димитър Главчев, председател на 44-тото НС:

Нормално е да има сблъсък на мнения, но с по-умерен тон и без нападки

МИНА МАРИНОВА - сряда, 30-08-2017 - 20:00

Необходим е нов референдум за изборните правила * Председателството на ЕС е шанс за България да е в центъра на събитията

- Г-н Главчев, какви ще бъдат приоритетите на ГЕРБ и мнозинството през новата парламентарна сесия?

 

- В началото на новата парламентарна сесия Народното събрание трябва да разгледа върнатите от президента на 7 август 2017 г. за ново обсъждане разпоредби от Закона за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда. Приоритетен през есенната сесия за нас ще бъде антикорупционният закон. Разработеният от Министерството на правосъдието проект на Закон за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество е готов и на 1 септември в парламента ще се проведе обществено обсъждане по него, организирано от комисията по правни въпроси и Министерството на правосъдието. БСП също проведе серия от срещи във връзка с подготвен от тях антикорупционен закон. Така че очаквам през тази сесия да работим по него и се надявам до Нова година той да бъде приет. Съдебната реформа също е сред приоритетите на институцията, защото гражданите и нашите европейски партньори очакват у нас да функционира ефективна и справедлива съдебна система.

През новия политически сезон ни очаква сериозен дебат и по темите за местните данъци и такси, за промени в Наказателния кодекс. Ускорено ще се работи и по подготовката на парламентарното измерение на българското председателство на Съвета на Европейския съюз от януари до юни 2018 г. През есенната си сесия Народното събрание трябва да приеме и държавния бюджет на Република България за следващата година, и бюджетите на държавното обществено осигуряване и на Националната здравноосигурителна каса за 2018 г.

 

- Предстои трети опит за приемане на антикорупционен закон. Ще бъде ли успешен, или пак може да се появят препъни-камъни?

 

- Българските граждани очакват реални резултати в борбата с корупцията, особено по високите етажи на властта. Приемането на антикорупционен закон е наш ангажимент и във връзка с изискванията на механизма за сътрудничество и проверка за стъпките, предприети от България в сферата на съдебната реформа и борбата с корупцията и организираната престъпност. Смятам, че е налице политическа воля и от страна на управляващите, и на опозицията да бъде приет такъв закон. Това е една от темите, по които трябва да постигнем съгласие. За да бъде ефективна борбата с корупцията, гражданите трябва да бъдат убедени, че техните права са гарантирани. Надявам се в кратки срокове да приемем добър и работещ закон.

 

- Очаквате ли предстоящият избор на членове на ВСС да консолидира повече мнозинство, а дори и отделните парламентарни групи, или може да прокара нови разделителни линии в Народното събрание?

 

- Ако водещи при избора са професионализмът, авторитетът и моралните качества на кандидатите, не може да има разделителни линии. Предстои съвсем скоро да видим това – комисията по правни въпроси ще има заседание на 7 септември, на което ще бъдат изслушани предложените кандидати за членове за съдийската и за прокурорската колегия на Висшия съдебен съвет.

 

- Ще опитате ли да зададете по-диалогичен тон след острите дебати през миналата сесия, или това зависи и от поведението на БСП? Тогава се стигна дори до това да ви поискат оставката?

 

- Ролята на председателя на парламента е да балансира, но в същото време трябва да осигури възможност депутатите да развият политическите си тези. Парламентарната трибуна е мястото, откъдето народните представители да изложат своите мнения, за да стигнат техните послания до избирателите им. Нормално е да има сблъсък на тези мнения. Естествено е в една парламентарна демокрация да има различни тези. Но добре би било и опозицията, и управляващите да са по-умерени в изказванията си, да има повече политически дебати и по-малко лични нападки.

 

- Премиерът Бойко Борисов поиска ударна работа за приемане на промени в над 100 закона, свързани с административната реформа. Ще се справите ли в най-кратки срокове с тази задача?

 

- Административната реформа е в интерес на хората и бизнеса. Администрацията трябва да улеснява гражданите и да е в тяхна услуга, а не да им създава пречки. Сега хората нямат усещане, че държавата чрез своята администрация работи за тях. Затова първата стъпка е да бъде извършен преглед на предоставяните от административните органи услуги и регулаторни режими и да се видят възможностите административната и регулаторната тежест да бъдат намалени. Това е изключително важно и за бизнеса. Следващата стъпка е приемането на нужните законодателни промени. Гражданите трябва да бъдат сигурни, че Народното събрание приоритетно ще приема свързаните с реформата законодателни решения.

 

 

- Съдебните саги отложиха решението по последния проведен референдум за изборните правила у нас. Съдът обаче вече се произнесе окончателно, че той не е със задължителен характер, и така всичко остава в ръцете на депутатите. Какъв е срокът да се произнесете и в каква посока ще бъде решението?

 

- Въпросът за това какъв тип избирателна система искат хората не беше решен с проведения през ноември миналата година референдум. Гласовете не достигнаха, за да бъде валидно решението за мажоритарен избор на народни представители с пълно мнозинство в два тура. Въпреки това парламентът разгледа предложен от ГЕРБ проект за Изборен кодекс, с който трябваше да се въведе мажоритарна избирателна система, но той беше подкрепен само от депутатите на ГЕРБ и „Воля”. В ГЕРБ не сме обсъждали провеждане на нов референдум по темата, но личното ми мнение е, че такъв е необходим.

 

 

- Вече няколко месеца ГЕРБ и „Обединени патриоти“ управлявате заедно. Напаснахте ли се? Можете ли вече да направите равносметка дали с тях се работи по-продуктивно, отколкото в предишния мандат с Реформаторския блок?

 

- ГЕРБ и „Обединени патриоти” подписаха коалиционно споразумение, на базата на което двете политически сили управляват заедно. Първите месеци показаха, че това е полезна и работеща коалиция. За първи път бяха увеличени пенсиите в началото на управленски мандат. Мисля, че не е необходимо напасване, когато имаме основани на ясни принципи взаимоотношения.

 

- Председателството на Съвета на ЕС чука на вратата. Парламентът няма да бъде във фокуса на събитията, но все пак каква полза може да извлече страната ни през тази половин година, в която символично ще поеме ръководството на съюза?

 

 

- Парламентарното измерение на българското председателство на Съвета на ЕС включва много важни срещи на парламентарно ниво – като съвместни заседания на външните комисии на парламентите на страните членки, на комисиите по енергетика, вътрешни работи и др. То предоставя възможност на страната ни да участва по-активно в европейските законодателни и незаконодателни инициативи, да бъдат обменени добри институционални практики и осъществена парламентарна дипломация на най-високо ниво. Ще се активизира и взаимодействието между националните парламенти, Европейския парламент, Европейската комисия и Съвета. Чрез Народното събрание важните теми от дневния ред на ЕС ще имат възможност да достигнат до максимален брой български граждани. Нашето председателство ще се проведе в ключов за ЕС момент, свързан с Бялата книга на председателя на ЕК Жан-Клод Юнкер, с Брекзит и с началото на преговорите по новата многогодишна финансова рамка. Това е огромен шанс за страната ни да бъде в центъра на събитията и да се утвърди като достоен и активен член на ЕС.

 

- Планирано е новата пленарна зала за депутатите в бившия Партиен дом да бъде готова през август догодина. Веднага ли смятате да преместите цялата законодателна дейност в другата сграда и остават ли намеренията тази на площад „Народно събрание“ да се превърне в музей на парламентаризма?

 

- Залата ще бъде готова в предвидените срокове, но преместването на цялата законодателна дейност на парламента ще стане след въвеждането й в експлоатация и след техническото й обезпечаване. За какво ще бъде използвана сградата на пл. „Народно събрание“, предстои да бъде решено. Едната възможност е да бъде музей на парламентаризма, както и да бъде използвана за реализиране на образователната политика на институцията сред младите хора. Другият вариант е да има представителни функции и в тържествени случаи депутатите отново да се събират в нея. Но решението ще бъде взето от ръководството на парламента съвместно с ръководствата на парламентарните групи. Но преди това смятам да инициирам обществено обсъждане, защото сградата е исторически и архитектурен паметник на културата от национално значение.

 

- Справка на НС за „Монитор“ показа, че и 19-годишни мерцедеси на по половин милион километра возят народни представители. Не е ли опасно депутати да се качват в толкова стари и износени коли? Планирате ли опция за покупка на нови, след като от последното обновяване на гаража минаха 5 години?

 

- Колите от автомобилния парк на Народното събрание са поддържани и технически изправни. На този етап не смятам, че е необходимо купуване на нови автомобили за нуждите на депутатите.

 
 

Визитка:

Роден е през август 1963 г. в София

Има висше образование по счетоводство и контрол в УНСС

Завършил е и Института на дипломираните експерт-счетоводители

Бил е управител на фирма за финансово-счетоводни услуги и одит

Бил е и зам.-председател на парламентарната група на ГЕРБ

Народен представител в 41-вото, 42-рото и 43-тото НС и зам.председател в последното

 

 
 

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.