Първият камион Volvo FMX с автономно управление започва работа в шведските мини.
Снимки Volvo Trucks

Камион се управлява сам на 1000 метра под земята

Денислав Стоянов - сряда, 14-09-2016 - 11:11

Първият автономен товарач Volvo FMX започва работа в шведските мини

За първи път камион с автономно управление Volvo FMX премина тестове в реална работна среда и се справи отлично със сериозните предизвикателства на 1000 м под земята. През следващата година и половина камиони с автономно управление Volvo FMX ще бъдат тествани в реална работна среда в мините Болиден, намиращи се в Швеция. Целта е да се провери как новата технология може да осигури безопасен и ефективен транспорт при тежки условия в ограничена среда. Проектът за развитие на самоуправляващи се камиони, част от който е и автономният Volvo FMX, показва, че тези технологии могат да имат съществен принос за увеличаване ефективността на транспорта и продуктивността. Много съществено приложение може да се намери именно в ограничени зони с високо контролирана среда и повтарящи се транспортни процеси, като мини, пристанища и др. В рамките на следващата година се планира увеличаване на параметрите на проекта с включването на още три автономни камиона.

Камионите тествани в мините са Volvo FMX серийно производство, оборудвани с нови функции. Една от системите, с които разполагат, са радари и лазерни сензори. С нея камионите наблюдават релефа на мините и генерират карта на трасето, през което трябва да преминат. Получената информация се използва и за настройка на кормилното управление, смяната на скорости и определянето на скоростта. При всеки нов курс сензорите се използват системно, за да сканират зоната около превозното средство и за постигане на последващи оптимизации в маршрута и движението.

Технологията за автономно управление на камиона позволява сериозни оптимизации в логистиката. Превозните средства могат да работят продължително с прецизно планиране на маршрутите и стабилна скорост, което позволява съкращаване на времето за товарене и разтоварване. Отпадат изискванията за вентилация на галериите преди товаренето на рудата, необходими при управление с шофьор. Така всеки камион може да бъде използван по-ефективно и да изпълнява повече транспортни задачи в рамките на смяната. Оптимизацията на транспортните процеси и поддържането на стабилна скорост води и до намаляване на разхода на гориво и износването на машините.

Автономният камион трябва да бъде поне толкова сигурен, колкото управляваният ръчно. При поява на препятствие в близост, камионът спира автоматично, а центърът за управление на транспорта получава веднага сигнал. Шестте налични сензорни системи са настроени така, че две от тях винаги да наблюдават една и съща зона от обкръжаващата среда. При проблем с камиона, той може да бъде управляван дистанционно и от транспортния център. Самоуправлението е само един от елементите в изследователските проекти за създаване на автономни превозни средства на Volvo Trucks.

Редица системи, които днес се използват в камионите Volvo серийно производство като например адаптивния круйз-контрол, са стъпка в тази посока. Благодарение на усилията за развитие на новите технологии, на пазара ще се появяват все повече решения, които да улеснят и подкрепят работата на шофьорите. Самоуправляващите се камиони постепенно могат да се превърнат важна част от работните процеси в мините, но що се отнася до транспорта по пътищата, професионалните водачи ще продължат да имат ключова роля.

Тагове:  Volvo-TrucksFMX

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.