100 000 софиянци делят само 2 млн. лв. обезщетения

Парното ни цака с парите за 2 дни (ОБНОВЕНА)

Цветелина Стефанова - четвъртък, 16-02-2017 - 11:28

„Топлофикация“ няма да компенсира за първите 48 часа студ

„Топлофикация София” няма да плати обезщетение за първите 48 часа на столичани, които мръзнеха цяла седмица заради поредицата от аварии. Аргументът на дружеството е, че според общите условия неустойка към клиентите се дължи чак след като изтекат въпросните два дни. Парите ще се приспадат от третия ден. Така вместо за всичките пет дни студ, засегнатите ще получат обезщетение само за три. Сумата ще бъде отбелязана в отделно поле във фактурата за февруари. Тя ще е различна за всеки клиент в зависимост от прогнозното количество използвана топлоенергия. Това предвижда методиката за обезщетение на засегнатите абонатите, която беше представена вчера от шефа на дружеството Георги Беловски пред енергийната комисия в общинския съвет. Според него при създаването на методиката е търсен "баланс между законите, справедливо отношение към клиента и корпоративна отговорност". Целта е била "да не се стигне до свръхобезщетяване, което ще представлява риск от лошо управление и безстопанственост, както и да няма подобезщетяване за абонатите".

Така 104 224 абонати, които са били без парно повече от 48 часа, ще си разделят едва 2 368 505 лева. Ако абонатът е бил без парно пет дни и по прогноза дължи сметка от 182 лв., неустойка за три дни е 21,89 лв. пресметна Беловски. Енергията, която така или иначе не е ползвана, ще се приспада като сума от общото задължение на абонатната станция, а после това приспадане трябва да се разпредели пропорционално между абонатите. Така в сметките няма да е ясно записано колко точно са парите, които са били приспаднати за неизползваното топло. „Обезщетението ще обхване 98% дори 100% от потърпевшите абонати. Но на българина и 1000 лв. да му дадем, той ще иска 1200. Винаги ще има някой, който да търси под вола теле. Надяваме се да не се роди теле, защото сме го обмислили и сме подходили максимално отговорно в услуга на хората”, заяви пред общинарите шефът на „Топлофикация“.

От дружеството са пресметнали, че 29% от общо 17 400 абонатни станции са били с нарушено топлоподаване. От тях 1150 са били засегнати от аварията до 2 дни. 429 пък са били на студено до три дни, а 11 са тези до 4 дни. Пет дни са зъзнали клиентите на 3361 абонатни станции.

Според общински съветници и граждани обаче предложенията на дружеството за компенсации не са достатъчно ясни и трябва да имат конкретни суми във фактурата. Недоволните абонати обаче няма да могат да оспорят отчитанията направени от дружеството."Много трудно някой ще докаже обратното, защото сме се съобразили със законовата рамка", каза още Беловски и обясни, че "Топлофикация София" ежедневно изпраща в Министерството на енергетиката данните от абонатните станции.

 

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.