Затоплянето води болести, сапунът ги гони

Операция: Чисти ръце

Поли Пантева - събота, 11-03-2017 - 15:00

Почивайте 1 час след хранене, проветрявайте 3 пъти на ден

С нетърпение очакваме настъпването на пролетта, която носи със себе си свежест, зеленина и най вече така жадуваната топлина. Този преход обаче далеч не е толкова лесен и приятен за нашия организъм.
След зимата повече отвсякога имунитетът ни се нуждае от почивка и нови сили. За жалост ние не можем да му ги дадем така бързо. В идеалния вариант ще си лежим на припек, ще хапваме плодове и зеленчуци и няма да се подлагаме на никакъв стрес. Този сценарий е подходящ за филм, но не и за реалността. Независимо че влизаме в нов сезон, трябва да продължим да ходим на работа, да се срещаме с хора и да вършим обичайните си задължения. Тези иначе толкова рутинни неща обаче поставят здравето ни в риск особено сега. Неустойчивото време и доскорошният дефицит на витамини са обичайни за първата половина на пролетта. Те атакуват отслабения ни организъм и причиняват болки в най-податливите му точки.
Превенция
Любопитното е, че около 80% от болестите, които ни връхлитат през този сезон, могат да бъдат прогонени с най-обикновен сапун. Всъщност според редица проучвания чистите ръце са най-сигурната превенция срещу обичайните за пролетта стомашни разстройства, дихателни и кожни инфекции, очни възпаления и респираторни заболявания. На този фон изследване у нас показва, че всеки трети българин не мие ръцете си достатъчно често, а това е около 6 пъти на ден. Най-добре е да използвате течен сапун, макар че ако триете достатъчно продължително дланите си една в друга, и обикновеният ще свърши същата работа. Има обаче няколко случая, в които хигиената е още по-важна – след ходене до тоалетна, след пазаруване в супермаркет, мол или на пазара, след возене в градския транспорт, след посещение в обществено/болнично заведение, след боравене с пари, след здрависване и преди готвене.
Влияние
За да се предпазим от чревни инфекции, е добре да не забравяме, че всички продукти трябва се съхраняват в хладилник. През зимата често губим този навик, но той е изключително важен. За да помогнем на корема си през пролетта, е важно също правилното хранене и изключването на определени дразнители от менюто. Това са основно пържена и мазна храна и газирани напитки. Наред с това обаче е добре поне 1 час след ядене да си почиваме активно. Лайка, жълт кантарион и коприва пък оказват чудесно влияние на стомаха. Друга „изненада”, която ни готви пролетта, е обостряне на хроничните проблеми, свързани с дихателната система. Всякакви фарингити, синузити и бронхити се активизират веднага щом времето се поколебае или ние самите подценим температурата навън. Ето защо не бързайте да прибирате всички зимни дрехи в чувал и бъдете подготвени за метеорологичните прищевки на пролетта. Ако носът ви се запуши, веднага грабвайте солената вода и правете чести промивки. Също така не спирайте да пиете чай с мед дори и в топлото време.
Дразнители
Повече от всичко друго обаче пролетта е сезонът и на алергиите, като част от тях започват да се проявяват още през този месец. В началото на сезона най-честият дразнител са акари в домашния прах. След това започват поленовите алергии, които са предизвикани от цветния прашец на растенията. Най-силно изразените симптоми на пролетните алергии се проявяват през месец май. Започва зачервяване, подуване на очите, сърбежи. Възможна е и хрема с обилна секреция, кихане и кашлица. Разбира се, има различни лекарства, които могат да помогнат за овладяването на симптомите. Експертите например препоръчват носенето на ефирен шал през лицето когато духа вятър. Също така много важно е и редовното проветряване на дома, най-малко три пъти на ден. За да избегнете огромни количества прах по мебелите пък използвайте антистатични препарати. Ако пък използвате климатик, то трябва да сменяте филтъра му в началото на пролетта и след това отново през лятото. Не използвайте овлажнител за въздух, защото това може да задълбочи проблемите ви. Акарите обичат влага и се размножават, когато условията са добри.
Капани
В крайна сметка едва ли има начин да се предпазим на 100% от капаните на пролетните болести. Ако обаче поддържаме лична и домашна хигиена, то със сигурност ще направим задачата им много по-трудна. Заедно с това особено важни са витамините. Това е моментът, в който те се продават не в аптеката, а на пазара. Всеки ден консумирайте плодове и зеленчуци в големи количества. Погрижете се и за психическото си състояние. Вялост, апатия, сънливост, слабост са все състояния, типични за този сезон. Пролетната депресия съвсем не е за подценяване, така че за да намалите вероятността тя да ви засегне, следвайте няколко прости правила. Започвайте деня си на отворени прозорци и вдишвайте дълбоко свежия въздух. Пуснете си музика и се заредете с настроение. Правете си разходки, осигурявайте си поне 7 часа сън и увеличете социалните си контакти. Последните проучвания са категорични, че комуникацията с приятни събеседници ни прави по-здрави не само психически, но и физически.

 

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.